کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کمبود ها ، دست و پاگیرگردشگری در بام ایران/ بهشت ایران در پیچ و خم مشکلات گردشگری

30 دی 1399 ساعت 9:02

استان چهارمحال و بختیاری با وجود جاذبه های طبیعی بسیار با مشکلات عدیده گردشگری دست و پنجه نرم می کند که این مشکلات دست و پاگیر گردشگران شده و نارضایتی برخی از آن ها را به دنبال دارد.


به گزارش جهانبین نیوز ؛ استان "چهارمحال و بختیاری" یکی از استان‌های کشور ایران و مرکز ان شهرکرد است. این استان با ۱۶٬۳۳۲ كيلومتر مربّع وسعت بیست و دومین استان کشور از نظر مساحت می‌باشد.

استان چهارمحال و بختیاری از جمله مناطق كوهستانی فلات مرکزی ایران محسوب می‌شود و بین ۳۱ درجه و ۹ دقیقه تا ۳۲درجه و ۳۸ دقیقه عرض شمالی و ۴۹ درجه و ۳۰ دقیقه تا ۵۱ درجه و ۲۶ دقیقه طول شرقی گرينويچ قرار دارد. این استان از شمال و مشرق به استان اصفهان، از مغرب به استان خوزستان، از جنوب به استان کهگیلویه و بویراحمد و از سمت شمال غربی به استان لرستان محدود می‌شود.
 
نام "چهارمحال و بختیاری" اشاره به دو بخش چهارمحال و منطقهٔ بختیاری دارد. چهارمحال بخشی روستانشین میان اصفهان و منطقهٔ بختیاری بود محال جمع مکسر کلمه محل به معنی ناحیه و مکان است و چهار محال یعنی چهار ناحیه که عبارت بودند از: لار، کیار، میزدج و گندمان. در تقسیمات کنونی استان، لار و کیار در شهرستان شهرکرد، میزدج در شهرستان فارسان و گندمان در شهرستان بروجن قرار می‌گیرد.

منطقه بختیاری نیز که از دیر باز کوچ گاه ایل بزرگ یختیاری بوده و هست، هم اکنون شامل شهرستانهای کوهرنگ، فارسان، اردل و لردگان می‌باشد.    

این استان سرزمین چهار فصلی است که  سرشار از جاذبه هایی با قله ها ی سر به فلک کشیده به دیاری سرشار از دیدنی های طبیعی، باستانی، تاریخی، زیارتی و تفریحی است.
 
با توجه به تغییراتی که در سبک زندگی امروزی ایجاد شده گردشگری اهمیت فوق‌العاده‌ای یافته و سرزمین بکر و چهارفصل چهارمحال و بختیاری با رودهایی خروشان و قله هایی سربه فلک کشیده می تواند به حق میزبانی برای طبیعت دوستان باشد.
 
اما هرچند ظرفیت های طبیعی این استان برای جذب گردشگران مطلوب است اما هنوز تا رفع موانع و مشكلات گردشگري چهارمحال و بختياري فاصله است چراکه این استان با مشكلات زيرساختي، بازاريابي، بهداشت و سلامت، كمرنگ شدن جاذبه هاي فرهنگي، عدم درك صحيح از گردشگري، فقدان انگيزه در مسوولان محلي، تعصبات قومي- قبيله اي، فقدان برنامه ريزي، همچنين پژوهش و نظارت، مشكلات مربوط به منابع انساني، مشكلات گردشگري و مشكلات مربوط به صنايع دستي مواجه است.
 
شاید عدم رشد مطلوب گردشگری در این استان ناشی از محرومیتی است که به دوش دارد .
 

کمبود امکانات گردشگری در چهارمحال و بختیاری موج می زند
 
مرضیه موسوی یکی از گردشگران در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: اهل تهران هستم و چون در این استان دوست و آشنا زیاد دارم همیشه بهار یا تابستان به چهارمحال و بختیاری سفر می‌کنم.

وی با بیان اینکه هوای تمیز و مطبوع در این استان دو فاکتور مهمی است که آن را همواره در لیست مقاصد انتخابیم قرار می‌دهد افزود: من بسیار سفر می‌کنم اما طبیعت بکر چهارمحال و بختیاری را در هیچ جای کشور ندیدم.

موسوی خاطرنشان کرد: صرف نظر از حال خوبی که در چهارمحال و بختیاری دارم اما این استان از کمبود امکانات بسیاری رنج می‌برد و برخی از گردشگاه‌های آن از کمترین امکانات نیز برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: نبود جاده‌های دسترسی مناسب و وجود نقاط حادثه‌خیز در برخی از شهرستان‌ها مشکلی است که گردشگران با آن روبه‌رو هستند و مسئولان این استان می‌توانند آن را رفع کنند.

این گردشگر چهارمحالی در انتها گفت: امیدوارم در سال‌های آینده که چهارمحال و بختیاری مقصد سفرم می‌شود همه مشکلات آن رفع شده باشد.
 
 
حیدر صادقی کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به وعده روحانی در سفر به این استان اظهار کرد: یکی از مصوبات این سفر تبدیل چهارمحال و بختیاری به قطب گردشگری کشور بود.
 
وی با اشاره به اینکه وعده رئیس جمهور همراه بود با وعده تهیه طرح جامع گردشگری افزود: در همین راستا طرح جامع گردشگری تهیه و به تائید شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان رسید، تهیه این طرح با وجود مقدمات و موخرات، تصویب در کارگروه‌ها، اخذ استعلام‌ها و جلسات متعددی که با کارشناسان شهرستانی و استانی برگزار شد حدودا دو سال و نیم زمان برد.
 
صادقی ادامه داد: مرحله بعد از تهیه طرح جامع، تامین منابع بود، که تحقق آن با سیستم مدنظر استان باید در سطح ملی و در هیئت وزیران مصوب شود و متاسفانه تا امروز محقق نشده است.
 
وی با بیان اینکه قاسم سلیمانی استاندار وقت آن زمان اصرار بر این داشت که طرح در هیئت وزیران تصویب شود به این دلیل که برخی جنبه‌های طرح جامع گردشگری، ابعاد ملی دارد و نیازمند هماهنگی و همکاری دستگاه‌ها در سطح ملی است اما متاسفانه با وجود پیگیری‌های به‌عمل آمده به دلیل وجود مشکلات ساختاری در هیئت دولت مصوب نشد ادامه داد: گردشگری یک ماهیت است که یکسری از ابعاد آن استانی است و یکسری ابعاد ملی و حتی فراملی دارد و اگر ما بخواهیم در افق 404 گردشگر ملی یا فراملی به استان وارد کنیم ابعاد بین‌المللی و مراودات بین‌المللی مطرح می‌شود، همین موضوع کار را دشوار کرده، اما پیگیری‌ها درحال انجام است.

 
فقط 20  درصد از طرح جامع گردشگری تحقق یافته است
 
وی اضافه کرد: به واسطه طرح جامع گردشگری سال‌های گذشته منابع اعتباری مناسبی در اختیار این استان قرار داده و منجر به اجرای بخش‌هایی از این طرح شد، این سرمایه‌گذاری‌ها در طرح‌های توسعه زیرساخت‌ها در زمینه‌های مختلف صورت گرفت.
 
صادقی یادآور شد: در طرح جامع گردشگری برنامه‌ها و اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت آورده شده بود، درحال حاضر می‌توان گفت در وسط برنامه‌های میان‌مدت قرار داریم و این طرح جامع درصد تحقق قابل توجهی نداشته است و نسبت به اهدافی که در این طرح ترسیم شده بود به لحاظ زمانی تا این مقطع با ارزیابی کارشناسی خودم، نزدیک به 20 درصد از طرح محقق شده است.
 
وی با اشاره به اینکه در برنامه طرح جامع این موضوع ذکر شده که هر طرحی توسط چه دستگاه، نهادهای دولتی و غیردولتی و حمایت‌های بخش خصوصی و از منابع تسهیلات صورت بگیرد و در این طرح سهم دولت، بخش خصوصی و کمک‌های فنی اعتباری و حتی تسهیلات بانکی آورده شده است، بیان داشت: در این راستا سرمایه‌گذارهایی هم جذب شده اما شکوفایی و انتظاری که با هدف آن طرح جامع، جمع‌آوری شده هنوز محقق نشده است.
 
اگر کار به‌صورت منسجم‌تر انجام می‌شد نتیجه بهتری می‌گرفتیم
 
صادقی  بیان داشت: در ترکیه میزان درآمد حاصل از گردشگری بیش از درآمد نفت در دیگر کشورها است، اما این موضوع حاصل کار یک سال و دو سال نیست بلکه حاصل کار بیست ساله است و نیازمند انرژی و تلاش مستمر می‌باشد، تبدیل شدن یک مقصد به‌عنوان مقصد گردشگری و مطرح شدن آن در سطح ملی و بین‌المللی کار یکی دو روز نیست، شاید آن روزی که رئیس جمهور این قول را داد هیچ کارشناسی چنین برداشتی نداشت که قرار است ظرف یکی دو سال این امر  تحقق یابد.
 
وی با اشاره به اینکه اگر کار به‌صورت منسجم‌تر انجام می‌شد نتیجه بهتری می‌گرفتیم افزود: با این وجود نمی‌توان گفت کاری انجام نشده چون نشانه‌هایی از اقدامات صورت گرفته وجود دارد، مثلا تخت‌های اقامتی از 850 عدد در سال 92 به 3 هزار و 400 تخت رسیده و رشد چهار برابری را نشان می‌دهد، همچنین توسعه زیرساخت‌ها در نقاط کمترتوسعه‌یافته استان در دستورکار قرار گرفته است و اتفاقاتی در این زمینه افتاده یا به طور مثال اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان به 27 عدد رسیده درحالی که قبلا اصلا چنین اقامتگاه‌هایی وجود نداشته است.

 
اختصاص 10 درصد از تسهیلات اشتغال روستایی به گردشگری
 
کارشناس گردشگری با اشاره به رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ادامه داد: سالانه بیش از 34 میلیارد تومان آورده بخش خصوصی در بخش گردشگری داریم، اما با همه این اوصاف با آنچه در طرح و برنامه آمده بسیار فاصله داریم.
 
صادقی افزود: 10 درصد از تسهیلات اشتغال روستایی در سال جاری مربوط به گردشگری بوده است و این آمار قابل توجه بوده و حدود 40 میلیارد تومان منابع تسهیلاتی 6 درصد برای بخش گردشگری در حوزه روستایی داشتیم.
 
به ایده‌آل‌هایمان دست نیافتیم چون طرح جامع گردشگری در کشور و استان جایگاه خود را پیدا نکرد
 
صادقی با تاکید بر اینکه ما نتوانستیم به ایده‌آل‌های خود دست یابیم چون طرح جامع گردشگری نتوانست جای خود را در برنامه‌ریزی استان و کشور پیدا کند، معضل اساسی در بخش گردشگری ناهماهنگی‌های بین‌بخشی داخل استان و خارج از استان است.
 
وی اضافه کرد: ما تنها بخشی از زیرساخت‌ها را می‌توانیم فراهم کنیم اما زیرساخت‌های مربوط به آب، برق، گاز، امنیت و... با ما نیست و متاسفانه برخی از این دستگاه‌ها با هم هماهنگ نیستند که باید هماهنگی‌های لازم فراهم شود.
 
جمله "گردشگری محور توسعه استان است" فقط در حد شعار است
 
صادقی با اشاره به اینکه همه شعار می‌دهند که گردشگری محور توسعه استان است خاطرنشان کرد: اگر این شعار را می‌دهیم باید طرح جامع گردشگری مورد توجه قرار گیرد و برحسب سلیقه خود سند را به هر راهی که می‌خواهیم منحرف نکنیم.
 
وی گفت: کارگروه‌های گردشگری و آمایش و ستادهای سفر در استان به دنبال ایجاد هماهنگی هستند و برخی هماهنگی‌ها صورت گرفته اما آنگونه که باید نیست و ظرفیت‌ها بیش از کاریست که صورت گرفته است.
 
صادقی با اشاره به ایجاد 6 هزار شغل در حوزه گردشگری بیان داشت: مشاغل باید در چند بخش صنایع دستی، مشاغل مرتبط با گردشگری و خود گردشگری ایجاد می‌شدند، در بحث گردشگری حدودا یک هزار شغل ایجاد شده و در بحث صنایع دستی به مراتب بیش از این آمار اشتغال‌زایی صورت گرفته است.


 
جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری بکر و بی نظیر است
مهرداد جوادی مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز در خصوص جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری افزود: ارتفاع بالای این استان از سطح دریا باعث شده تا بام ایران در زمینه ورزشی و به خصوص ورزش های گردشگری مانند اسکی، رفتینگ، بامجی جامپینگ، دیپ واتر (پرش در آب از ارتفاع)، پاراگلایدر، صخره نوردی، غارنوردی به منطقه ای نمونه در سطح کشور مطرح شود و بتواند لقب اردوبام را برای برگزاری اردوهای تیم های ورزشی ملی به خود اختصاص دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: جاذبه های گردشگری این استان به حدی فراوان، بکر و بی نظیر است که در سفر رئیس جمهوری و هیأت دولت در مرداد 1393، بام ایران به عنوان قطب گردشگری کشور مطرح و براساس نظر هیأت وزیران مصوب شد تا سند جامع گردشگری آن تهیه و تدوین شود.

وی یادآور شد: همچنین دکتر علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور 24 بهمن سال گذشته در حاشیه بازدید از غرفه چهارمحال و بختیاری در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته کشور در سالن همایش های خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران بر معرفی جاذبه های گردشگری این استان به ایران و دنیا تأکید کرد.

جوادی عنوان کرد: توجه به زیرساخت های گردشگری چهارمحال و بختیاری به عنوان قطب گردشگری ایران می تواند از مهمترین نیازها برای افزایش جذب مسافران داخلی و خارجی باشد.

وی اظهار داشت: از مهمترین جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری می توان به آبشارهای استان مانند آبشار دره عشق منطقه مشایخ شهرستان کیار، آبشار آتشگاه لردگان، آبشار بابافرج شهرستان لردگان به عنوان بلندترین آبشار فصلی ایران، آبشار شیخ علیخان شهرستان کوهرنگ، آبشار زردلیمه و آبشار لـَندی شهرستان اردل، آبشار پیرغار شهرستان فارسان و غیره اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: همچنین از دیگر جاذبه های گردشگری این استان می توان قلعه های تاریخی امیرمفخم دزک و صمصام السلطنه شهرستان کیار، قلعه های سورک و چالشتر در شهرکرد، قلعه فرادنبه در شهرستان بروجن و قلعه سردار اسعد بختیاری در جونقان شهرستان فارسان، پارک های جنگلی مانند پارک جنگلی پروز شهرستان لردگان، غار های استان مانند غار یخی چما شهرستان کوهرنگ، جاذبه های طبیعی استان مانند حاشیه رودخانه کارون، حاشیه رودخانه زاینده رود، پیست اسکی چلگرد، دشت لاله های واژگون، مناطق شکار، پارک ملی تنگ صیاد، کوه نوردی، ماهیگیری، فضاهای عشایری، تالاب های استان مانند تـالاب بین المللی چـغاخـور، تالاب بین المللی گندمان و تالاب سولقان، چشمه های استان مانند چشمه دیمه، چشمه کوهرنگ، چشمه بـَرم لردگان، چشمه مولا و سرداب اردل، چشمه سیاسرد بروجن و از مناطق حفاظت شده استان مانند تنگ صیاد، سبز کوه، شیدا و هلن را نام برد.
 
به گزارش جهانبین نیوز ؛ تاکنون در بخش گردشگری سرمایه گذاری رونق نداشته است در حالی که مناسب ترین راه برای درآمد زایی و ایجاد اشتغال در استان سرمایه گذاری در حوزه گردشگری وتوسعه زیر ساخت ها است.
رویکردها در بحث گردشگری استان باید تغییر کند و برای توسعه گردشگری از سرمایه های دولتی، خصوصی،  وسرمایه خارجی استفاده کرد.

عدم وجود امکانات رفاهی و تفریحی مناسب در این استان مانع ماندگاری مسافران در استان می شود که باید برای رفع این مشکل با جدیت اقدام شود.

گردشگری زمانی در استان رونق می یاید که همه امکانات و خدمات برای مسافران مهیا شود که در این راستا بازار نیز اهمیت زیادی دارد.
 
گزارش: مرضیه عالی پور هفشجانی

انتهای پیام/1020ج
 
 
 

 


کد مطلب: 46470

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/46470/کمبود-دست-پاگیرگردشگری-بام-ایران-بهشت-پیچ-خم-مشکلات-گردشگری

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir