کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فرهنگ به نوع بیماری مسری در کلیه ابعاد و زمینه ها مبتلا شده است

17 شهريور 1399 ساعت 8:26

نماینده شهرستان کوهرنگ در شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: اوضاع فرهنگی چهارمحال و بختیاری خوشایند نبوده و فرهنگ به نوعی بیماری مسری در کلیه ابعاد و زمینه ها مبتلا شده است .


به گزارش جهانبین نیوز ؛خان محمد غیبی حاجیور، نماینده شهرستان کوهرنگ در شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری  در  جلسه شورای استان اظهار کرد:  اوضاع فرهنگی استان خوشایند نبوده و  فرهنگ به نوعی بیماری مسری در کلیه ابعاد و زمینه ها مبتلا گردیده .
 
غیبی حاجیور با اشاره به بررسی عملکرد دستگاه های فرهنگی قبل ازانقلاب و بعد از انقلاب گفت در دهه های گذشته سعی بر این شده به سمت و سویی حرکت شود که مشکلاتی که  قبل از انقلاب گربانگیر جوانان بوده از بین رفته و مشکلات قبل از انقلاب را ناشی از خرده فرهنگ ها در جوامع میان شهروندان  عنوان کرد:  اکنون پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ورود به چهل سالگی انقلاب و گام دوم ، هر ارگانی باید سیاست گذاری خاص خود را اجرا نماید و به این نقطه دست یابیم که آیا ما توانسته ایم در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی به فرهنگ والای ایرانی اسلامی دست یابیم ، و دستاوردی داشته باشیم؟

نماینده شهرستان کوهرنگ در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری اذعان داشت:  امروزه فضای مجازی با فرهنگ ها و خرده فرهنگ هایی برخورد که برای نشان دادن مسیر درست باید دید آیا نهاد ها و مسئولین مربوطه در زمینه های دینی این فضا را بگونه ای مهیا نموده اند که جایگاه زکات، فروع و اصول دین و غیره  رابه نحوی الحاق و ذهن ها را آماده پذیرش آنها کنند.

وی افزود:  با توجه به اینکه کلیه ارگان ها انجام کار فرهنگی در دستور کار آنها می باشد متاسفانه از انجام آن شانه خالی کرده و در بسیاری از موارد شاهد هستیم اعتبارات تخصیص یافته به ادارات جهت انجام کار فرهنگی صرف امورات دیگر گردیده .
 
غیبی حاجیور خاطر نشان کرد : استان چهارمحال و بختیاری استانی کم برخوردار قلمداد شده لذا با شناسایی جامعه هدف در کلیه ابعاد و حمایت بیشتر از آنها گامی اساسی برداشته به عنوان مثال در مناطق روستایی و عشایر انجام کار فرهنگی مسلماً بیشترین بازخورد را داشته و این جامعه را کمتر دچار آسیب می نماید.
 
وی ادامه داد : مساجد گاهاً به مکانی صرفا جهت اقامه نماز تبدیل شده و کار فرهنگی در آنجا بسیار کم رنگ شده ، و اگر علمایی که وظیفه آنها تعلیم دین است نتوانند با جوانان رودرو شده  چگونه انتظار است نسل جوان به سمت و سوی انجام کار فرهنگی گام برداشته لذا مدیریت شهری و روستایی می تواند در این زمینه ورود و شوراهای اسلامی به واسطه مردمی بودن می توانند گسترش دهنده فرهنگ باشند .
 
غیبی حاجیور در ادامه عمده مشکلات شهرستان کوهرنگ اذعان داشت:  نود درصد روستاهای بخش بازفت مسجد ندارند، با وجود اینکه اهالی این روستاها زمین برای ساخت مسجد در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه گذاشته اند،نبود فرش، وسایل گرمایشی، سرمایشی و سیستم صوتی و سایر امکانات در اکثر مساجد روستاهای توابع این شهرستان، اختصاص اعتبار جهت تکمیل و اختصاص تجهیزات به مساجد بخش صمصامی که با همکاری مردم ساخته شده اند و عدم برگزاری کلاس های آموزشی فرهنگی، تربیتی و ورزشی و ... توسط کانون های فرهنگی هنری مساجد برای جوانان روستاهای شهرستان از عمده ترین مشکلات این شهرستان به شمار می رود .

حفظ حرمت تاسوعا و عاشورا نشان از حساسیت و اهمیت کار فرهنگی در بین جوامع است

فرهاد رئیسی دهکردی  رئیس شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری در جلسه این شورا ضمن تقدیر و تشکر از مردم استان و هیات های مذهبی و کلیه دست اندکاران در رعایت پروتکل های بهداشتی جهت برگزاری مراسمات عزادارای سرور و سالار شهیدان گفت:   آنچه در این ده روز اول ماه محرم الحرام از سوی هیا ت های مذهبی و مردم دیده شد حرکتی فرهنگی ، زیبا و بالنده بود که نقش مردم و پتانسیل حضور آنان همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی و عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری  به وضوح  مشاهده شد و کلیت کار جالب بود که تمامی هیات های مذهبی به پروتکل های بهداشتی توجه و فاصله گذاری اجتماعی نیز رعایت گردید.

رئیس دهکردی افزود : ایام تاسوعا و عاشورا حسینی امسال غریبانه بود اما حرمت آن حفظ شد که این نشان از حساسیت و اهمیت کار فرهنگی در میان جوامع دارد لذا جهت موفقیت در چنین امور وحدت رویه و یک سخنی  در اولویت است .

رئیس شورای اسلامی استان چهار محال و بختیاری  با اشاره به عمده مشکلات فرهنگی در سطح استان خاطر نشان کرد  :مباحث فرهنگی مساجد و هیات های امنا  و موروثی بودن هیأت های امنای امامزادگان  از جمله مشکلاتی است که باید در دستور کار مسئولین قرار گیرد چرا که جامعه  بر اساس شرایط روز حرکت می کند و به جهت رفع مشکلات فوق می بایست از نیروهای توانمند و متخصص استفاده شود  چرا که مساجد و امامزادگان  در فرهنگ سازی نقش عمده و مهمی را ایفا می کند.

وی  با اشاره به مسجد سلمان فارسی در منطقه منظریه شهرکرد افزود : پر رنگ نمودن نقش کانون های فرهنگی در کنار مساجد از ضروریات است  و مساجد نباید به عنوان مکانی صرفا جهت اقامه  نماز باشند بلکه مباحث فرهنگی،هنری و آموزشی بیش از پیش باید در مساجد قوت گیرد و ارتباطات مردمی باید در مساجد بیشتر شکل گیرد که در این بین شوراهای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری آمادگی خود جهت هر گونه همکاری با مبادی ذیربط جهت گسترش امورات فرهنگی شهرها و روستاها را اعلام می دارند.

یک قطعه زمین وقفی در محله حسین آباد سفید دشت بلاتکلیف است

بهنام صادقی سفید دشتی در این جلسه با اشاره به مسائل و مشکلات مربوطه به مدیران مدعو در شهرستان بروجن با اشاره به عدم تعیین تکلیف موضوع وقفی یک قطعه زمین در محله حسین آباد سفیددشت گفت : مردم جهت اخذ زمین های فوق به اداره کل اوقاف و امور خیریه می بایست مراجعه نمایند که تقاضا می شود با توجه به اینکه وقف نامه مربوط  به سال 1314 می باشد اداره کل اوقاف و امور خیریه وقف نامه فوق را بررسی و  مطالعه مجدد نماید  و نسبت به اصلاح آن اقدام شود.

صادقی افزود: با عنایت به اینکه خانه‌های عالم مکان‌هایی هستند که در هر روستا برای استقرار مروجان مذهبی (روحانیون) و مبلغان دینی ساخته می‌شوند و این فضاها  علاوه برداشتن امکانات اقامتی برای مبلغان، دارای دفتر کار و محل ملاقات عمومی نیز می باشند در ساماندهی و بهینه سازی خانه عالم شهر سفیددشت وافزایش  خانه های عالم در بخش گندمان  بخصوص شهر گند مان و روستای امام قیس و روستا های پر جمعیت  اهتمام ویژه صورت پذیرد.

وی تخصیص اعتبار جهت ساماندهی مسجد مهدیه سفیددشت را نیز از دیگر مطالبات این شهر عنوان و افزود : این مسجد به عنوان مسجد بین راهی روزانه صدها مسافر را میزبان می باشد.

نماینده شهرستان بروجن در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت : وضعيت نامناسب فضاي بقاع متبرک و گلزار شهدا ی شهر سفید دشت ناراحت کننده است لذا از مسئولين خواستاریم بمنظور ساماندهی و مجزا نمودن مکان های فوق  اقدام نمایند همچنین نسبت به تخصیص بودجه بمنظور بازسازی و مسقف نمودن گزار شهدا پیگیری لازم صورت پذیرد چرا که  این اماکن بهترين مکان ها براي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و فعاليت هاي فرهنگي  می باشند که به دلیل مسقف نبودن و نداشتن امکانات کافی هیچ گونه  فعاليت هاي فرهنگي در آن ها انجام نشده .
 
انتهای پیام/1020ج
 
 


کد مطلب: 45437

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/45437/فرهنگ-نوع-بیماری-مسری-کلیه-ابعاد-زمینه-مبتلا-شده

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir