کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خاک، میراثی گرانبها از گذشته تا امروز

دست به یکی علل انسانی و طبیعی در تسریع روند فرسایش خاک

15 آذر 1399 ساعت 13:25

در بحث فرسایش خاک دو عامل تاثیر دارد، عوامل طبیعی و عوامل انسانی که باز هم نقش عوامل انسانی در این زمینه پررنگ‌تر بوده و بیشتر سبب نابودی خاک می‌شود.


به گزارش جهانبین نیوز؛ خاک میراث گرانبهایی است که در اختیار بشر قرار گرفته و استفاده صحیح از این دارایی ارزشمند می‌تواند راهی باشد برای تدام حیات زمین.
 
چهارمحال و بختیاری به سبب موقعیت جغرافیایی خاص و شیب بالایی که دارد سالانه مقدار زیادی خاک را به‌واسطه فرسایش از دست می‌دهد.
 
در بحث فرسایش خاک دو عامل تاثیر دارد، عوامل طبیعی و عوامل انسانی که باز هم نقش عوامل انسانی در این زمینه پررنگ‌تر بوده و بیشتر سبب نابودی خاک می‌شود.
 
انسان‌ها با از بین بردن درختان و بوته‌کنی، بازوهای خاک را قطع کرده و سبب می‌شوند با ریزش اندکی باران و ایجاد رواناب، خاک شسته شده و از دست برود.
 
متاسفانه در سال‌های اخیر علل انسانی و طبیعی در چهارمحال و بختیاری دست به دست هم داده و بنابر اعلام کارشناسان امر میزان فرسایش بیش از 25 تن در هکتار در این استان سبب شده تا چهارمحال و بختیاری بیشترین میزان فرسایش نسبت به سایر استان‌ها را برای خود به ثبت برساند.
 
از آنجایی که این استان مقصد عشایر است و دامپروری نیز در آن شغل اکثر مردم است چرای بی‌رویه دام‌ها هم نقش مهمی در کاهش پوشش گیاهی داشته و افزایش فرسایش خاک را به دنبال دارد.

کاهش ۴۰ درصدی فرسایش خاک با تاخیر در چرای دام

عطاءالله ابراهیمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: چرای مفرط دام در مراتع عوارض بسیاری را به دنبال دارد و درصورت ادامه چرای مفرط درصد پوشش گیاهی سطح خاک کاهش‌یافته و پس از مدتی با مراتعی بدون پوشش گیاهی روبه‌رو خواهیم بود که به‌شدت در معرض فرسایش قرار دارند.
 
وی با بیان اینکه درصورت تاخیر در چرای دام در مراتع فرسایش خاک تا  ۴۰ درصد کاهش می‌یابد، افزود: فرسایش خاک در کشور بیش از استاندارد جهانی بوده و وضعیت حفاظت از آب و خاک مطلوب نیست که در این زمینه به مدیریت جامع و کلان‌نگر نیازمندیم.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: ارزش خاک از آب کمتر نیست، خاک‌ها سیستم‌های اکولوژیکی فعالی هستند که وظیفه نگهداری گیاهان را برعهده دارند و تامین‌کننده آب و مواد غذائی برای گیاهان هستند.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر لزوم  نهادینه کردن کشاورزی حفاظتی و اطلاع مخاطبان از مزایای آن ادامه داد: کشاورزی حفاظتی براساس افزایش فرآیندهای زیستی طبیعی در سطح بیرونی و زیرین خاک عمل می‌کند و در این روش اعمال مکانیکی روی خاک و استفاده از نهاده‌هایی مانند انواع کود شیمیایی به حداقل خواهد رسید.

وی، ترویج فرهنگ کشت‌های حفاظتی در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری را ضروری عنوان داشت و تاکید کرد: کشاورزی  باید از شکل سنتی به سمت کشاورزی حفاظتی سوق داده شود و تکیه بر موضوع ادوات کشاورزی تنها راهکار نیست بلکه در کنار تهیه ادوات نوین باید آموزش لازم به بهره برداران بخش کشاورزی داده شود.

خاک به‌عنوان رکن اساسی تولید محصولات کشاورزی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به ترسیم نقشه خصوصیات کمی و کیفی  خاک استان اشاره گرفت و گفت: با توجه به اهمیت خاک ایجاد هرم اطلاعاتی مناسب و پایگاه اطلاعاتی خاک یک امر ضروری است با توجه به تنوع زیست محیطی و خصوصیات خاک استان جهت هرگونه تصمیم گیری در بخش کشاورزی حائز اهمیت است.

ابراهیمی با بیان اینکه خاک به‌عنوان رکن اساسی تولید محصولات کشاورزی اهمیت بسیاری دارد تصریح کرد: مدیریت پایدار خاک در نهایت تولید پایدار ما را تضمین می‌کند.

به گزارش جهانبین نیوز؛ آسیب به خاک به مراتب جبران‌ناپذیرتر از سایر منابع است زیرا خاک طی مدت زمان طولانی و تحت تأثیر عوامل و شرایط خاصی بوجود می‌آید، بنابر نظر کارشناسان امر برای تشکیل يک سانتيمتر خاك زراعي و يا خاكي كه توانايي پرورش گياهان را داشته باشد، 700 سال زمان لازم است، این موضوع به خوبي عمق خسارت وارده به منابع خاك و لزوم توجه بيشتر به حفظ اين ذخائر را نشان مي‌دهد.

انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 46075

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/46075/دست-یکی-علل-انسانی-طبیعی-تسریع-روند-فرسایش-خاک

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir