کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مسئولان مراقب باشند از یک سوراخ دوبار گزیده نشویم

اما و اگرهای سفرهای استانی سفیر اتریش در ایران/ سرمایه‌گذاری یا جمع‌آوری استراتژی‌های منطقه‌ای؟

6 بهمن 1399 ساعت 11:45

در سال‌های اخیر سوءاستفاده و جاسوسی‌های بسیاری از سوی کشورهای متخاصم آن هم در قالب ساز و کارهای قانونی مثل حضور در تیم مذاکره کننده هسته‌ای، حامیان محیط‌زیست و... از تأسیسات و زیرساخت‌های مهم ایران دیده شده است، اکنون باید بیش از پیش مراقب رفتارهای مشکوک بود و همان‌طور که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری می‌گوید: به‌هرحال باید مراقب باشیم چراکه دشمن، دشمن است.


به گزارش جهانبین نیوز؛ اشتفان شُولتس، سفیر اتریش در جمهوری اسلامی ایران متولد 31 مارس 1966 در وین است.
 
اشتفان شُولتس متأهل و دارای پنج فرزند است، ازجمله مدارک علمی وی می‌توان به دکتری علوم سیاسی از دانشگاه وین اشاره کرد، شُولتس به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و آلمانی (زبان مادری) تسلط دارد و زبان چینی را در حد ابتدایی می‌داند. 
 
شُولتس طی مدت مأموریت خود به‌عنوان سفیر اتریش در ایران تلاش کرد با فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های مختلف در این کشور آشنا شود و در سفرهای متعدد خود به استان‌های مختلف سعی در شناخت بیشتر ایران داشت.
 
وی ایران را فراتر از تهران می‌داند، از نگاه شُولتس ایران یک تمدن دارای جغرافیای متنوعی است و فرهنگ ایران فرهنگی غنی است به همین دلیل برای همکاری با هر منطقه، استراتژی خاص آن منطقه را تهیه می‌کند.
 
استفان شُولتس هدف از سفرهای خود را نه تفریحی بلکه کاملاً کاری عنوان می‌کند که در آن‌ها با تعداد زیادی از فعالان اقتصادی به‌ویژه بخش خصوصی که موتور محرک اقتصاد در جامعه‌ای به شمار می‌آید، دیدار و تبادل‌نظر می‌شود.
 
جدای از مسائل اقتصادی، مباحث فرهنگی نیز برای سفیر اتریش بسیار مهم است و وی سعی دارد در سفرهای استانی که انجام می‌دهد به این مسائل رسیدگی و با فرهنگ هر منطقه آشنا شود.


 
شُولتس بیش از سه سال است که به‌عنوان سفیر اتریش، مدیریت سفارت وین در تهران را عهده‌دار بوده و نکته قابل‌توجه اینکه طی همین سه سال که البته اوج تحریم‌های آمریکا علیه ایران است به بیش از 25 استان ازجمله چهارمحال و بختیاری سفر کرده و به قول خود استراتژی هر منطقه و هر استان را برای سرمایه‌گذاری بهتر از قبل تهیه کرده است.
 
گمانه‌هایی مطرح شده است که سفیر اتریش در سفرهای استانی خود به دنبال چیزی فراتر از سرمایه‌گذاری اقتصادی، آن‌هم در شرایطی است که ایران تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی قرار دارد، درحالی‌که ایران بعضاً حتی قادر به خرید داروهای حیاتی برای بیماران خاص نیست، سفیر اتریش در سفرهای استانی خود خبر از سرمایه‌گذاری‌های فرهنگی و اقتصادی می‌دهد.
 
گروه اقتصادی جهانبین نیوز؛ به دنبال سفر سفیر اترش به چهارمحال و بختیاری در 12 مردادماه 99 تلاش کرده است تا به بررسی این سفر به این استان بپردازد.
 
در اولین قدم به سراغ خبرگزاری مهر می‌رویم که در تاریخ 29 آذرماه 99 در خبری به سفرهای استانی استفان شُولتس پرداخته است:
 
نکته قابل‌توجه درباره سفیر اتریش در ایران این است که وی تاکنون به ۲۵ استان کشور سفر کرده و کلیه سفرهای آقای سفیر در ردیف سفرهای کاری محسوب شده و هیچ‌یک با هدف تفریح و تفرج انجام نشده، موضوعی که خود او هم در گفتگو با رسانه‌ها به آن اذعان کرده است.
 
وی در جریان سفرهای خود با فعالان اقتصادی در استان‌های مقصد دیدار و گفتگو داشته و طبیعتاً موفق شده برآورد دقیقی از ظرفیت‌ها، مشکلات و نارسایی‌های هر استان به‌دست آورد.
 
حال سؤال اینجاست که در شرایط فراگیری بیماری کرونا و محدودیت‌های تردد که عموم مردم قادر به انجام سفرهای بین‌استانی نیستند، این سفرها با چه مجوز و با چه اهدافی انجام شده است؟
 
اساساً سفیر یک کشور خارجی با چه توجیهی این تعداد سفر داخلی را انجام داده؟ آیا این رویه در کشورهای دیگر هم معمول است؟
 
سؤال مهم‌تر اینکه؛ مگر سطح روابط اقتصادی ایران با اتریش آن‌هم در شرایط تحریم‌ها چقدر است که لازم بوده سفیر آن به ۲۵ استان کشور سفر کرده و با فعالان اقتصادی ملاقات و گفتگو کند.
 
لازم به ذکر است؛ مهم‌ترین موضوعی که طی سال‌های گذشته و به‌ویژه بعد از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام همواره مدنظر سرویس‌های اطلاعاتی غربی بوده، کسب اطلاع دقیق از میزان تأثیرگذاری تحریم‌ها بر حوزه‌های مختلف اقتصادی و روش‌های دور زدن تحریم‌ها بوده.
 
با توجه به تمرکز سفیر اتریش بر جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی استان‌های مختلف نمی‌توان فرضیه ارتباط این سفرها به ارزیابی تأثیرگذاری تحریم‌ها بر اقتصاد کشور را از نظر دور داشت.
 
به نظر می‌رسد سفرهای غیرمعمول سفیر اتریش باید مورد توجه نهادهای مسئول قرار بگیرد.
 
گفتنی است، دو سال قبل و در آستانه سفر رئیس‌جمهور کشورمان به اتریش، یکی از دیپلمات‌های سفارت ایران در این کشور، به بهانه واهی طراحی برای اقدام تروریستی، در آلمان بازداشت شده و دولت اتریش هیچ اقدامی برای رهایی وی به دلیل مصونیت دیپلماتیک انجام نداد.
 
همچنین سایت خبری مشرق‌نیوز؛ در گزارشی مفصل به بیان برخی ارتباطات و همچنین ابعاد سفرهای سفیر اتریش در طی سه سال حضور وی در ایران پرداخته است که در زیر به آن اشاره می‌شود:
 
اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه، ضمن اعلام خبر دستگیری پنج جاسوس و قطعی شدن حکم دو جاسوس، درباره فردی به نام «مسعود مصاحب»، دبیر کل انجمن دوستی ایران و اتریش، خبر داد.
 
مسعود مصاحب فرزند محمود به‌عنوان دبیر کل انجمن دوستی ایران و اتریش به اتهام همکاری با اسرائیل و سرویس جاسوسی آلمان مبادرت به جاسوسی می‌کرد که اطلاعات مختلفی را در حوزه‌های موشکی، هسته‌ای، نانو و درمان در اختیار می‌گذاشت و به ده سال حبس محکوم شد، این حکم قطعی شده و در حال اجراست.
 
طبق آنچه از سوابق مصاحب (عمدتاً در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور) منتشر شده، مسعود مصاحب پیش از انقلاب و در سال ۱۹۶۵ به اتریش رفت، ۱۰ سال بعد دکترای مهندسی مکانیک خود را از «دانشگاه فنی وین» گرفت.
 
مصاحب سال ۱۹۸۰ شهروندی این کشور را به دست آورد ولی ناگهان صاحب روابطی بسیار نزدیک با سفارت جمهوری اسلامی در وین شد، به شکلی که پس از پایان جنگ و بیش از ۲۰ سال با صنعت هواپیمایی ایران همکاری داشت.
 
طبق ادعای همین رسانه‌ها، ارسال قطعات هواپیماهای مسافربری و همین‌طور تجهیزات مخابراتی از اروپا به ایران، یکی از فعالیت‌های اقتصادی مسعود مصاحب در پیوند با ایران بود.
 
طبق همین گزارش‌ها، وی یکی از نزدیک‌ترین افراد به فردی به نام «بقا الله وثوق» (بهایی تبار و تاجر اتریشی-ایرانی) به حساب می‌آمد.
 
جولای سال ۲۰۱۰ میلادی، پلیس اتریش خبر ترور وثوق را تائید کرد، وثوق مدیر شرکت اتریشی (سراگ) بود که به ایران و به‌ویژه برای پروژه‌های نفتی «پارس» و «عسلویه» قطعات ارسال می‌کرد.
 
روزنامه بریتانیایی تلگراف حتی مدعی شده بود که طبق برخی اخبار، شرکت وثوق، در تأمین قطعات برای تأسیسات هسته‌ای ایران نیز نقش داشت، این امر با توجه به زمینه اعلامی جاسوسی مسعود مصاحب (حوزه هسته‌ای) جای بررسی دارد، حتی این امکان که شرکت متعلق به وثوق و فرد مرتبط با او (مسعود مصاحب) در انتقال قطعات آلوده به چرخه انرژی اتمی ایران نقش داشته‌اند، به ذهن متبادر می‌شود.
 
پلیس اتریش اعلام کرد ضارب شخصی بوده است به نام «صمد» که پیش‌تر به اتهام قاچاق مواد مخدر به زندان افتاده بود، صمد پس از تیراندازی به بقا الله وثوق، با اداره پلیس تماس گرفت و خودش را تسلیم کرد، هرگز مشخص نشد انگیزه‌ او از قتل وثوق چه بوده است اما شرکت سراگ قرار بود پس از وضع تحریم‌های اروپا علیه ایران، مورد تحقیق قرار بگیرد.
 
روزنامه اشتاندارد، چاپ وین، در گزارش آگوست ۲۰۱۹ خود درباره مسعود مصاحب، مدعی شده بود که مسعود مصاحب به همراه هیاتی از مدیران شرکت «مد آسترون» به ایران سفر کرده بود که بازداشت شد؛ این شرکت، یک مجموعه اقتصادی چند تابعیتی است  که عمده سهام آن در اختیار دولت اتریش و شرکت‌های روسی است.
 
روزنامه «Die presse» چاپ اتریش در مورد دایره فعالیت‌های این شرکت می‌نویسد: مد آسترون (MedAustron) یک مرکز تحقیقاتی اتریشی درزمینهٔ اشعه درمانی است، این مرکز به‌تازگی شعبه‌ای در نزدیکی تهران دایر کرده بود.»
 
ظاهراً منظور از شعبه تهران این شرکت، مشارکت آن در تأسیس مرکز ملی یون درمانی سرطان ایران است، این مرکز در ۲۵ اردیبهشت ۹۶، یعنی در آستانه انتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری با حضور محمدجواد ظریف، علی‌اکبر صالحی (رئیس سازمان انرژی اتمی)، سفیر اتریش، یکی از شهرداران اتریش (احتمالاً به نمایندگی از بخشی از سهامداران مدآسترون) و مسئولان شرکت مدآسترون افتتاح شد.
 
 افتتاح این مرکز، از سوی رسانه‌های حامی دولت به‌عنوان یکی از دستاوردهای برجام در آن مقطع تبلیغ می‌شد، البته وقتی حالا به اظهارات سخنگوی قوه قضاییه درباره زمینه‌های جاسوسی مصاحب (موشکی، هسته‌ای، نانو و درمان) دقت می‌کنیم و این‌که او را ظاهراً در سفر به همراه مسئولان مدآسترون در ژانویه ۲۰۱۹ به ایران دستگیر کرده‌اند، ماجرا جالب‌تر می‌شود.


 
گفتنی است که در سال ۲۰۱۶، یک تبعه اتریشی ایرانی‌تبار به اسم «کامران قادری» که در حوزه واردات تجهیزات الکترونیک و رایانه‌ای از اتریش به ایران فعالیت می‌کرد، توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت و به جرم جاسوسی و همکاری با دول متخاصم به ده سال زندان محکوم شده بود، او در سال ۲۰۱۵، به همراه یک هیات تجاری از اتریش به ایران سفر کرده بود.
 
اعلام محکومیت قادری هم‌زمان با خبر محکومیت جاسوسانی چون باقر و سیامک نمازی و نزار زاکای لبنانی-آمریکایی در مهر ۹۵ بود که در حوزه شبکه‌سازی و جاسوسی در ایران فعالیت می‌کردند.
 
هم‌زمان، در تیرماه ۹۷، اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در اتریش، به اتهام واهی تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان منافقین در خاک آلمان بازداشت شد، این اقدام غیرقانونی در حالی بود که آقای اسدی از مصونیت دیپلماتیک برخوردار بود و پلیس آلمان به‌صورت غیرقانونی او را بازداشت و بعد به بلژیک مسترد کرد.
 
بازداشت آقای اسدی درست در آستانه سفر روحانی به اتریش و سوئیس صورت گرفت و متأسفانه نه آقای روحانی در آن سفر به این اقدام نامشروع و غیرقانونی اعتراض کرد و نه دستگاه دیپلماسی ما اقدام جدی برای آزادی دیپلمات دربند خود صورت داد، این در حالی است که در همان مقطع شایعاتی مطرح شد که یک مقام ارشد ایرانی برای دیدار با دختر خود (که ۲۵ سال است در اتریش زندگی می‌کند) به اتریش سفر کرده بود!
 
هم‌زمان با این تحولات در روابط دو طرف، در هفته‌های اخیر، تحرکات سفیر اتریش، اشتفان شُولتس، به نحو محسوسی افزایش‌یافته است.
 
آقای شُولتس روز ۱۲ مرداد به چهارمحال بختیاری سفر کرد، او به مدت دو روز از جاذبه‌های گردشگری، صنعت و سرمایه‌گذاری چهارمحال و بختیاری دیدن می‌کند.
 
اشتفان شُولتس در این سفر دو روزه با استاندار چهارمحال و بختیاری،  شهردار شهرکرد و از پتروشیمی لردگان دیدن می‌کند و در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی حاضر می‌شود.
 
هم‌زمان، اظهارات آشکارا «غلوآمیز» او درباره روابط ایران و اتریش هم زیاد شده است؛ شُولتس در همان سفر به یاسوج،  ایستادگی و مقاومت ایران را در برابر دو چالش مهم «تحریم» و «کرونا» قابل ستایش توصیف کرد و تحریم‌های غرب علیه ایران را «ناعادلانه» دانست!
 
 او روز ۱۸ مرداد، در برنامه رویداد موسیقایی ایران و اتریش نیز گفت:
 
کشور اتریش رابطه خیلی ویژه و خاصی با ایران دارد، نظیر چنین پیوندی میان دو ملت ایران و اتریش را به‌ندرت می‌توان میان دیگر ملت‌ها دید، ما بیش از ۷۰۰ سال روابط مستند، بیش از ۵۰۰ سال مشارکت و ۱۶۰ سال روابط دیپلماتیک داریم، این امر چهارچوبی را برای به وجود آوردن روابط مبتنی بر اعتماد میان دو کشور به وجود می‌آورد.
اما او در سفر به چهارمحال و بختیاری، نکته‌ای گفت که اکنون با اعلام قطعی شدن محکومیت دبیر انجمن دوستی ایران و اتریش به جرم جاسوسی، قابل تأمل می‌شود. شولتس گفت با توجه به شرایط کرونا دنبال راه‌حل هوشمند هستیم تا بین دانشمندان ایرانی و اتریشی در شرایط کرونایی ارتباط علمی برقرار شود.
 
اگر بناست که در این ارتباطات علمی، انتقال یک‌طرفه و جاسوسی علمی صورت بگیرد، لاجرم باید چشم و گوش نیروهای امنیتی درباره این سنخ ارتباطات باز و حساس باشد.
 
شُولتس در آبان گذشته، سخن قابل‌تامل دیگری گفته بود؛ او درباره سیاست‌های جذب دانشجوی ایرانی توسط اتریش گفت:
 
دو سال پیش ۱۶۰۰ دانشجوی ایرانی در اتریش داشتیم، با در نظر گرفتن هزینه این افراد برای دولت اتریش می‌توان گفت که این عدد بسیار بالایی است، این رقم یک سرمایه‌گذاری بزرگِ ۱۰ میلیون یورویی روی نسل آینده ایران و همکاری با ایران و گسترش ارتباطات است؛ همچنین امکان گسترش این همکاری‌ها با اتفاقات اقتصادی و اتخاذ تصمیمات در آینده وجود دارد.
 
این مسئله را که اتریش چه منافعی در «سرمایه‌گذاری روی نسل آینده ایران» دارد، شاید از روی روابط عمیق آن با رژیم صهیونیستی بتوان درک کرد.
 
درباره اتریش ذکر این واقعیت لازم است که یکی از نزدیک‌ترین روابط را با رژیم صهیونیستی دارد و یکی از سفت و سخت‌ترین قوانین مربوط به انکار هولوکاست در این کشور اعمال می‌شود (تا ده سال زندان)، به‌عنوان یک مصداق، در همین ۱۴ مرداد امسال، دولت اتریش اعلام کرد  به هزاران اسرائیلی شهروندی و گذرنامه اتریشی خواهد داد.
 
هانا لیکو، سفیر اتریش در تل‌آویو، با تائید گزارش رسانه‌های رژیم اسرائیل در این باره افزود: این روند از اول سپتامبر آغاز می‌شود و تمامی خدمات آن نیز رایگان است.
 
به‌نوشته یدیعوت آحرونوت (رسانه صهیونیستی)، این تصمیم دولت اتریش گام دیگری در راستای «کاهش آلام کسانی است که از حکومت نازی‌ها رنج برده‌اند».
 
نکته قابل تأمل این‌که دولت اتریش این اعطای تابعیت را حتی به نسل‌های بعدی یهودیان هم تعمیم داده است که این کار برای اولین بار در کشورهای غربی صورت می‌گیرد.
 
گفتنی است که دولت اتریش در سال ۹۷ حاضر نشد میزبانی ساز و کار ارتباط مالی اروپا با ایران موسوم به اینستکس (که کاملاً صوری و اصطلاحاً سرکاری بود) را بپذیرد.
 
درست هم‌زمان با اعلام رد میزبانی توسط اتریش، صدراعظم وقت اتریش، سباستیان کورتس، به اظهارات حسن روحانی در سی و دومین اجلاس کنفرانس وحدت اسلامی در تهران که اسراییل را «غده سرطانی» خوانده بود، به‌شدت واکنش نشان داده بود و این اظهارات را محکوم کرد، صدراعظم اتریش در راستای همین موضع، در توئیتی نوشته بود: من اظهارات اخیر رئیس‌جمهور روحانی علیه اسرائیل را به شدیدترین نحو محکوم می‌کنم، تردید درباره حق موجودیت اسرائیل یا درخواست برای نابودی اسرائیل قطعاً غیرقابل قبول است.
 
کورتس افزود: اتریش یک مسئولیت ویژه در قبال مقابله با همه اشکال یهودی‌ستیزی و حمایت از اسرائیل دارد و حمایت ما از اسرائیل موضوعی برای مذاکره نیست.
 
همین صدراعظم در دیدار خرداد ۹۷ خود با بنیامین نتانیاهو، متعهد شد که با اقدامات ضدیهودی» مبارزه کرده و امنیت اسرائیل را افزایش دهد.
 
گفتنی است که آقای کورتس بعد از یک وقفه چندماهه، دوباره از دی‌ماه سال گذشته صدراعظم اتریش شده است.
 
در راستای همین همکاری عمیق حکومت اتریش با رژیم صهیونیستی بود که در ۱۱ خرداد امسال، پارلمان اتریش در قطعنامه‌ای از دولت خواست که فعالیت سازمان حزب‌الله لبنان را در خاک این کشور ممنوع کند و علاوه بر آن، برای ممنوعیت فعالیت حزب‌الله در سایر نقاط اروپا هم ابتکار عمل را به دست بگیرد، این امر مورد استقبال شدید کنگره جهانی یهودیان و دولت آمریکا قرار گرفت.
 
حال با این سابقه حکومت اتریش، فعال شدن سفیر اتریش و اظهارات «اغراق‌آمیز» و سنت‌شکن او را درباره «شاخص» بودن پیوند میان وین و تهران و تحسین «مقاومت» مردم ایران در برابر تحریم، قطعاً باید با نگاه دقیق و تیزبین زیر رصد داشت، چراکه در تاریخ ۴ دهه‌ای عمر جمهوری اسلامی، ازاین‌دست «سربریدن‌های با پنبه» که از خباثت اروپایی‌ها برمی‌آید، کم ندیده‌ایم.
 
به عنوانی یک گمانه، می‌توان این مسئله را در نظر داشت که با جدی شدن بحث قرارداد راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین که آشکارا ناراحتی و خشم دولت ایالات‌متحده، رژیم اسراییل و دشمنان منطقه‌ای ایران را به دنبال داشته، باز شاهد یک نوع از عملیات ایذایی دیپلماتیک از سوی شرکای اروپایی محور تل‌آویو-واشینگتن هستیم تا با نشان دادن در باغ سبز و وارد شدن از در دوستی، بخواهند دولتمردان ایرانی را به خود مشغول سازند تا از آن قرارداد راهبردی غافل شوند.
 
متأسفانه، این سناریو از سوی اروپایی‌های مکار و فریبکار قبلاً به کار گرفته‌شده و متأسفانه «خوش‌بینی مفرط» و اعتماد کودکانه به اروپا، هم در تحمیل برجام به شکل فعلی و هم ایجاد سردی و وقفه با متحدان قدیمی، تأثیر خود را گذاشته است.
 
امیدواریم دست‌کم این بار دولتمردان و دستگاه دیپلماسی ما از تجربه‌های تلخ همین چند سال اخیر، اندکی درس گرفته باشند و دل به این نوع مانورهای ایذایی طرف‌های رسوای اروپایی نبندند.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ استان چهارمحال و بختیاری یکی از 25 استانی بود که سفیر اتریش به آن سفر کرد، این سفر در مردادماه سال جاری صورت گرفت و اشتفان شُولتس در سفر خود به این استان به بررسی بخش‌های مختلف اقتصادی و شاید فرهنگی استان پرداخت.
 
رسانه‌های استان چهارمحال و بختیاری از سفر سفیر اتریش به این استان این‌گونه خبر دادند که اراده‌ای قوی برای توسعه روابط اتریش با ایران و چهارمحال و بختیاری وجود دارد.
 
اشتفان شُولتس این خبر را در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و روابط ایران با اتریش را دارای سابقه‌ای عمیق و قدیمی دانست، به گفته سفیر اتریش در ایران این دو کشور سابقه هفت قرن روابط مستند، پنج قرن روابط مهم و راهبردی و بیش از یک و نیم‌قرن روابط دیپلماتیک مستمر هستند.


 
 وی اتریش را شریک فناوری و مدرن‌سازی ایران می‌داند که در وقایع مهمی نظیر تأسیس اولین دانشگاه منطقه خاورمیانه، ایجاد شبکه توزیع آب و نقش محوری ارتباط ریلی کشور، آثاری از مهندسان و همکاران اتریشی دیده می‌شود.
 
سفیر اتریش در ایران خود را نه‌تنها نماینده اقتصادی این کشور بلکه سفیر فرهنگی آن در استان چهارمحال و بختیاری می‌داند که بعد از برگزاری 130 مناسبت فرهنگی از سوی سفارت اتریش در ایران، تصمیم دارند برخی از این برنامه‌ها را در استان‌ها نیز اجرا کند.
 
شُولتس در دیدار خود با استاندار چهارمحال و بختیاری به گفت‌وگوی خود با رئیس اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری، اشاره می‌کند و اینکه در این دیدار حوزه‌های موردعلاقه دو طرف ازجمله آب، گردشگری و کشاورزی و سطح همکاری طرفین تا حدودی مشخص شد.
 
در ادامه این دیدار استاندار چهارمحال و بختیاری با ابراز امیدواری از اینکه سفیر اتریش در ایران در سفر بعدی خود تیم اقتصادی قوی به همراه داشته باشد اطلاعاتی اقتصادی همچون موقعیت جغرافیایی استان، روحیات مردم و ظرفیت‌های این استان ازجمله میزان تولید بادام مرغوب کشور، میزان تولید ماهیان سردابی و دیگر محصولات کشاورزی و دامداری، همچنین اطلاعاتی در خصوص پروژه‌های عمرانی مشارکتی و سرمایه‌گذاری ازجمله راه‌آهن، راه، پساب آب‌های سطحی و تصفیه‌خانه فاضلاب را در اختیار وی قرار می‌دهد.
 
همچنین در ادامه اشتفان شُولتس در همان روز سفر خود به چهارمحال و بختیاری در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت این استان حاضر و این نکته را متذکر می‌شود که کشور اتریش هیچ‌گاه در تاریخ خود با ایران رابطه استعماری نداشته است و اینکه قویاً به دنبال گسترش همکاری در بخش کشاورزی، گردشگری و... با این استان هستند.


 
سفیر اتریش در این نشست نیز مجدداً به روابط عمیق بین کشور ایران و اتریش اشاره می‌کند و اعتقاد دارد این روابط با سایر کشورهای اروپایی وجه تمایزهای بسیاری دارد.
 
وی به این نکته اشاره می‌کند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رئیس‌جمهور اتریش اولین رئیس‌جمهوری بود که از غرب به ایران سفر کرد و در تعهدنامه برجام و رفع تحریم این کشور مبادلات خود برای اولین کشور آغاز کرد.
 
شُولتس به نماینده اقتصادی اتریش در چهارمحال و بختیاری به جهت گسترش همکاری بین اتریش و این استان اشاره کرد و علت تأخیر در حضور وی در استان را ویروس کرونا دانست.
 
سفیر اتریش در ایران همچون سایر استان‌های همسایه چهارمحال و بختیاری اولین نکته‌ای که در روابط اقتصادی با این استان مدنظر قرار داد آب بود و اعتقاد داشته که این استان همچون اتریش که آب مازاد تولیدی خود (95 درصد آب اتریش) را در اختیار کشورهای همسایه قرار می‌دهد، می‌تواند آب مازادی که در استان وجود دارد را به فروش برساند.
 
وی از تجربه مدیریتی 100 ساله اتریش در حوزه آب می‌گوید و اینکه بخش اقتصادی وابسته به مدیریت صحیح در این حوزه است.
 
شُولتس توسعه گردشگری و کشاورزی در چهارمحال و بختیاری را نیز وابسته به منابع آبی آن عنوان می‌کند و مجدداً خواهان همکاری این دو کشور در چهارمحال و بختیاری در حوزه گردشگری است.
 
خواسته دیگر سفیر اتریش در ایران همکاری علمی بین کشور ایران و این کشور بود که در ایام شیوع کرونا با استفاده از وبینارهایی بین اساتید و دانشمندان این دو کشور برای تبادل یافته‌های علمی می‌تواند انجام گیرد.

 

به گزارش جهانبین نیوز؛ به نظر می‌رسد طمع به منابع آبی استان چهارمحال و بختیاری از منطقه و کشور فراتر رفته به سطح جهانی رسیده است، این در حالی است که برخی شهرهای این استان حتی آبی برای مصرف شرب ندارند چه برسد به اینکه بخواهند از آن در توسعه گردشگری، کشاورزی و بعضاً صنعت استفاده کنند، موضوعی که همیشه جای بحث، جدل و حتی تجمعات و اعتراضات مردم در این استان بوده و به نظر می‌رسد سفیر اتریش در ایران از آن بی‌خبر است.
 
از همین رو گفت‌وگویی با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری انجام شد تا از نتایج سفر اشتفان شُولتس سفیر اتریش در ایران به چهارمحال و بختیاری با خبر شویم.
 
الله کرم نصیری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: سفر سفیر اتریش به چهارمحال و بختیاری با هدف شناسایی پتانسیل‌های این استان صورت گرفت.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: بعد از بازدیدهایی که صورت گرفت، پیشرفت و توانمندی کشور و استان در ارتباط با فنی‌ترین صنایع همچون احداث پتروشیمی آن‌هم در شرایط سخت تحریم‌ها برای سفیر اتریش بسیار بهت‌انگیز بود.
 
وی با اشاره به اینکه در این سفر اشتفان شُولتس در جریان برخی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های چهارمحال و بختیاری قرار گرفت، افزود: همچنین مقرر شد، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان ارتباطات بعدی با مجموعه سفارت اتریش در راستای صادرات محصولات این استان به کشور اتریش را پیگیری نمایند.
 
نصیری با بیان اینکه در شرایط سخت تحریم‌ها بود که پتروشیمی لردگان به سرانجام رسید و وارد مدار تولید شد، ادامه داد: احداث و راه‌اندازی پتروشیمی نیازمند یک تکنولوژی بسیار بالا است که خوشبختانه این مهم در این استان صورت گرفته است.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: در سفر سفیر اتریش به این استان اطلاعات خاصی در اختیار وی قرار داده نشد، مباحث محرمانه هیچ‌گاه در اختیار بیگانگان قرار داده نخواهد شد، آنچه در این سفر مطرح شد اطلاعات عامی است که هم دوستان و هم دشمنان این مرز و بوم در جریان آن هستند.
 
وی خاطرنشان کرد: سفیر اتریش یک جایگاه قانونی دارد که تاییده‌های لازم را از مراجع ذی‌صلاح و مربوطه اخذ کرده و به این سمت منصوب شده است، اما باید مراقب باشیم، به‌هرحال دشمنی‌ها با مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران همواره وجود داشته است.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ رفتار عجیب سفیر یک کشور که بر طبق اسناد موجود کاملاً گوش به فرمان لابی صهیونیست و همچنین آمریکا به‌عنوان یک جنایتکار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود، قابل تأمل است، دولتی که همچون چند کشور اروپایی حتی سعی نکرد به شکل ظاهری به ساز و کار بی‌نتیجه اینستکس پایبند باشد، حالا در سخت‌ترین شرایط تحریم اقتصادی که علیه ایران وضع شده دم از توسعه و گسترش مراودات سیاسی با این کشور می‌زند، به استان‌های مختلف سفر می‌کند و استراتژی‌های مربوط به هر منطقه و استان را جمع‌آوری می‌کند.
 
در سال‌های اخیر سوءاستفاده و جاسوسی‌های بسیاری از سوی کشورهای متخاصم آن‌هم در قالب ساز و کارهای قانونی مثل حضور در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، حامیان محیط‌زیست و... از تأسیسات و زیرساخت‌های مهم ایران دیده شده است، اکنون باید بیش‌ازپیش مراقب رفتارهای مشکوک بود و همان‌طور که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری می‌گوید: به‌هرحال باید مراقب باشیم چراکه دشمن، دشمن است.

انتهای پیام/1031 ج


کد مطلب: 46520

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/46520/اما-اگرهای-سفرهای-استانی-سفیر-اتریش-ایران-سرمایه-گذاری-یا-جمع-آوری-استراتژی-های-منطقه-ای

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir