کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری؛

تخصیص اعتبار 800 میلیون ریالی برای مرمت بافت تاریخی روستای یاسه‌چای

26 تير 1399 ساعت 12:14

 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: برای مرمت بافت تاریخی روستای هدف گردشگری یاسه‌چای، 800 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی در سال‌جاری اختصاص یافته است


به گزارش جهانبین نیوز، مهرداد جوادی ، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: مستندگاری و تهیه طرح مرمتی این روستای هدف گردشگری آماده و برای اجرا به دهیاری ابلاغ شود.
 
وی افزود: پس از تهیه طرح مرمتی روستای یاسه‌چای، دهیاری موظف به صدور پروانه ساختمانی و مرمت براساس ضوابط این طرح است.
 
جوادی به ایجاد برخی مزاحمت‌ها از سوی بعضی گردشگران برای اهالی روستای یاسه‌چای اشاره و تصریح کرد: حضور تمامی گردشگران داخلی و خارجی در بافت تاریخی این روستا تنها با هماهنگی دهیار امکان‌پذیر است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: خانه‌های روستای یاسه‌چای تبدیل به اقامتگاه‌های بوم‌گری شوند تا بتوان حضور گردشگران در این روستا را بهتر کنترل و رصد کرد تا ارزش‌های تاریخی، فرهنگی، بومی و محلی روستا حفظ شود.
 
جوادی تصریح کرد: هر کدام از اهالی روستای هدف گردشگری یاسه‌چای برای مرمت و حفظ تک‌بناهای تاریخی خانه‌های خود باید با هماهنگی دهیاری به این اداره‌کل معرفی تا مرمت به‌صورت مشارکتی انجام شود.
 
وی یاداور شد: مالکان خانه‌های تاریخی روستای یاسه‌چای برای حفظ بافت این روستا با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری و دهیاری همکاری لازم را داشته باشند.
 
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری بیان‌کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری قطعه زمینی خارج از بافت تاریخی روستای یاسه‌چای برای توسعه این روستا در نظر بگیرد.
 
به گزارش جهانبین نیوز، لازم به ذکر است ، روستای یاسه‌چای با كوچه‌های سرپوشیده متعلق به دوران صفویه است.
 
اهالی یاسه‌چای در گذشته برای امنیت روستا، كوچه‌های این روستای هدف گردشگری را سرپوشیده و به‌صورت دالان‌هایی ساخته‌اند كه این دالان‌های خشت و گلی با گذشت حدود یک قرن همچنان پابرجا و دیدنی است.
 
دالان‌های قدیمی و بافت معماری خاص، روستای یاسه‌چای را به یکی روستای هدف گردشگری تبدیل كرده است.
 
خانه‌های اين روستا در دامنه كوه در كنار هم و به‌طور پلكانی ساخته شده‌است.
یاسه‌چای در حاشیه زاینده‌رود در 60 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

انتهای پیام/1029ج


کد مطلب: 45033

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/45033/تخصیص-اعتبار-800-میلیون-ریالی-مرمت-بافت-تاریخی-روستای-یاسه-چای

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir