کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئيس حفاظت محيط زيست بروجن خبر داد

زمستان گذراني 90 هزار پرنده در تالاب هاي بروجن

26 آذر 1396 ساعت 13:07

رئيس حفاظت محيط زيست بروجن از زمستان گذراني 90 هزار پرنده در تالاب هاي گندمان و چغاخور خبر داد و گفت: اين پرندگان تا يخ زدن تالاب ها در اين استان زمستان گذراني مي کنند.


به گزارش جهانبین نیوز، مرتضي منصوري در گفتگو با کلار، اظهار داشت: ۹۰ هزار پرنده در ۲ تالاب بين المللي گندمان و چغاخور شهرستان بروجن زمستان گذراني مي کنند.

وي با اشاره به ۴۰ گونه پرندگان آبزي و کنار آبزي در تالاب هاي گندمان و چغاخور گفت: اين پرندگان از خانواده اردک ها، مرغابي ها، کشيم ها، سليم، چنگر، غاز خاکستري، درنا، حواصيل، اگرت، اکراس، خروس کولي و چنگرها هستند.

منصوري افزود: با شروع فصل سرما در مناطق سيبري و آسياي ميانه، ترکيه و کشورهاي شمال ايران، اين پرندگان در مسير کوچ سالانه خود به سمت مناطق گرمسيري حوزه خليج فارس وارد تالاب هاي بين المللي چغاخور و گندمان شدند.

وي به وجود گونه هاي ريزآبزي و آبزيان کوچک در تالاب هاي استان اشاره کرد و از مشاهده گونه هاي حفاظت شده کاکائي، عقاب دم گاه سفيد، خروس کولي دشتي، اردک سرحنايي و حواصيل ارغواني امسال در اين تالابها خبر داد.

رئيس اداره حفاظت محيط زيست بروجن نبود آلودگي آبي و امنيت مکاني را از دلايل زمستان گذراني پرندگان در اين منطقه دانست و گفت: کوچ پرندگان به استان از آبان ماه آغاز و تا يخ زدن تالاب ها در اين استان زمستان گذراني مي کنند.

وي به کاهش آب تالاب بين المللي چغاخور در اواخر تابستان اشاره کرد و افزود: با اتمام فصل کشاورزي و هدايت آبهاي کشاورزي و سطحي وضعيت تالاب از حالت بحراني خارج شده است.

منصوري از مردم حاشيه تالاب خواست در صورت مشاهده پرندگان کنار آبزي در منازل و همچنين زمين هاي کشاورزي از شکار و زنده گيري پرنده ها جلوگيري و اقدام به رهاسازي آنان در حاشيه تالاب ها کنند.

انتهاي پيام1026ج /۵۴۰ ک


کد مطلب: 37635

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/37635/زمستان-گذراني-90-هزار-پرنده-تالاب-هاي-بروجن

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir