کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماهیت آمریکا پشت نقاب دفاع از حقوق بشر باقی نمی ماند

11 آبان 1399 ساعت 14:06

چهره خصمانه و ظالمانه استکبار جهانی و در راس آن‌ها جنایات آمریکا علیه کشورهای دنیا، پشت نقاب دفاع از حقوق بشر باقی نمی‌ماند و ماهیت آنان افشا می‌شود.


به گزارش جهانبین نیوز؛ تنها در نیمه دوم قرن بیستم ایالات متحده آمریکا حدود 100 کودتای نظامی و براندازی حکومتها را طراحی و رهبری کرده است و دهها بار بطور مستقیم دست به اشغال نظامی کشورها زده است و یا آنها را تهدید به مداخله نظامی کرده است. این مقاله سعی دارد با مرور روند مداخلات امریکا در کشورهای جهان طی بازه زمانی یک قرن گذشته که مقارن با ریاست جمهوری 16 نفر از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه نیز میباشد، به بررسی چگونگی این مداخلات و تبعات آن در عرصه بین المللی بپردازد.
 
مداخله آشکار از طریق پیاده کردن نظامیان، تهدید و یا توسل به کودتای نظامی و اقدام به براندازی به منظور سرنگون کردن دولتهای ملی و مردمی که حاضر نیستند به برنامهها و خواستههای یکجانبه گرایانه تن در دهند و جایگزین کردن آنها توسط دولتهای مجری منافع سرمایهداری، از جمله روشهایی است که ایالات متحده امریکا، در یک قرن اخیر و بویژه از اوایل دهه 50میلادی جهت اجرا و پیشبرد منافع خود در کشورهای جهان و خصوصاً جهان سوم به کار برده است.
 
اگرچه با توجه به شکلگیری اولیه سیاست خارجی امریکا بر اساس انزوای سیاسی و همچنین مشکلات داخلی در دو دهه اول قرن بیست، این کشور تا پایان جنگ جهانی اول در عرصه بین المللی حضور جدی پیدا نکرد و بیشتر به حوزه امریکای مرکزی و جنوبی معطوف بود، اما شالوده حضور ایالات متحده و حذف و تضعیف دیگر رقبا در عرصه بین المللی در همین زمان بنا نهاده شد. تنها درنیمه دوم قرن بیستم ایالات متحده آمریکا حدود 100 کودتای نظامی و براندازی حکومتها را طراحی و رهبری کرده است و دهها بار بطور مستقیم دست به اشغال نظامی کشورها زده است و یا آنها را تهدید به مداخله نظامی کرده است.

کشتار سرخ‌پوستان جنایت پردامنه و طولانی‌مدتی بود که به دنبال کشف قاره آمریکا توسط دریانوردان اسپانیایی در قرن شانزدهم آغاز شد.

این کشتارها عمدتاً توسط کشورهای استعمارگر اروپایی خصوصاً اسپانیا، پرتغال، فرانسه و انگلستان به منظور سلطه بر مناطق مختلف قاره آمریکا و با هدف دستیابی اموال و املاک سرخ‌پوستان صورت می‌گرفت.

بعدها و به خصوص در نیمه دوم قرن نوزدهم، آمریکاییان با کوچ دادن اجباری و جنگ‌هایی که به دنبال آن صورت می‌گرفت نقش پررنگی در کشتار سرخ‌پوستان آمریکای شمالی ایفا کردند.

جنگ‌های آمریکا با اولین حمله به سرخپوستان در شهر جیمزتاون در سال 1662 میلادی آغاز شد که به دنبال آن جنگ با سرخپوستان آلگوکین طی سال‌های 1635 و 1636 و جنگ سال‌های 1675 و 1676 که منجر به ویرانی نیمی از شهرهای ماساچوست شد را در پی داشت.

دیگر جنگ‌ها و حملات امریکا به سرخپوستان تا سال 1900 ادامه داشت، در مجموع آمریکایی‌ها حدود 100 میلیون سرخ پوست را به قتل رساندند.

علی‌رغم تحریم‌های گسترده، روندِ «پیشرفت‌های مردم و نظام اسلامی» متوقف نشد

رهبر معظم انقلاب در دیدار دانش آموزان و دانشجویان فرمودند: پیروزی ایران اسلامی در جنگ تحمیلی و شکست دشمن در رسیدن به اهدافش، فصل جدیدی از توطئه‌گری آغاز شد. با ناکامی آمریکایی‌ها در اقدامات عملی، آنها عرصه‌ی جدیدی در دشمنی با ملت ایران و انقلاب آن گشودند.

ایشان با اشاره به اینکه آمریکا بعد از این‌که سالهایی را در مقابل جمهوری اسلامی و ملت ایران با این روش عمل کرد، به این نتیجه رسید که تقابل عملی کافی نیست و باید در کنار آن، تقابل و تخاصم و مبارزه‌ی نظری را هم شروع ک ند تصریح کردند:  تقابل نظری  یعنی مبارزه با جمهوری اسلامی در صحنه‌ی اعتقاد و در زمینه‌ی فرهنگ و مسائل اخلاقی.

البته قبلاً هم مبارزه‌ی آنها جدّی بود؛ منتها احساس کردند باید نقطه‌ی ثقل، این باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اینکه تخاصم نظری  در قالب تهاجم فرهنگی دنبال شد گفتند: هدف از این تقابل نظری و حمله‌ی اعتقادی، معلوم و روشن است.

نظام جمهوری اسلامی متّکی به مردم است و مردم هم با ایمان و روحیه و اعتقادِ خود به این نظام علاقه‌مند و دلبسته‌اند و از آن دفاع میکنند؛ این حقیقت در طول این سالها فهمیده شد.

ایشان ادامه دادند: اگر این ابزار از دست نظام اسلامی گرفته شود، بدیهی است برای کسی که فکری برای این کشور و این نظام در سر دارد، چقدر حائز اهمیت است. لذا دیدیم از همان سالهای هفتادوسه و هفتادوچهار روزبه‌روز این تقابل شدیدتر شد و رخنه‌افکنی در مبانی اعتقادی و ارزشی نظام در سطوح مختلف شروع گردید. حتّی در خود انقلاب و حتّی در ریشه‌های عمیق‌تر انقلاب -مانند اسلام، عاشورا، تشیّع و جدا نبودن دین از سیاست- که جزو مبانی مسلّم فکری در نظر متصدّیان انقلاب و روشنفکران کشور و پیشروان این حرکت عظیم بود، شبهه‌افکنی و تردیدافکنی به شکل همه‌جانبه و عمیق شروع شد.

آیت الله خامنه ای عنوان کردند: هرچند توطئه‌ی نابودی «زیرساخت اعتقادی مردم» و «از بین بردن حمایت مردم از نظام اسلامی» توطئه‌ای پُرقدرت و دامنه‌دار بود اما در این زمینه نیز دشمن نتوانست به هدف نهایی خود دست یابد.

ایشان خاطر نشان کردند: تحریم و جنگ روانی  برای تغییر محاسبات مردم و مسئولان و فلج کردن جمهوری اسلامی، اقدام خصمانه‌ی دیگری از طرف دولت آمریکا علیه ملت ایران بود.

همه دولت های مستکبر دست روی دست هم گذاشتند ملت ایران را تحریم کنند

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه همه‌ی دنیای استکبار و دولتهای مستکبر دست روی دست هم گذاشتند، بلکه ملت ایران را تحریم کنند گفتند: آن ها می خواهند با این تحریم، ملت ایران را خسته کنند و به ستوه بیاورند، خودشان هم میگویند که ما خواستیم ملت را در مقابل نظام جمهوری اسلامی به ایستادگی وادار کنیم تا مسئولان نظام جمهوری اسلامی محاسباتشان عوض شود.

ایشان با اشاره به اینکه علی‌رغم تحریم‌های گسترده، روندِ «پیشرفت‌های مردم و نظام اسلامی» متوقف نشد فرمودند: مرحله‌ی دیگری از مقابله و معارضه‌ی آنها، عبارت بود از حمله‌ی نرم. حمله‌ی نرم یک نوعش همین چیزهایی است که مشاهده کردید: تحریم اقتصادی، تبلیغات اغواگر و امثال اینها... به خیال خودشان تحریمهای فلج‌کننده‌ای را نسبت به جمهوری اسلامی اعمال کردند... میخواستند جمهوری اسلامی را با این تحریمها و با این محاصره‌ی اقتصادی فلج کنند، ولی نه تنها جمهوری اسلامی فلج نشد بلکه در همان دوران تحریم، کارهای بزرگی انجام گرفت.

رهبرمعظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: آمریکایی‌ها با ناکام ماندن توطئه‌ی تحریم به قصد در مقابل هم قرار دادن مردم و مسئولان ایران، در مقطع جدید توطئه‌ی نفوذ را پیگیری می‌کنند.

ماهیت آمریکا پشت نقاب دفاع از حقوق بشر باقی نمی ماند

مرتضی شاهرودی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد: شهادت ۲۹۰ نفر از هموطنان در جنایت وقیحانه آمریکا در سال ۶۷، که حدود ۶۶ نفر آن‌ها کودکان بودند، جنایت بزرگی است که هیچگاه از خاطر ملت بزرگ ایران فراموش نخواهد شد و به همین منظور رهبر معظم انقلاب ۱۲ تیرماه را روز افشای حقوق بشر آمریکایی نامگذاری کردند.

وی افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب، گروهک منحرف منافقین به جان انقلاب افتادند و جریان بنی‌صدر و جنگ تحمیلی را رقم زدند که فتنه‌های مختلف تا به امروز علیه این انقلاب جهانی ادامه دارد و در تمامی جریانات نقش آمریکای جنایتکار پررنگ بود.

شاهرودی با بیان اینکه هر ساله در ۱۲ تیرماه باید به مساله حقوق بشر آمریکایی بیش از پیش پرداخته شود، تصریح کرد: با انجام این کار چهره خصمانه و ظالمانه استکبار جهانی و در راس آن‌ها جنایات آمریکا علیه کشورهای دنیا، پشت نقاب دفاع از حقوق بشر باقی نمی‌ماند و ماهیت آنان افشا می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت آگاهی بخشی نسل جوان جامعه از تاریخ چهل ساله انقلاب و نقشه‌های دشمنان علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی، اظهار کرد: آموزه‌های تاریخی نشان می‌دهد، یکی از مهمترین اقدامات برای تضمین مشارکت و حضور آگاهانه نسل جوان در صحنه‌های مورد نیاز جامعه، تبیین و آگاهی بخشی رخدادهای تاثیرگذار انقلاب اسلامی است و بی‌شک، بازخوانی چرایی و پیامدهای حمله جنایتکارانه موشکی ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران در ۱۲ تیر ماه سال ۱۳۶۷، یکی از این وقایع مهم است .

شاهرودی افزود: بازخوانی سیاهه جنایات آمریکا علیه ملت بزرگ و مقاوم ایران اسلامی برای آگاهی نسل‌های متمادی، بسیار الهام بخش بوده و روحیه بصیرت، دشمن شناسی و دشمن ستیزی را در جامعه انقلابی ما، زنده و پویا نگه دارد.

به گزارش جهانبین نیوز؛ تاریخ معاصر کشور ما سندی گویا بر توطئه ها، اقدامات خصمانه و دخالت های آمریکا است که نگاهی گذرا به فهرست آن کافی است تا خوی استکباری این کشور را به نمایش گذاشته و نقاب فریب از چهره آن کنار زدند و این کشور را، صرف نظر از جنایات های این کشور در سایر کشورها، به عنوان کانون و محور شرارت در جهان معرفی کند، هر چند پرداختن به جزئیات طومار بلند توطئه ها و شرارت های آمریکا علیه کشورمان، مثنوی هفتاد من است

 


کد مطلب: 45857

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/45857/ماهیت-آمریکا-پشت-نقاب-دفاع-حقوق-بشر-باقی-نمی-ماند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir