کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گام بلند جهش تولید از دل بنگاه های کوچک/ مشاغل خانگی ، کلید طلایی جهش تولید

15 آذر 1399 ساعت 12:45

کسب و کارهای خانگى از نظر ایجاد شغل ، نوآورى در عرضه محصول یا خدمات ، موجب تنوع و دگرگونى زیادى در اجتماع و اقتصاد هر کشور میشوند.


به گزارش جهانبین نیوز ؛ کارگاه های تولیدی کوچک سهم بسزایی از اشتغالزایی و درآمدزایی برای افراد جامعه دارند. 

توسعه مشاغل کوچک و متوسط به طور عام و توسعه مشاغل خانگی به طور خاص با هدف افزایش درآمد و ثروت  و همچنین ایجاد اشتغال می تواند راهکاری مهم و اساسی باشد. 

کسب و کار خرد و  مشاغل خانگی یکی از زمینه‌های افزایش مشارکت مردم در اقتصاد و از جمله راهکارهای مناسب برای توسعه اشتغال های خرد و متوسط به ویژه برای جوامعی که از بیکاری در رنج هستند.

"جهش تولید" و آنچه رهبر معظم انقلاب انتظار دارند در حمایت از صنایع بزرگ اتفاق نمی‌افتد بلکه "جهش تولید" با حرکت جهادی در حمایت از صنایع خرد و بنگاه‌های اقتصادی کوچک قابل تحقق است. 

حرکت جهادی ادارات و نهادهای متولی حمایت از صنایع خرد، بانک های عامل و گروه های جهادی و بسیج می تواند بستر تقویت اشتغال و تولید و تحقق شعار« جهش تولید» را فراهم کتد.



مشاغل خانگی نقش موثری در اقتصاد خانواده دارد

تولید کننده و کارآفرین نمونه چهارمحال و بختیاری گفت: مشاغل خانگی نقش موثری در اقتصاد خانواده و خوداتکایی و خودباوری و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی در جامعه دارد.

الهام فیض هفشجانی فارغ التحصیل مهندسی کشاورزی در گفتگو با خبرنگار  جهانبین نیوز ؛  گفت: از آنجا که در دوران تحصیل بیشتر آموزشهای ما تئوری بود و من دوست داشتم تا به فعالیت عملی بپردازم و علم و عمل را همگام کنم از سال ۱۳۹۰ شروع به پرورش قارچ کردم.

وی افزود: در ابتدای شروع کارگاه قارچ کمی استرس داشتم اما چون با مطالعه و آموزش و پشتکار وارد شده بودم و با پرورش دهندگان نمونه دیگر مشورت کرده بودم به موفقیتم ایمان داشتم به طوری که الان چشم انداز من ارتقاء کارگاه به واحد صنعتی است.

فیض بیان داشت: با توکل بر خدا و حمایت خانواده و کار و تلاش توانستم به بالاترین درصد برداشت قارچ برسم که حتی یک سال  به عنوان تولیدکننده نمونه قارچ و سال بعد از آن  عنوان کارآفرین نمونه را کسب کنم.

وی با بیان اینکه کارگاه قارچ ما زمینه اشتغال را برای ۴ نفر به طور مستقیم و ۲۰ نفر به طور غیر مستقیم ایجاد کرده بیان داشت: مشاغل خانگی نقش موثری در اقتصاد خانواده و خوداتکایی افراد دارد و یک خودباوری را ایجاد می کند.

تولید کننده نمونه شهرکرد تاکید کرد: مشاغل خانگی در زمینه درآمد زایی موثر اند اما این مستلزم این است که با یک برنامه ریزی بین تولید، فروش و بازاریابی و بازار رسانی یک هماهنگی باشد.

فیض هفشجانی اظهار داشت: از آنجا که اکثر مراحل تولید در مشاغل خانگی از مواد اولیه در تا تولید نهایی داخلی است این فعالیتها گامهایی عملی در رسیدن به اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: بعد از تولید و به بازار رسیدن محصول اگر حجم تولید انبوهی از محصول وارد بازار شود عرضه و تقاضا به هم می خورد و با افت قیمت تولید کننده دچار ضرر می شود.

کار آفرین نمونه استان افزود: انتظار می رود با هماهنگی مسئولان مشاغل خانگی هدفمند شوند و تسهیلاتی برای فروش محصولات و حتی صادرات آنان فراهم شود تا تولید کنندگان دغدغه فروش نداشته باشند.

وی هماهنگ بودن بانک ها با عاملین تسهیلات مثل بسیج سازندگی و جهاد کشاورزی در زمینه ارائه وام و آسان نمودن شرایط ارائه تسهیلات را از جمله راهکارهای ادامه فعالیت مشاغل خانگی دانست.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ در شرایطی که بیکاری یکی از بحران‌های اصلی در جامعه است، هستند افرادی که با سرمایه‌ای اندک بدون آنکه منتظر وعده‌‌های دولت باشند برای خود کاری دست و پا می‌کنند.


 
تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار را تحت پوشش خود قرار داده ام

خانم محمدی  کارآفرین و تولید کننده ترشیجات، شوریجات در گفت وگو با جهانبین نیوز گفت: من از سال 85 ساخت کارگاه را با ۲۰ میلیون تومان پول شروع کردم و توانستم تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار هم تحت پوشش خود قرار دهم.

 وی با اشاره به اینکه همه محصولات کشاورزی را از باغداران خریدمیکنم و از آن ها ترشی درست میکنم  تصریح کرد: همه هدف ما تولید ترشیجات و شوریجات است .

محمدی با اشاره به اینکه از سراسر استان ما مشتری هایی داریم که به  صورت عمده محصولات را از ما خریداری می کنند گفت: خوشبختانه تمامی محصولات ما از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی گفت: ما به دلیل مالیات‌های سنگین نتوانستیم محصولمان را به کشور عراق صادر کنیم و تنها بازار فروشمان در استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان بود و خوشبختانه با توانایی‌هایی که داشتیم سالانه 500 تن تولید ترشیجات داشتیم.

محمدی با اشاره به اینکه چند ماه گذشته قبل از گران شدن تمامی مواد ما محصولاتمان را به قیمت کمتر فروختیم گفت:  متاسفانه رکود اقتصادی پیش آمد و همه چیز به یکباره گران شد و ما نتوانستیم مواد اولیه برای تولید را خریداری کنیم و همین سبب شد تا کارگاه  تعطیل شود.

وی گفت: هر چند کارگاه ما در حال حاضر تعطیل است اما 50 درصد حقوق کارگران را پرداخت می‌کنم و در تلاش هستم که مجددا با دریافت تسهیلات کارگاه را راه‌اندازی کنم و کارگران به کار برگردند.

محمدی ادامه داد: خوشحالم از اینکه می‌توانم کاری انجام دهم که افرادی که می‌‎دانم واقعا نیازمند هستند از این کارخانه نان حلال بر سر سفره‌هایشان ببرند.

به گزارش جهانبین نیوز؛ كارخانه بزرگ نمي تواند افراد زيادي مشغول كند اما با راه اندازي كارگاه هاي كوچك زودبازده در سطح وسيع مي توان چند برابر، اشتغال پايدار زود هنگام ايجاد كرد.

اين كارگاه ها نيازمند حمايت هاي بيشتري هستند و می طلبد مسئولین از سرمایه گذاران و کار آفرین ها حمایت کنند.


 
حمایت دولت از کارگاه‌های کوچک

یک کارشناس حوزه کار توجه به صنایع زودبازده و حمایت از کارگاههای خرد و کوچک را در حفظ اشتغال و ایجاد فرصتهای شغلی جدید موثر دانست.
 
رحمت اله پورموسی اظهار کرد: در سال‌های گذشته کمترین توجه را نسبت به شهرکهای صنعتی و بنگاههای خرد و کوچک داشتیم، در حالی که با بکارگیری نیروهای کار در این مجتمع‌ها می‌توانستیم از ظرفیت‌شان به شکل مطلوب‌تری استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از شهرکهای صنعتی راکد و بلااستفاده باقی مانده‌اند، افزود: متاسفانه بخش اعظمی از شهرکهای صنعتی با کمتر از ۳۰ درصد توان و ظرفیت خود کار می‌کنند و به انباری برای دپوی کالا تبدیل شده‌اند.

به گفته این کارشناس حوزه کار در حال حاضر بیش از ٩٠ درصد اشتغال در بنگاه‌های خرد و کوچک و صنایع زودبازده شکل می گیرد، گفت: بنگاههای کوچک و زودبازده در دنیا به دلیل سودآوری و اشتغالزایی بالا روز به روز در حال گسترش است از این رو برای دستیابی به اشتغال پایدار و ایجاد فرصتهای شغلی جدید باید به سمت ایجاد بنگاه‌های کوچک و متوسط و زودبازده برویم.

پورموسی با تاکید بر لزوم اعمال معافیتهای مالیاتی برای بنگاههای تولیدی تاکید کرد: در شرایط فعلی اقتصاد بسیاری از کارخانه‌های تولیدی و صنعتی با مشکل تأمین مواد اولیه و هزینه های بالای تولید مواجه هستند که لازم است با تزریق نقدینگی، پرداخت تسهیلات و کمک به تأمین مواد اولیه، این بنگاهها و نیروهای کار شاغل در آنها را سرپا نگه داریم.

به گزارش جهانبین نیوز؛ بر اساس آمارها تعداد شهرک‌های صنعتی مصوب و در حال بهره‌برداری در ۱۲ ماهه سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۶ افزایش جزیی داشته و میزان اشتغال ایجاد شده در واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده حدود ۱.۲ درصد کاهش داشته است. کارشناسان بر این باورند که بسیاری از شهرکهای صنعتی به دلیل مشکلات اقتصادی و ناتوانی در تامین مواد اولیه با کمتر از ظرفیت واقعی خود فعالیت دارند.

تقویت کارگاه‌های کوچک و حمایت دولت و به‌ویژه بانکها می‌تواند علاوه بر رونق تولید باعث ایجاد اشتغال و طبعا رونق بازار اقتصادی شود و امروز چیزی که سالها اقتصاد ایران را با شوک روبرو ساخته است،  فقدان همبستگی ملی است.

امیدواریم مجلس جدید با روی کار آمدن نیروهای متخصص و جوان در کنار دولت فارغ از هرگونه جریانات سیاسی این مهم را جدی بگیرند و بدانند تنها راه نجات کشور در رونق تولید و ایجاد کسب وکار های کوچک  برای جوانان و تحقق امید به زندگی آنان است .

انتهای پیام/1020ج
 
 


کد مطلب: 46074

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/46074/گام-بلند-جهش-تولید-دل-بنگاه-های-کوچک-مشاغل-خانگی-کلید-طلایی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir