کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشکلات آبی محصولات مرتفع می شود؛

نرم افزارهای مدیریت آب درچهارمحال و بختیاری طراحی شد

24 آذر 1398 ساعت 9:26

رئیس بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: تنش آبی در محصولات مختلف بررسی شده برای اینکه کشاورزان بتوانن در لحظه مصارف آبی خود را مدیریت کنند نروم‌افزارهایی در این خصوص طراحی شده که می‌توانند استفاده کنند.


علی مرشدی رئیس بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛  با اشاره به اینکه این بخش از مهرماه سال ۶۷ شروع به کار کرده است گفت: در ۳۱ سال گذشته ۱۱۴ پروژه خاتمه یافته و یا در دست اقدام انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه  فعالیت‌های انجام شده را در دو بخش استانی و ملی می‌توان تقسیم‌بندی کرد گفت:    برخی پروژه‌ها و پژوهش‌های چهارمحال و بختیاری  مورد بررسی قرار گرفته و افرادی مرتبط در خود استان اجرای این پروژه‌های ملی را برعهده دارند.

مرشدی با بیان اینکه از موارد مهم مورد بررسی در بخش تحقیقات خاک و آب آلودگی خاک است توضیح داد: وضعیت  آلاینده‌ها چه از نظر عناصر سنگی و چه از نظر کودهای شیمیایی که بار منفی  با خود به همراه دارد بررسی می‌شود.

رئیس بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: محصولات مختلف در استان باتوجه به کمبود منابع آبی و دوره‌های حساس رشد گیاه و نیاز آبی گیاه بررسی شده که به خوبی این نیاز تامین و بصورت بهینه مصرف شود.

وی با اشاره به بحث تنش آبی افزود: تنش آبی در محصولات مختلف بررسی شده که چه موقع به گیاه اعمال شود تا بتواند خود را با شرایط سازگار کند، به علاوه برای اینکه کشاورزان بتوانن در لحظه مصارف آبی خود را مدیریت کنند نروم‌افزارهایی در این خصوص طراحی شده که می‌توانند استفاده کنند.

مرشدی با اشاره به هوشمندسازی کشاورزی و استفاده از فناوری‌های نوین اظهار کرد: استفاده از این موارد در عرصه کشاورزی و باغی منجر به پهنه‌بندی و خاصلخیزی خاک ‌می‌شود چون کشاورز می‌تواند با مراجعه و بررسی خاک زمین خود بهره‌وری خودرا افزایش دهد.

رئیس بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری پایش و مانیتورینگ کیفیت خاک و محصولات کشاورزی، باغی و‌ حتی جنگلی از مواردی است که بررسی شده و به‌عنوان یک نقشه در دسترس است.

وی تاکید کرد: کنترل کیفیت و پایش کودهای تولیدی و توزیعی چه کودهایی که در استان تولید و چه کودهایی که از خارج استان وارد و توزیع می‌شود بصورت هفتگی مورد بررسی و نمونه‌برداری قرار می‌گیرند.

مرشدی با بیان اینکه تغییر اقلیم از دیگر مواردی است که توسط این بخش بررسی می‌شود، گفت: فعالیت‌های آبی مرتبط به تغییر اقلیم و تاثیراتی که بر محصولات زراعی و باغی خواهد داشت توسط فناوری‌های نوین بررسی می‌شود و حتی قبل از برداشت محصول می‌توان با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای تنش‌ها یا کاستی‌ها را مدیریت و رفع کرد.

رئیس بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در پایان خاطرنشان کرد: پهنه‌بنذی ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خاک در دشت‌های مهم استان توسط تکنیک‌های خاص و مهم، الگوی مناسب کشت در دشت‌های استان، برآورد سطح زیر کشت اراضی استان با ارائه آمارهای دقیق از دیگر مواردی است که توسط این بخش بررسی می‌شود.

انتهای پیام/1029ج


کد مطلب: 43464

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/43464/نرم-افزارهای-مدیریت-آب-درچهارمحال-بختیاری-طراحی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir