۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۴۳۷۷۵
رييس دانشگاه آزاد اسلامي لردگان:

اخذ مجوز براي توسعه دانشگاه دشوار است

رييس دانشگاه آزاد اسلامي واحد لردگان گفت: در بحث زمين و احداث ساختمان دانشگاه آزاد پيگيري هاي زيادي از طريق مسئولين شهرستاني و استان شده است و همچنان در حال پيگيري است. مسئولين شهرستان، هيچ وقت نتوانستند امکانات و شرايط اوليه را براي تاسيس و توسعه دانشگاه آزاد فراهم کنند.
اخذ مجوز براي توسعه دانشگاه دشوار است
به گزارش جهانبین نیوز؛ بهرام جليل، رئيس دانشگاه آزاد لردگان شهرستان لردگان در پاسخ به سوالات مطرح شده در فضاي مجازي پيرامون اين که دانشگاه آزاد اسلامي شهرستان لردگان حدود هفت سال مي باشد که تاسيس شد و با درآمد هاي ميلياردي در هر ترم، متاسفانه هنوز نه ساختماني مستقل ونه امکانات کارگاهي وآزمايشگاهي از خود دارد اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامي لردگان در آبان ۹۱ با ۳ رشته کارداني و جذب ۷۰ نفر دانشجو تاسيس و  در شرايطي که حتي حداقل امکانات هم نبود در مدرسه اي واقع در پشت ساختمان فرمانداري شروع بکار کرد.


وي گفت: در طي اين ۷ سال رشته هايي در مقاطع کارداني، کارشناسي و کارشناسي ارشد اضافه شدند در حال حاضر ۵ رشته کارداني، ۷ رشته کارشناسي و ۳ رشته کارشناسي ارشد فعال هستند و دانشجو مي پذيرد. براي سال آينده هم رشته کارشناسي ارشد مهندسي عمران و کارداني بهداشت و کارشناسي پيوسته مهندسي عمران-عمران به تعداد رشته ها اضافه خواهند شد.

جليل افزود: ان شاالله تا دو سال آينده تعداد رشته هاي کارشناسي ارشد به ۶ رشته خواهند رسيد از قبيل (روانشناسي، مديريت آموزشي، مهندسي کشاورزي -گياهان داروئي، مهندسي عمران، حقوق و مهندسي برق).

وي بيان داشت: تعداد ۸۰ نفر حق التدريس پس از طي مصاحبه هاي علمي و عمومي در کارگروه تخصصي علمي و گزينش عمومي استان مشغول به کار شدند.۶ نفر هيات علمي پس از طي مراحل فراخوان جذب مشغول بکار هستند و تعداد ۴ نفر به عنوان کارمند مشغول به کار شدند.

ريس دانشگاه آزاد لردگان تصريح کرد: در سال۹۶ آموزشکده سما لردگان تاسيس و در مقاطع دبستان و پيش دبستاني دخترانه  سما راه اندازي شدند، که تعداد ۱۷ نفر آموزگار مشغول به کار شدند و بنا داريم متوسطه اول و دوم سما را هم راه اندازي کنيم.

وي افزود: در بحث زمين و احداث ساختمان پيگيري هاي زيادي از طريق مسئولين شهرستان شده است و همچنان در حال پيگيري است. اميدواريم که در آينده اي نزديک به نتيجه برسد در کنار کارهايي که انجام شده قطعا کاستي ها و نواقصي هم وجود دارد و اين نواقص نتيجه محدوديت در سطح اختيارات است  و محدوديت هاي سازماني است که از عهده شهرستان خارج است به هر حال تمام تلاشمان را براي رفع مشکلات اين دانشگاه بکار خواهيم گرفت.

جليل بيان داشت: در حال حاضر براي بعضي از رشته ها ممکن است آزمايشگاه يا ساير امکانات وجود نداشته باشد ولي  مي توانيم از امکانات ساير ادارات و نهادها(فني  حرفه اي ، آموزش پرورش و...) در قالب قرارداد استفاده کنيم و در صورتي که آزمايشگاهي در شهرستان نباشد از آزمايشگاههاي واحد استاني استفاده خواهيم کرد.ولي باز هم تلاشمان اين است با احداث ساختمان براي دانشگاه و احداث مجتمع فرهنگي آموزشي سما همه مشکلات  با کمک و ياري دانشجويان، استادان و پيگيري  مسئولين شهرستاني و استاني حل خواهند شد.
 
نگاهي بر اقدامات انجام شده براي تخصيص زمين و رفع مشکلات موجود

 بهران جليل در پاسخ به احداث ساختمان دانشگاه آزاد اسلامي لردگان بايد گفت: دهه هاي ۶۰ و ۷۰ دهه هاي توسعه دانشگاهها بوده است و در آن زمان مجوز خريد زمين و احداث ساختمان در سطح شهرستان نهايتا استان براي هر واحد دانشگاهي صادر و انجام مي شد و اگر نگاهي به سال تاسيس اکثر دانشگاهها داشته باشيم تاسيس آنها در اين دو دهه اتفاق افتاد متاسفانه شهرستان ما اگرچه در آن زمان جرقه اي براي راه اندازي آن زده شد ولي طبق اساسنامه هيات امنا دانشگاه آزاد اسلامي هر شهرستان چنانچه درخواست تاسيس دانشگاه را داشته باشند بايد امکانات و شرايط اوليه تاسيس که حداقل شامل زمين، ساختمان و امکانات اوليه مي شد را فراهم کنند تا مجوز تاسيس براي راه اندازي داده مي شد متاسفانه شهرستان ما هيچ وقت نتوانست امکانات و شرايط اوليه را براي تاسيس فراهم کند و زمان زيادي سپري شد و ما از دهه ۶۰ و ۷۰ که دهه هاي طلايي براي تاسيس بود نتوانستيم استفاده کنيم به هر حال دانشگاه در آبان ۹۱ در شرايطي که ميز و صندلي و حداقل امکانات آماده نبودند راه اندازي شد.

وي گفت: از همان ابتداي شروع بکار بحث خريد زمين دانشگاه و احداث ساختمان مطرح و پيگيري شد۱۰ هکتار زمين از زمين هاي راه و شهرسازي براي اين کار اختصاص داده شد و کاربري آن هم به آموزشي تغيير داده شد پروسه اي که طي شد تا اين زمين آماده واگذاري به دانشگاه شود به شرح زير است.

اين زمين ابتدا آزادسازي شد، استعلام هاي ۱۷ گانه گرفته شدند، از اداره کل منابع طبيعي به اداره کل راه و شهرسازي تحويل داده شود ودر کارگروه زيربنايي استان  و سپس در شوراي برنامه استان تغيير کاربري داده شد.

اين پروسه ۵ سال طول کشيد، بعد از ۵ سال تلاش مداوم بالاخره اداره کل راه و شهرسازي مزايده فروش زمين را برگزار کرد. دانشگاه بايد در مزايده شرکت مي کرد بدليل اينکه مجوز شرکت در مزايده از سوي سازمان مرکزي دانشگاه آزاد مي بايست صادر شود اين موضوع به سازمان مکاتبه شد و وضعيت شهرستان هم از جهت ظرفيت و پتانسيل هاي که دارد و هم جهت محروميت در خصوص صدور مجوز خريد زمين از طريق نماينده مجلس دکتر خالدي چندين بار طي ديدارهاي حضوري با رياست سازمان در مجلس و سازمان مرکزي مطرح شد و همچنان در حال پيگيري است.

 در هيات امناي دانشگاه آزاد استان براي دومين بار موضوع خريد زمين و احداث ساختمان مطرح و مصوب شد، در جلسه شوراي اداري دانشگاه آزاد استان که با حضور آقاي دکتر طهرانچي رياست سازمان در ارديبهشت ماه تشکيل شد موضوع مطرح و دستور خريد زمين را دادند که در کميسيون معاملات سازمان مخالفت شد، در مهر و آبان ۳ بار اين موضوع دوباره توسط نماينده محترم در سازمان مرکزي پيگيري شد که مکاتبات آنها موجود و قابل ارائه است.

با همه اين پيگيري ها فعلا سازمان مرکزي مجوزي صادر نکرده است و موضوع همچنان در حال پيگيري است.


وي اشاره داشت: سياست هاي فعلي وزارت علوم انقباضي است و در حال تجميع خيلي از  دانشگاهها  هستند در چنين شرايطي اخذ مجوز براي توسعه دانشگاه کاري بسيار سخت و دشوار است.

در جلسه اي که هفته پيش با حضور دکتر رحيمي رئيس دانشگاه آزاد استان در فرمانداري لردگان تشکيل شد و از آقاي دکتر رحيمي  قول مساعد گرفتيم که با جديت بيشتري اين موضوع پيگيري شود و فرماندار محترم هم تاکيد کردند  که اين موضوع به عنوان يک مطالبه به حق شهرستاني از طريق ظرفيت هاي شهرستاني و استاني خصوصا شخص استاندار پيگيري خواهد شد.

رئيس دانشگاه آزاد لردگان  در پايان از همه عزيزاني که به نوعي مشکلات دانشگاه را بيان کردند و مطالبه گري مي کنند تقدير و تشکر مي کنم و وظيفه خود مي دانم که پاسخگوي دانشجويان در رابطه با مشکلاتي که منطقي و دلسوزانه مطرح مي کنند باشم و انتظار مي رود مطالبه گري در جهت پيشرفت دانشگاه شهرستانمان باشد.
 
انتهاي پيام/630 ل
 
 
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۸

ساعت:

۰۷:۵۸:۱۹

30 Jan 2020