کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل محیط زیست چهار محال و بختیاری:

پدیده گرد و غبار این روزها به یک چالش تبدیل شده است

23 دی 1394 ساعت 12:28

مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: پدیده گرد و غبار در سالیان اخیر به یک چالش تبدیل شده است و در اکثر حوزه‌ها از قبیل محیط زیست، اجتماعی، سلامت، سیاسی و... تاثیراتی را بجای گذاشته است.


به گزارش  جهانبین نیوز به نقل از بام ایران خبر، شهرام احمدی مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری ضمن ارائه گزارشی از وضعیت گرد و غبار در این استان با بیان علل و چگونگی بوجود آمدن کانون‌های داخلی تولید گرد و غبار در استان، درخصوص اقدامات حفاظت محیط زیست استان طی دو سال گذشته، اظهار کرد: تهیه طرح مطالعاتی "شناسایی کانون‌های مستعد تولید گرد و غبار در استان"، تعیین نیاز آبی زیست‌محیطی تالاب‌ها و اکوسیستم‌های طبیعی استان، تهیه طرح احیای مرغزار شهرکرد و تهیه طرح مطالعاتی راه‌های احیای تالاب گندمان از مهمترین اقدامات این اداره کل در جهت مقابله با گرد و غبار در این استان بوده است.

وی بیان داشت: تهیه و نصب ایستگاه پایش هوای محیطی استان و ارائه وضعیت هوا توسط دو نمایشگر شهری از سوی معاون عمرانی استان قابل تحسین عنوان شده است.

وی تاکید کرد: قبل از ایجاد اثرات ماندگار این پدیده بر حوزه‌های مختلف می‌بایست تدابیر لازم جهت کنترل یا کاهش اثرات مخرب این پدیده صورت پذیرد.

احمدی بیان داشت: آبخیزداری و حفاظت خاک، جلوگیری از تخریب جنگل و اقدام در جهت توسعه جنگل‌کاری، ایجاد کمربند سبز در اطراف مناطق مسکونی مهم در استان، تغذیه آب مصنوعی دشت‌های با شرایط بحرانی، اصلاح الگوی کشت در بخش کشاورزی، توسعه کشت گیاهان دارویی و متناسب با اقلیم منطقه در اراضی دیم، کنترل بیشتر بر چرای بی‌رویه دام جهت جلوگیری از تخریب رستنی‌ها و فرسایش خاک، نظارت بیشتر بر ایجاد و نگهداری فضای سبز در واحدهای تولیدی، رعایت حقابه‌های زیست‌محیطی، تقویت زیرساخت‌های بیمارستانی برای بیماران دارای مشکلات تنفسی، گسترش آموزش و اطلاع‌رسانی در رابطه با پدیده گرد و غبار، توسعه حمل و نقل عمومی در شهرها جهت کاهش بار آلایندگی هوا، مدیریت صحیح منابع آب در استان، اجرای استانداردهای فنی ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی از جمله مباحثی می‌باشد که جهت بررسی در کارگروه مطرح شد.

وی اذعان داشت: گرد و غبار یکی از پدیده‌های مخرب اقلیمی است که سالانه خسارات فراوانی را به محیط زیست، جاده‌ها، ساختمان‌ها و هوای شهرها وارد می‌نماید. استان‌های غربی از مکان‌های مساعد برای رخداد مکرر پدیده‌های گرد و غبار در کشور ایران محسوب می‌شود.

انتهای پیام1026ج /۵۳۰ب


کد مطلب: 26736

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/26736/پدیده-گرد-غبار-این-روزها-یک-چالش-تبدیل-شده

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir