کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری:

تهیه لباس فرم مدارس اجباری نیست

1 شهريور 1399 ساعت 10:34

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: هیچ اجباری برای تهیه لباس فرم برای دانش‌آموزان در پایه‌‎های مختلف تحصیلی وجود ندارد و دانش‌آموزان می‌توانند از فرم سال قبل خود استفاده کنند، تنها دانش‌آموزانی که وارد پایه اول دبستان، هفتم و دهم می‌شوند، باید لباس فرم تهیه کنند.


به گزارش جهانبین نیوز، لباس فرم در مدارس همیشه جز یکی از قوانین خوب در وزارت  آموزش و پرورش بوده و با هدف یکسان نمودن پوشش دانش اموزان و ایجاد یکپارچگی و انضباط در مدارس همیشه از آن یاد می شود.

 ورود دانش اموزان به مدارس به عنوان اولین و رسمی ترین ارگانی که دانش اموز وارد اجتماع می شود بسیار مهم و حساس است و هر  آنچه در تربیت و نظم و انضباط و تبعیت پذیری دانش آموزان کار شود می توان گفت در مراحل بعدی این دانش آموز به راحتی وارد اجتماع شده و از قوانین اجتماعی تبعیت می کند .

امسال به دلیل کرونا و پروتکل های ویژه رعایت اصول بهداشتی مقرر شده است استفاده از فرم مدارس اجباری نبوده و خانواده ها دیگر نیاز به تهیه فرم جدید نیستند اما مساله اساسی و مهم که ذهن همگان را به آن مشغول کرده است عدم یکپارچگی و استفاده از فرم های مختلف در مدارس است که در این زمینه با مسئولین مربوطه گفت و گو هایی گرفته شده است که به شرح زیر است:

نورعلی عباسپور مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش طی گفت و گو با خبرگزاری فارس گفت: مدارس مجاز به اجبار خانواده‌ها برای تهیه لباس فرم جدید نیستند.
 
نورعلی عباسپور مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره لباس فرم دانش‌آموزان، اظهار کرد: در آیین‌نامه اجرایی مدارس که دستور کار مدیر مدرسه هست، به صراحت آمده است که تصمیم‌گیری درباره لباس فرم دانش آموز با شورای مدرسه است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته و در اسناد آموزش و پرورش هم هیچ اجباری برای تهیه لباس فرم نیست اما چارچوبی را مشخص کرده است که با عرف جامعه مغایرت نداشته باشد؛ یعنی لباسی که دانش‌آموز برای مدرسه می‌پوشد باید متناسب با فرهنگ دینی و ملی باشد و مواردی را به طور کلی مطرح کرده است و اینکه دانش‌آموز چه لباس فرمی را بپوشد، به شورای مدرسه واگذار شده است.

عباسپور با تأکید بر اینکه در قوانین آموزش و پرورش این موضوع وجود ندارد که به خانواده‌ها خرید لباس فرم تحمیل ‌شود، اضافه کرد: اما از آن سو در بخش سلبی عنوان شده است که دانش‌آموز باید متناسب با شرایط فرهنگی و تربیتی برای مدرسه لباس بپوشد و از سوی دیگر معتقدیم لباس و رنگ لباس هم در تربیت فرزندان تأثیر دارد.

وی با بیان اینکه در شورای مدرسه، نماینده انجمن اولیا و مربیان حضور دارد، گفت: البته در شرایط فعلی و در صورتی که به دلیل کرونا امکان حضور دانش‌آموزان در مدرسه نباشد، دانش‌آموزان در کلاس‌های آنلاین شرکت می‌کنند و در این شرایط هم با لباس رسمی مدرسه حضور دارند.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این جمله که «برخی مدارس لباس فرم را تا ۳۰۰، ۴۰۰ هزار تومان هم قیمت داده‌اند»، اظهار کرد: در شرایط عادی که هیچ تحمیلی نیست و در شرایطی مانند کرونا که دانش‌آموزان زمان طولانی را تعطیل بودند حتما اجباری نیست و این معلوم است؛ در سال گذشته هم از سوی دفتر وزیر ابلاغ شد مبنی بر انیکه دانش‌آموزی که لباس فرم سال گذشته را دارد و مشکلی ندارد، مجبور به تهیه لباس مجدد نیست. 

وی با بیان اینکه مدارس مجاز به اجبار خانواده‌ها برای تهیه لباس فرم جدید نیستند، گفت: در صورتی که مدارس این موضوع را رعایت نکنند، خانواده‌ها می‌توانند شکایت خود را با سامانه‌ای که به این منظور پیش‌بینی شده است به آدرس shekayat.medu.ir  مطرح کنند و قطعا رسیدگی و پیگیری می‌شود.

لباس فرم جدید در مدارس اجباری نیست

فرحناز قائد امینی مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز در خصوص اجرای این قانون و با اشاره به عدم لزوم استفاده از لباس فرم مدرسه در سال جاری، اظهار داشت: به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی و مصوبه کارگروه های استانی در سال تحصیلی جدید فرم مدارس اجباری نیست.

وی با بیان اینکه دانش اموزان میتوانند از فرم سال قبل خوداستفاده کنند، تصریح کرد: عدم اجباری بودن فرم در مدارس به منزله راحتی دانش اموزان نبوده و بایستی فرم سال گذشته خود را در مدارس استفاده کنند.

قائدامینی با بیان اینکه تنها کلاس اولی ها و پایه هفتم لباس فرم تهیه می کنند خاطر نشان کرد: ورودی های پایه اول و ششم به دلیل جدیدالورود بودن و نداشتن لباس فرم مناسب لباس فرم تهیه می کنند.

مدیر کل آموزش وپرورش چهارمحال وبختیاری تاکیدکرد: همه این تصمیمات به دلیل رعایت سلامت دانش اموزان و رعایت اصول بهداشتی است و طبق پیش‌بینی‌ها مدارس در ۱۵ شهریور باتوجه به وضعیت شهرها بازگشایی می‌شود.
 
انتهای پیام/1022ج

 


کد مطلب: 45318

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/45318/تهیه-لباس-فرم-مدارس-اجباری-نیست

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir