کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در گفت‌وگو با جهانبین نیوز مطرح شد؛

کاهش جنبه‌های جذاب ازدواج برای جوانان/خانواده‌های در رقابتی نابرابر برای جذب فرزندان قرار دارند

29 دی 1399 ساعت 10:15

مديرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: جنبه‌های جذاب ازدواج به‌عنوان یک نیاز برای یک جوان ایرانی کاهش یافته است.


شهرام مقدس مديرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز، اظهار کرد: همه ایام باید به تقویت بنیان خانواده، ارتقا سطح کیفی تعاملات درون خانواده، بهبود سطح سلامت خانواده و پیشگیری از مشکلات در راه یک خانواده پرداخته شود.
 
مديرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: اگر خانواده سلامت داشته باشیم دیگر ابعاد جامعه نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

وی افزود: اجتماعی کردن نسل آینده و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ازجمله اعتیاد مواردی هستند که زیرساخت آن باید در خانواده فراهم شود.
 
بخشی از اقتدار و کارکرد خانواده در رقابت با نهادهای دیگر قرار گرفته است

مقدس ادامه داد: در شرایط فعلی خانواده‌ها با تهدیدات و نگرانی‌های مختلفی روبرو هستند، بخشی از اقتدار و کارکرد خانواده در رقابت با نهادهای دیگر قرار گرفته است و محوریت خانواده به‌نوعی مورد تهدید واقع شده است.
 
مديرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: برای مثال می‌توان به اوقات فراغت اشاره کرد که سپری کردن آن از درون خانواده به خارج از خانواده و از رویکرد جمعی به فردی همراه با دوستان به جای اعضای خانواده تبدیل شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: این روزها خانواده‌ها جذابیت قبلی را برای تأمین اوقات فراغت تک‌تک اعضای خود ندارد.
 
خانواده‌ها دیگر قادر به پوشش اقتصادی و تأمین اعضای خود نیستند
 
مقدس اضافه کرد: خانواده‌ زمانی مرکز گفت‌وگو، همراهی و صمیمیت بود اما این فاکتورها از طریق فضای مجازی و گروه‌هایی که با روحیه اعضای  خانواده سازگارتر است، جایگزین شده و ممکن است مورد رقابت قرار گیرند و نقش خانواده در این خصوص کاهش پیدا کند.

مديرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این روزها خانواده‌ها دیگر قادر به پوشش اقتصادی و تأمین اعضای خود نیستند، یادآور شد: قبلاً مشاغل و تولیدات خانگی وجود داشت که دیگر وجود ندارد یا کم‌رنگ شده است، خانواده دیگر نمی‌تواند کارکرد اقتصادی و حمایتی داشته باشد به همین دلیل با مشکل مواجه شده چراکه نمی‌تواند از اعضا پشتیبانی کند که شغل مناسبی بدست آورند.
 
وی اظهار کرد: در این فضا به دلیل تغییرات ساختاری همچون تأخیر در ازدواج جوانان، کاهش مسؤولیت فرزند آوری، کاهش بعد خانوار و... در درون خانواده، ضرورت فرایند فرهنگ‌سازی، آموزش عمومی، تبیین وضعیت‌ها، ارائه الگوهای مناسبت‌تر و موفق‌تر، ایجاد یک حس اعتمادآفرین برای تشکیل و بقای خانواده را دوچندان می‌نماید.
 
جوانان به عنصر تشکیل خانواده در ازدواج فکر نمی‌کنند
 
مقدس تصریح کرد: اگر از جوانان امروزی سؤال شود که چرا ازدواج نمی‌کنند چندان به عنصر خانواده فکر نمی‌کنند بلکه به زحمات و مشکلاتی که ممکن است برای آن‌ها به دنبال داشته باشد توجه می‌کنند و در نهایت به این نتیجه می‌رسند که در حال حاضر نمی‌توانند به سمت تشکیل خانواده بروند.
 
مديرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: جنبه‌های جذاب ازدواج به‌عنوان یک نیاز برای یک جوان ایرانی کاهش یافته است و نگرانی‌های ناشی از ازدواج که شامل مسؤولیت، تعهد و... می‌شوند در حال افزایش است، این‌ها عواملی است که باعث تأخیر در ازدواج و دیگر مشکلات حال حاضر می‌شود.
 
وی افزود: همچنین با افزایش طلاق در بین جامعه الگوی نامناسبی منعکس می‌شود که خانواده نیز دوام چندانی ندارد، این موضوع یک نوع ترس در بین جوانان ایجاد می‌کند تا رغبت آن‌ها برای تشکیل خانواده کاهش یابد.
 
خانواده باید متناسب با زمان کنونی حرکت کند
 
مقدس ادامه داد: در این شرایط همه باید به بحث خانواده بپردازند تا به یک تفکر مشترک در این زمینه برسند، خانواده باید متناسب با زمان کنونی حرکت کند.
 
 مديرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به رشد طلاق‌های عاطفی در جامعه، گفت: ساختار خانواده یک تغییرات شکلی دارد و یک مباحث محتوایی هم در آن وجود دارد، قبلاً سیستم این نهاد اجتماعی سنتی بوده و نقش‌ها و انتظارات از هر نقشی در آن تعریف شده بود.
 
وی ادامه داد: در خانواده‌های با تعریف سنتی هر کسی وظیفه خود را می‌دانست و مباحث عاطفی در قالب هنجارهای درونی خانواده‌ها تعریف شده بود.
 
برهم خوردن هنجارهای سنتی در غیاب هنجارهای جدید  باعث تنش در خانواده شده است
 
مقدس عنوان کرد: اما این روزها به‌واسطه حضور اجتماعی بانوان و آگاهی که پیدا کردند، به سمت برابر خواهی و مساوات در خانواده سوق پیدا کرده‌اند، برهم خوردن هنجارهای سنتی در غیاب هنجارهای جدید  باعث تنش در خانواده شده است.
 
مديرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: ایراد وارد این است که هنجارهای جدید متناسب با مقتضیات دنیای جدید و شرایط حاکم در جامعه، در خانواده‌ها ایجاد نشده است.
 
وی بیان کرد: جابه‌جایی بین نسلی و تغییر هنجارهای سنتی به جدید در طول یک یا دو نسل اتفاق افتاده است که اکثراً به دلیل آموزه‌های مدرنیته و تجدد است، همچنین الگوهایی در فضاهای بیرون خانواده معرفی شده است که قطعاً بی‌تأثیر نیست.
 
انتهای پیام/1031ج
 
 


کد مطلب: 46454

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/46454/کاهش-جنبه-های-جذاب-ازدواج-جوانان-خانواده-های-رقابتی-نابرابر-جذب-فرزندان-قرار

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir