کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در پي افزايش 30 درصدي قيمت نان؛

ديگر "نان خالي" هم نمي شود خورد

12 آذر 1393 ساعت 10:12

باز هم شيب ملايم و بازهم افزايش قيمت اما اين بار اين شيب ملايم مستقيم يقه همه مردم را گرفت و پايش را وسط سفره مردم گذاشت.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کیار بیدار:مهدي بهزادي تشنيزي دریادداشتی نوشت: نان، اين غذاي اصلي مردم به يکباره گران شد اما نه آنگونه که مردم انتظار داشتند بلکه به نحوي که دولت مي خواست.

هر گاه سخن از بي نظمي و گراني و نابساماني در اقتصاد پيش مي آيد همه انگشتشان را سوي دولت هاي نهم و دهم دراز مي کنند اما شاهکار آخر دولت يازدهم در رابطه با افزايش قيمت نان آنهم تا سقف ۳۰%بي شک خاطره اي تاريخي را در اذهان مردم از اين دولت  اميدبخش باقي مي گذارد.

دولت تدبير و اميد در اوايل سال زراعي ۹۳-۹۴ نرخ رسمي خريد گندم از کشاورزان را اعلام کرد و بر اساس مصوبه دولت قيمت خريد گندم از کشاورزان فقط با افزايش قيمت نزديک به  ۱۰درصد در سال ۹۴ از قرار هر کيلو ۱۱۵۰ تومان خريداري مي شود و اين در حالي است که اين افزايش قيمت به يکباره باعث افزايش قيمت ۳۰درصدي نان شد.

افزايش يکباره ي قيمت نان اين نکته را به اذهان متبادر مي سازد که گويا قرار است دولت هم نان را به نرخ روز بخورد و از اين به بعد قرار است همه ي هزينه هاي دولت را مردم بپردازند.

افزايش ۳۰ درصدي قيمت نان بي شک هزينه هاي خانوارها را به شدت افزايش مي دهد و کاهش توان مردم در تامين هزينه ها آن هم در شرايطي که حتي ريالي به درآمد مردم افزوده نشده است حتي شايد باعث خروج اين غذاي اصلي از سبد غذايي و سفره هاي مردم شود.

سال هاي گذشته که دولت هاي قبلي با هدف افزايش کيفيت نان و کاهش دورريز اين نعمت الهي قيمت نان را افزايش دادند شاهد بوديم که نه تنها کيفيت نان افزايش نيافت که در پاره اي موارد شاهد افت کيفيت و حتي کميت توليد هم بوديم.

اگرچه شعار اين روزهاي دولت در پي افزايش قيمت نان افزايش کيفيت، کاهش هدر رفت و دور ريز نان و کمک به صنف نانوايان و فعالان اين عرصه است اما بايد منتظر ماند که چه زماني اين وعده هاي دولت به تحقق مي پيوندد.

افزايش قيمت ها در سال هاي گذشته باعث شد کمتر گوشت و مرغ و ماهي و .....در سفره ي مردم ديده شوند اما اميد است سفره ي مردم خالي از نان نشود.

انتهاي پيام1010ج/۵۸۰ک


کد مطلب: 19294

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/note/19294/ديگر-نان-خالي-هم-نمي-شود-خورد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir