کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در گفت‌وگو با جهانبین نیوز مطرح شد

ساختار مناسب، حلقه مفقوده رونق اقتصادی در بورس

15 دی 1399 ساعت 9:25

کارشناس مسائل اقتصادی در چهارمحال و بختیاری گفت: بازار سرمایه می‌تواند مشوق اقتصاد و موتور محرک تولید در کشور باشد ولی به شرط اینکه ساختار مناسبی در این خصوص طراحی شود.


بهمن قدمی دمابی کارشناس مسائل اقتصادی در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز، اظهار کرد: روند بازار بورس بهبود پیدا کرده و این مسئله به دلیل عوامل مختلفی است.

کارشناس مسائل اقتصادی در چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از عوامل بهبود بازار بورس، مثبت شدن سهم‌های بزرگ و شاخص ساز و عامل دیگر فروکش کردن هیجانات بازار بورس در ماه‌های گذشته است.

وی ادامه داد: در اقتصاد بحثی مطرح می‌شود به نام انتظارات، این یعنی پیش‌بینی و انتظاری که مردم از آینده دارند و می‌تواند در روند شاخص‌های اقتصادی تأثیرگذار باشد؛ یک نگاهی از اوایل تابستان امسال در بازار سرمایه شکل گرفت که بازار بورس در شهریورماه افت می‌کند در نتیجه وقتی این نگاه‌ها در سطح کلان دست‌به‌دست هم داد، باعث شد انتظارات در سطح کلان تقویت شود و به دنبال آن شاهد فروکش و منفی شدن بازار سرمایه بودیم.

کاذب بودن شاخص بورس باعث فروکش کردن بازار سرمایه شد

قدمی با اشاره به اینکه عامل دیگری که باعث فروکش کردن بازار بورس شد، کاذب بودن شاخص بورس از ابتدا بود، عنوان کرد: وقتی شاخص بازار سرمایه از 600 هزار واحد آغاز می‌شود و به 2 میلیون واحد می‌رسد یعنی حباب و یک شاخص کاذب در بازار وجود دارد.

کارشناس مسائل اقتصادی در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: با  شیوع بیماری کرونا رشد اقتصاد جهان کم شد، بعضاً در برخی کشورها این رشد حتی منفی و شاخص‌های بازار سرمایه در بعضی کشورها به کمترین میزان خود در دهه اخیر رسید؛ ولی دیده می‌شود بازار سرمایه در ایران مثبت بوده است، مثبت شدن بازار سرمایه در ایران چند دلیل دارد که مهم‌ترین آن انتظارات تورمی است، به اعتقاد من بازار سرمایه ایران منعکس‌کننده شاخص‌های اقتصادی نیست چراکه اگر این‌چنین بود وقتی رشد اقتصادی کشور منفی است شاخص بورس مثبت نمی‌شد.

وی با بیان اینکه اکثر شاخص‌های اقتصادی همچون تورم، نرخ ارز، بیکاری، اشتغال، رشد اقتصادی، GDP و... روند غیرقابل‌قبول و غیرمنطقی دارند، از طرفی شاهد رشد مثبت در بازار سرمایه هستیم، دلیل این رشد این است که بازار سرمایه در کشور یک بازار تورمی است، اضافه کرد: وقتی در همه بازارها شاهد تورم هستیم قطعاً بازار سهم نیز رشد می‌کند، وقتی نرخ ارز، طلا، سکه و... چند برابر می‌شود، از طرفی به دلیل وضع تحریم‌های خارجی نوسان قیمت و تورم در بازار وجود دارد، ناخودآگاه این موارد به بازار سرمایه نیز ورود می‌کند.

قدمی با تأکید بر اینکه در اقتصاد، متغیرها، رفتاری تابع از دیگر متغیرها دارند، یعنی زمانی که نرخ ارز، قیمت طلا، مسکن، خودرو و... افزایش پیدا کرد نمی‌توان جلو افزایش سایر اقلام ازجمله دارو و غذا را گرفت، یادآور شد: درواقع وقتی یک یا چند متغیر اقتصادی به‌ویژه آن‌هایی که همچون نرخ ارز وظیفه رهبری اقتصادی دارند، افزایش پیدا می‌کند قطعاً روی مابقی حوزه‌ها به نسبت متفاوت اثرگذار است.

کارشناس مسائل اقتصادی در چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: برای مثال یک خودرو وارداتی به نسبت نرخ ارز افزایش قیمت پیدا می‌کند و یک تخم‌مرغ  تولید شده در یک روستای دورافتاده نیز دیگر به قیمت قبل به فروش نمی‌رسد.

وی بیان کرد: درست است که ایران 80 میلیون نفر جمعیت و یک میلیون و 648 هزار مترمربع وسعت دارد اما این‌ها در اقتصاد همگی هم‌جهت عمل می‌کند و به دنبال سود و منفعت حداکثری و زیان حداقلی هستند، در یک رفتار اقتصادی همگی هم‌جهت حرکت می‌کنند، کافی است یک کالا گران شود همه هجوم می‌برند یا زمانی که کالا ارزان می‌شود همگی خروج می‌زنند، یک‌صدایی در رفتارهای اقتصادی جوامع باعث می‌شود در اقتصاد رفتارهای گله‌ای شکل بگیرد و این رفتارهای گله‌ای عموماً رفتار اکثریت است.

ورود دولت به بازار سرمایه باعث رشد آن شد

قدمی تأکید کرد: یکی دیگر از دلایلی که باعث شد بازار سرمایه رشد کند حمایت‌های خارجی صورت گرفته از بورس بود و دولت با عرضه سهام برخی شرکت‌های بزرگ، فروش دارایی‌های دولتی در بازار سرمایه و... در این زمینه نقش اساسی داشت.

کارشناس مسائل اقتصادی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ورود دولت به بازار سرمایه به‌عنوان یک حامی باعث شد که این بازار رشد کند و این‌ها دست‌به‌دست هم داد تا رشد بازار سرمایه بیش‌ازپیش تقویت شود، گفت: در اقتصاد اصطلاحی وجود دارد با این عنوان که " سرمایه ترسو است" این اصطلاح یعنی سرمایه به دنبال افزایش سود است اما به‌محض آنکه کوچک‌ترین واکنش منفی به وجود بیاید این سرمایه خروج می‌زند.

وی افزود: در دنیا نقدینگی خرد جذب بازار سرمایه می‌شود، درواقع نقدینگی همچون آبی است؛ که اگر به‌خوبی مدیریت شود باعث رشد و توسعه گل و گیاهان خواهد شد و اگر کنترل نشود همچون سیل همه‌چیز را نابود می‌کند.

قدمی ادامه داد: بورس در بازارهای دنیا، توانمند است و اگر نقدینگی افزایش پیدا کرد می‌تواند آن را سریعاً جذب کند؛ اما در ایران درحالی‌که نقدینگی در حال افزایش است؛ بازار سرمایه مناسبی برای جذب آن وجود ندارد، به همین دلیل است که در کشور زمانی طلا گران است، زمانی نرخ ارز بالا است و.... این نقدینگی هر لحظه در هر بازاری ورود پیدا می‌کند که در ابتدا سود ده و بعد از مدتی زیان ده می‌شود.

کارشناس مسائل اقتصادی در چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: برای مثال بازار ارز، ابتدا همگی برای خرید ارز هجوم برده و باعث می‌شوند قیمت آن را بالا برود بعد همین که می‌خواهند خارج شوند نرخ ارز ریزش کرده و عده‌ای متضرر می‌شوند، رفتارهای گله‌ای در اقتصاد مدیریت شده نیست، عده‌ای بر اساس شایعات و بدون توجه به متغیرهای دیگر در بازارهای مختلف در حال چرخش هستند و در هر بازاری که وارد می‌شوند باعث ایجاد یک نوسان قیمت می‌شوند، این نوسان قیمت باعث می‌شود عده‌ای پولدار و عده‌ای فقیر شوند.

وی خاطرنشان کرد: امسال دولت با حمایتی که به طرق مختلف از بازار سرمایه کرد باعث شد این بازار جذاب شود، در حال حاضر چیزی حدود 5 میلیون کد بورسی صادر شده است که حجم بالایی از کاربران جدید است.

تازه کارهایی که وارد بازار سرمایه شدند هیچ نگاه علمی به بورس نداشتند

قدمی تأکید کرد: بازار سرمایه یک بازار پر ریسک است و کسی که وارد این عرصه می‌شود باید دانش نسبی از علوم روانشناسی، حسابداری، اقتصاد و... داشته باشد تا بتواند موفق شود، اما تازه‌ کارهایی که به بازار سرمایه وارد شدند هیچ نگاه علمی به بازار سرمایه نداشته و تنها به دنبال سود بودند.

کارشناس مسائل اقتصادی در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بیش از 60 درصد افرادی که امسال به‌عنوان غیرحرفه‌ای وارد بازار سرمایه شدند حتی الفبای اولیه این بازار را نیز را نمی‌دانند لذا قطعاً نمی‌توانند در این بازار فعال باشند، تصریح کرد: ورود این افراد به بازار صرفاً از انتظاری است که دنبال می‌کنند و فکر می‌کنند که هر روز باید چند درصد سود کنند و اگر بازار منفی شد سریعاً تصمیم می‌گیرند که خارج شوند و چون تعداد افرادی که به یک باری قصد خروج دارند زیاد است باعث می‌شوند که بازار صف فروش شود، وقتی بازار صف فروش شد سهم و شاخص کل چندین هزار منفی می‌شود وقتی این واقعه رخ می‌دهد باعث می‌شود بازار تصاعدی عمل کند.

وی تأکید کرد: همه کارشناسان و فعالان اقتصادی نرخ رشد بازار سرمایه در ابتدای امسال را کاذب پیش‌بینی می‌کردند و مدام به مردم توصیه می‌کردند که برای حضور در این بازار مراقب باشید و رعایت کنید.

قدمی با تأکید بر اینکه بازار سرمایه می‌تواند مشوق اقتصاد و موتور محرک تولید در کشور باشد، ادامه داد: موضوع خوبی که در بحث بازار سرمایه ایجاد شده این است که اکثر مردم کم و بیش به بازار سرمایه ورود کرده‌اند، این خود می‌تواند تأمین‌کننده سرمایه در گردش و سرمایه اولیه بنگاه‌ها و باعث رونق تولید در کشور باشد ولی به‌شرط اینکه ساختار مناسبی در این خصوص طراحی شود.

کارشناس مسائل اقتصادی در چهارمحال و بختیاری افزود: برای مثال، نمونه بارز کشوری که توانسته اقتصاد خود را بر اساس بازار سرمایه به رشد مطلوبی برساند و در دنیا هم حرفی برای گفتن داشته باشد کشور سنگاپور است، این کشور درواقع هیچ‌چیزی ندارد اما همه‌چیز دارد و این به دلیل امنیتی است که برای سرمایه‌گذاران بازار سرمایه ایجاد کرده است، سنگاپور یک ساختار حقوقی و مدونی دارد و اگر بخواهیم در کشور به این ساختار مدون کشور سنگاپور دست پیدا کنیم، قطعاً می‌شود.

وی تأکید کرد: اگر بخواهیم بدانیم آینده بازار سرمایه در کشور چه می‌شود باید ببینیم سرمایه‌گذار چه هدف و انتظاری از بازار سرمایه دارد، اگر هدف سود روزانه است، نتیجه‌ای نخواهد داشت اما اگر افراد بتوانند سهام‌داری کنند و حداقل یک سال در بازار بمانند بخشی عمده‌ای از زیان آن‌ها برطرف می‌شود، لذا توصیه می‌کنم که سهام‌داران فعلاً از طریق سهام‌داری در بورس ادامه دهند تا در درازمدت حتی اگر به سود نرسند حداقل بخشی از زیان ازدست‌رفته آن‌ها جبران شود.

 
انتهای پیام/1031ج
 
 
 
 
 
 


کد مطلب: 46318

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/46318/ساختار-مناسب-حلقه-مفقوده-رونق-اقتصادی-بورس

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir