۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲
کد مطلب : ۴۳۹۷۶
در سایه عدم نظارت/

فضای مجازی؛ کابوس والدین، قتلگاه جوانان!

در سال‌های گذشته استفاده از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در بین مردم پررنگ‌تر شده است و مسئولان و فعالان این عرصه بارها درخصوص آسیب‌هایی که این فضا به دور از نظارت والدین بر کودکان، نوجوانان و جوانان دارد هشدار داده‌اند اما متاسفانه عدم آگاهی والدین سبب می‌شود فرزندان در فضایی پر از محتوا که در اکثر موارد به دور از فرهنگ ایرانی-اسلامی هستند، مواجه شود.
فضای مجازی؛ کابوس والدین، قتلگاه جوانان!
به گزارش جهانبین نیوز؛ در سال‌های گذشته استفاده از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در بین مردم پررنگ‌تر شده است و مسئولان و فعالان این عرصه بارها درخصوص آسیب‌هایی که این فضا به دور از نظارت والدین بر کودکان، نوجوانان و جوانان دارد هشدار داده‌اند اما متاسفانه عدم آگاهی والدین سبب می‌شود فرزندان در فضایی پر از محتوا که در اکثر موارد به دور از فرهنگ ایرانی-اسلامی هستند، مواجه شود.
 
عدم آموزش خانواده‌ها سبب شده است که گروهی از والدین به دلیل نداشتن روش درست و عدم شناخت از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، کودکان خود را رها کرده‌ و براساس روش‌های عجیب و مقایسه‌ای با دیگران، روش جدیدی ساخته و براساس آن عمل ‌کنند، گروهی دیگر از والدین نیز به دلیل آشنا نبودن با روش درست آموزش در حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با روش‌های بسیار سختگیرانه و محدود‌کننده که هیچ‌گونه سنخیتی با این حوزه ندارد با کودکان خود برخورد می‌کنند که این رفتار جز اینکه باعث بوجود آمدن فاصله بین کودکان و والدین و عدم اعتماد کودکان به پدر و مادر خود می‌شود، حاصل دیگری نخواهد داشت و در نهایت تعداد بسیار معدودی از والدین هستند که با روشی درست و اصولی و براساس متد‌های آموزشی صحیح با کودکان خود رفتار می‌کنند.
 
وقوع بسیاری از مشکلات اخلاقی، سوءاستفاده‌های مالی و جنسی، استرس، شکست‌های عشقی و عاطفی، بی‌اعتمادی و... ازجمله پیاندهایی هستند که حضور کنترل‌نشده در فضای مجازی برای جوانان و نوجوانان به همراه دارد و لازم است پیش از آنکه بچه‌ای قرار است در فضای مجازی حاضر شود در ابتدا پدر و مادرش و در مرحله بعد خود فرزندان، آموزش‌های لازم را در نحوه حضور در این فضا را دیده باشند.

در بسیاری از موارد گوشی برای دخترم مهم‌تر از خانواده‌اش است 

محمدی یکی از بانوان شهرکردی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: دو فرزند دختر دارم که یکی از آن‌ها هشت ساله و یکی دیگر 17 سال سن دارد.
 
وی با بیان اینکه دختر بزرگم مدام با گوشی کار می‌کند و همیشه سرش داخل گوشی است افزود: در بسیاری از موارد گوشی برای دخترم مهم‌تر از خانواده‌اش است و من و پدرش نیز نمی‌دانیم چطور باید بر کارهای وی نظارت داشته باشیم.
 
این بانوی چهارمحالی اضافه کرد: گاهی ما در برخورد با عدم توجه دخترمان به درسش رفتارهای تنبیهی با وی داریم و چندین بار هم گوشی را از او گرفتیم اما بی‌فایده بوده و  شاهد بروز رفتارهای بدتری از وی هستیم.
 
محمدی با بیان اینکه دختر کوچک‌ترم نیز کنجکاوی‌هایی نسبت به حضور در فضای مجازی دارد اضافه کرد: چندین بار درخواست گوشی داشته ولی ما توجهی نکردیم و فعلا درحال مقاومت در مقابل این خواسته وی هستیم.
 
این بانوی چهارمحالی با تاکید بر اینکه هر بار که به دخترم اعتراض می‌کنم که معلوم هست درحال انجام چه کاری هستی گوشی اش را به من می‌دهد و می‌گوید خودت ببین که کار بدی انجام نمی‌دهم و من چون چیزی بلد نیستم نمی‌توانم متوجه شوم که چه کاری انجام داده و اصلا جای نگرانی وجود دارد یا نه افزود: ای کاش مسئولان دوره‌هایی برای آموزش والدین می‌گذاشتند تا ما بتوانیم با علم کافی بر رفتار فرزندانمان نظارت داشته باشیم.

نظارت والدین بر همه اعمال جوانان و نوجوانان لازم است

مهین بنی‌طالبی مدیر یکی از مدارس دخترانه شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: متاسفانه این روزها اختلاف بین نسل‌ها زیاد است.
 
وی ادامه داد: از آنجایی که پدر و مادرها رنج بسیاری کشیده‌اند، نمی‌خواهند اجازه دهند که فرزندانشان نیز این رنج را متحمل شوند و بنابراین از این طرف بوم افتاده‌اند، وقتی که بچه‌‌ها همه چیز برایشان مهیا باشد توقعشان بالا رفته و تحملشان پایین می‌آید، بنابراین توانایی‌هایشان را نمی‌توانند شناسایی کنند و اگر نتوانند در سختی‌ها با آزمون و خطا، راهشان را پیدا کنند موفق نخواهند بود.
 
بنی طالبی یادآور شد: باید جوانان موضوع را درک کنند اما تن‌پروری جوانان را سوق می‌دهد به سمت چیزهایی که بسیار آسان به دست می‌آیند از آن جمله می‌توان به اینترنت اشاره کرد که به جای آنکه از آن برای رشد کاری و رشد فکری استفاده کنیم از آن بد استفاده می‌کنیم و کاربران این فضاها آنگونه که باید، آموزش ندیده‌اند که چطور از آن استفاده کنند.
 
این مدیر مدرسه بیان داشت: اگر یخچالی پر از غذا وجود دارد لازم نیست فردی که آنجا است همه غذاها را بخورد و باید هرکسی به اندازه نیازش بردارد، اگر بیش از اندازه بردارد بی‌دقت می‌شود، متاسفانه امروز نوجوانان و جوانان چیزهایی را می‌دانند که نباید بدانند در همین راستا معلمان باید برای استفاده صحیح از اینترنت تلاش کنند به شرطی که پدر و مادرها در منزل این تلاش را خنثی نکنند و نگویند ما در جوانی چه دیدیم و چه شنیدیم، اجازه دهیم بچه‌ها هرکاری دوست دارند انجام دهند.
 
وی ادامه داد: در نوجوانان و جوانان احساسات غالب است و نیاز است در همه امور نظارت والدین را داشته باشند اما متاسفانه امروز اکثر بچه‌ها "هرکاری دوست داری بکن" هستند و این هم برای عقیده، هم برای فکر و هم برای اعتقادات دینی بسیار خطرناک است.
 
این معلم بازنشسته خاطرنشان کرد: نتیجه عدم نظارت، بچه‌های گستاخی است که حد خود در لباس پوشیدن، آرایش کردن و... را نمی‌شناسند و همه سعی‌شان بر این است که خود را با تغییر ظاهر تحمیل کنند و درونشان هیچ تغییری نداشته باشد، افزایش آمار طلاق یکی از نتایج مهم این طرز فکر و طرز تربیت است.

ارتقاء سواد رسانه‌ای در استفاده از فضای مجازی، تضمین‌کننده امنیت کاربران در این فضا
 
سرهنگ مرتضی عسگری رئیس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: ما مدعی هستیم که گرم‌ترین کانون، کانون خانواده است در حالیکه گاهی اوقات بین افراد خانواده فاصله عاطفی ایجاد می‌شود و برخی کودکان که در فضای مجازی دچار مشکل می‌شوند، ترجیح می‌دهند مشکل خود را با دوستشان در میان بگذارند اما حاضر نیستند به خانواده خود بگویند، چون می‌ترسند سرزنش شوند، کتک بخورند و با برخورد خشن خانواده مواجه شوند.
 
وی ادامه داد: اگر رابطه افراد خانواده صمیمی باشد، هیچ رابطه مخفیانه و پنهان‌کاری بین آنها ایجاد نمی‌شود، اما چرا بر رفتار فرزندان در فضای مجازی نظارت نمی‌شود و مشکلات بعدی بوجود می‌آید؟
 
عسگری خاطرنشان کرد: ارتقاء سواد رسانه‌ای در استفاده از فضای مجازی، تضمین‌کننده افزایش امنیت کاربران در استفاده از این فضا است.

وی در ادامه افزود: استقبال روزافزون کاربران و گستردگی فضای مجازی در ابعاد مختلف، افزایش آسیب‌های اجتماعی نوپدید را به همراه داشته است و داشتن سواد رسانه‌ای می‌تواند نقش موثری در کاهش این نوع آسیب‌ها و استفاده نقادانه و هوشمندانه از فضای مجازی داشته باشد.

باید مسئولانه‌تر از گذشته در فضای مجازی حضور یافت

رییس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری بیان داشت: بیشتر افرادی که در فضای مجازی مورد سوءاستفاده و کلاهبرداری قرار می‌گیرند کاربرانی هستند که به نحوی آشنایی با مخاطرات و چالش‌های این فضای ندارند و در استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حریم خصوصی و ملاحظات امنیتی این فضا را لحاظ نمی‌کنند.

عسگری با بیان اینکه دغدغه ارتقای سواد رسانه‌ای باید عمومی باشد و والدین، فرزندان و به‌طور کلی خانواده‌ها، سازمان‌ها، نظام‌های آموزشی، دولت و… همگی در این حوزه احساس نیاز و وظیفه نمایند افزود: باید مسئولانه‌تر از گذشته در فضای مجازی حضور یافت و به ایفای نقش پرداخت تا ضمن مصون ماندن از تأثیرات منفی احتمالی، از مزایا و اثرات مثبت آن نیز بهره گرفت.

وی گفت: طی سال‌های اخیر پلیس فتا گام‌های زیادی برای ارتقاء سواد رسانه‌ای کاربران در استفاده از فضای مجازی برداشته است و یکی از اقدامات این حوزه ارائه آموزش‌های به‌روز در استفاده از فضای مجازی در سایت پلیس فتا و اطلاع‌رسانی‌های عمومی در فضای مجازی است.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ آموزش سواد رسانه‌ای برای حضور کودکان، نوجوانان و جوانان در فضای مجازی حائز اهمیت بالایی می‌باشد و این درحالی است که والدین نیز برای همراهی فرزندان در این فضا نیاز به آموزش‌های لازم در این زمینه دارند.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸

ساعت:

۰۸:۳۴:۵۳

27 Feb 2020