۰
plusresetminus
در پی بارش برف و کاهش دمای هوا، تالاب بین المللی چغاخور در شهرستان بروجن درحال یخ زدن است.
تالاب های چهارمحال و بختیاری درحال یخ زدن / آغاز مهاجرت پرندگان به مناطق گرمسیری
به گزارش جهانبین نیوز ؛ شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: قرار گرفتن تالاب بین المللی چغاخور در ارتفاعات رشته کوه زاگرس و پایین آمدن دما موجب شده کناره‌های تالاب یخ بزند و یخ زدن سطح تالاب به سمت مرکز آن ادامه داشته باشد.

شهرام احمدی افزود: هرساله در بهمن ماه بعد از یخ زدن تالاب‌های استان مهاجرت پرندگان به جنوب کشور آغاز می شود، اما امسال به دلیل برودت هوا این یخ زدگی زودتر، از تالاب بین المللی چغاخور آغاز شده است.

وی ادامه داد: حدود 35 گونه پرنده مهاجر و 20 گونه پرونده بومی در تالاب بین المللی چغاخور شناسایی شده که چنگر، کشیم، کاکائی نقره، اردک سرسبز، اردک سیاه، آبچلیک، باکلان، فلامینگو، اگریت، حواصیل خاکستری، صدف خور، اکراسی، آوست، حواصیل ارغوانی، لک لک و انواع غاز از پرندگان شاخص آبزی این تالاب است.

احمدی تصریح کرد: بالغ بر 100 هزار قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی در تالاب های استان وجود دارد که با یخ زدن تالاب‌ها، تعداد این پرندگان در حال کاهش است.

هم اکنون چهارمحال و بختیاری سردترین روزهای سال را  سپری می‌کند و دما در مرکز یکی از شهرستانها در این استان تا منفی 16 درجه سانتیگراد رسیده است.

تالاب بین المللی چغاخور با مساحت دو هزار و 430 هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار، در مسیر جاده شهرکرد به خوزستان و نزدیکی شهر بلداجی شهرستان بروجن و ۶۵ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری، و در فاصله ۳۶ کیلومتری تالاب بین المللی گندمان قرار دارد.

پوشش گیاهی این تالاب شامل گونه‌های حاشیه‌ای، نم‌پسند، شناور و غوطه‌ور همچون بید، مرغ‌جگن، پتامژتون، پلی‌گونیوم، ساز و ... است.

انتهای پیام/1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۳۵:۰۰

26 Dec 2019