کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

"کوجی آبی" و باورهای همراه آن/ مهره‌هایی که سال‌هاست به تصور رفع چشم زخم کاربرد دارد

7 بهمن 1399 ساعت 9:02

"مهره مهر" که در بین چهارمحالی‌ها بیشتر با عنوان "کوجی آبی" شهرت دارد، یکی از مهم‌ترین اشیائی است که در گذشته و حال مردم این استان اعتقاد عجیبی به جلوگیری از چشم زخم آن داشته و دارند.


به گزارش جهانبین نیوز؛ از گذشته تا به امروز بسیاری از اعتقادات و باورها در بین مردم شکل گرفته و تقویت شده است تا جایی که تبدیل به سنت شده و مردم عمل به آن را از واجبات تلقی می‌کنند.
 
اگر سری به هر یک از استان‌ها، شهرها و روستاهای دور و نزدیک ایران بزنیم خواهیم دید چگونه اعتقاداتی در بین آن‌ها شکل گرفته که با همه وجود به آن اعتماد دارند و اجرای آن را لازم و ضروری می‌دانند.
 
اما در این بین اعتقاد مردم به برخی از اشیاء به ویژه سنگ‌ها یا دست‌ساخته‌های بشری بیشتر به چشم می‌خورد که در اکثر مواقع برای رفع گره‌های ایجاد شده در کارها، تسریع امر خیر و حفظ از چشم زخم از آن‌ها استفاده می‌شود.
 
"مهره مهر" یکی از مهم‌ترین اشیائی است که در گذشته و حال مردم چهارمحال و بختیاری اعتقاد عجیبی به جلوگیری از چشم زخم آن داشته و دارند.


مهره مهر در بین چهارمحالی‌ها بیشتر با عنوان "کوجی آبی" شهرت یافته و معمولا برای حفظ و نگهداری احشام، فرشی که در حال بافته شدن است، کودکی که تازه به دنیا آمده، ماشین تازه خریداری شده و هر چیزی که بخواهند از چشم نظر دور شود استفاده می‌شود.
 
اما آیا این مهره‌های آبی‌رنگ واقعا مهره‌هایی معجزه‌آسا هستند که از بروز چشم زخم جلوگیری کرده و مانع از آسیب رسیدن به مال و جان مردم می‌شوند؟
 
خرمهره جزء مصنوعات و دست‌سازهای بشری است که هر مهره‌ای چون شکافته می‌شود، حاوی بلور دانه دانه سفید رنگ سخت و خشن می‌باشد و استان قم تنها تولیدکننده مصنوعات خرمهره به‌صورت گسترده در جهان است.
 
 معاون صنایع دستی وقت استان قم در سال 1391 در مصاحبه‌ای عنوان داشته، کوجی یا‌‌ همان خرمهره جزء قدیمی‌ترین مصنوعات ساخت دست بشر است که نحوه تولید آن طی 6 هزار سال تغییر نکرده و ربطی به چشم و نظر ندارد؛ مواد بدنه این شیء تلفیقی از سیلیس و چسب طبیعی (مس طبیعی) و لعاب آن شامل اکسید مس، کربنات سدیم خاکستر، آهک و بار لعاب بوده که منحصر به فرد است، برخی فروشندگان از باور نادرست برخی مردم استفاده و تبلیغ سوء می‌کنند تا کالایشان را زود‌تر بفروشند.


 
اما از لحاظ رنگ‌شناسی برخی اعتقاد دارند که رنگ آبی اشعه‌های منفی را جذب می‌کند و سبب شادی و نشاط می‌شود و رنگ آبی زیبای خرمهره باعث جذابیت شده و آرامش خاصی به انسان می‌دهد. مردمان ایران، تاجیکستان، ازبکستان، آذربایجان، ترکیه، عراق و اردن کوجی را برای چشم و نظر خریداری می‎کنند، برخی از مردم کشورهای اروپایی به این مهره‌ها «مهره شانس» می‌گویند اما نسل جدید آن‌ها برای زیبایی و جذابیت و اینکه هنری اصیل و کار دست است خرمهره را خریداری می‌کنند.
 
می‌بینیم که "کوجی آبی" برخلاف تصور آن خاصیتی که مردم استان و کشور از آن استفاده می‌کنند را نداشته و تنها صنعتی ساخته دست بشر است و این باور نیز همچون دیگر اعتقادات می‌تواند در ردیف خرافه قرار گیرد، ناگفته نماد که نسل جدید کمتر به سمت استفاده از این مهره‌های آبی جذاب می‌روند و این کوجی‌ها بیشتر در بین قدیمی‌ترها مورد استقبال قرار می‌گرفته است.
 
انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 46530

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/46530/کوجی-آبی-باورهای-همراه-مهره-هایی-سال-هاست-تصور-رفع-چشم-زخم-کاربرد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir