کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دکتر عشرت شايق:

پرداختن به مسئله زن مستلزم پرهيز کامل از فرآورده‌هاي غربي است

5 مهر 1393 ساعت 10:14

اصلي ترين دليل انحراف عميق تفکرات غربي درباره زن نگاه مادي و غيرالهي آنان به هستي و جهان مي‌باشد و مبرهن است که اين نوع تفکرات نمي‌تواند هدايت و سعادت جوامع بشري را به دنبال داشته باشد.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از مشکات برین، دکتر عشرت شايق، كارشناس مسائل فرهنگي و اجتماعي در خصوص اشتغال زنان، اظهار داشت: در بررسي موضوع اشتغال زنان، بايد مسائل اساسي مانند؛ اصول و ارزش هاي ديني و باورهاي اجتماعي، نقش فرهنگي و تربيتي زن در خانه و جامعه، فتاوي و نظرات مراجع عظيم الشان و بزرگان دين كه با استنباط از «قرآن، سنت و حديث» در اين رابطه اعلام مي شود، وضعيت جسمي و عاطفي، توانمندي و كارآيي زنان، ضرورت ها و اولويت ها، با تکيه بر نگاه انساني اسلام به مسئله زن مورد توجه جدي قرار گيرد.

وي افزود: البته پرداختن به مسئله زن و تدوين يك راهبرد صحيح و كارآمد در مورد آنان، مستلزم پايبندي به الزامات ديگري نيز است كه «پرهيز و دوري کامل از فرآورده هاي غربي» يكي از مهم ترين اين الزامات به شمار مي آيد.

شايق ادامه داد: مقام معظم رهبري در اين رابطه مي فرمايند: «غربي ها به دلايل مختلف، مسئله زن را بد فهميده‌اند اما همان فهم غلط و تباه کننده را سکه رايج دنيا کرده اند و با هوچي گري، مجال حرف زدن به ديگران و مخالفان را نمي دهند».

وي، دليل بدفهمي غربي ها در مورد «مسئله زن» را نگاه مادي و غيرالهي آنان به هستي و جهان دانست و گفت: اصلي‌ترين دليل انحراف عميق تفکرات غربي درباره زن همين نگاه مي باشد و مبرهن است که اين نوع تفکرات نمي تواند هدايت و سعادت جوامع بشري را به دنبال داشته باشد.

مدير مقابله با تهديدات نرم مرکز بسيج سازمان صداوسيما بيان کرد: همين تفكرات است كه باعث مي شود آنها در مسائل اقتصادي از جمله اشتغال، نگاه کاسب کارانه به ظرفيت زنان داشته و با نگاهي تحقيرآميز به زن، جايگاه او را تا حد وسيله اي براي اطفاي شهوات مردان تنزل دهند.

كارشناس مسائل فرهنگي و اجتماعي، نتيجه اين تفکرات ظالمانه و متحجرانه را گسترش فساد و تباهي دانست و گفت: وضعيت كنوني زنان در جوامع غربي، مويد اين مسئله است. بنابر اين، چنانچه بخواهيم نگاهي «سالم، منطقي، دقيق و راهگشا» به مسائل زنان از جمله موضوع اشتغال، داشته باشيم بايد در مسائلي نظير اشتغال و برابري جنسي از افکار غربي کاملاً فاصله بگيريم.

نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي به نكته مهم ديگري در زمينه بررسي مسائل زنان اشاره کرد و گفت: برخورداري زنان از فرصت تحصيل، رشد و تعالي يک ضرورت است اما در عين حال، پرداختن به چنين اموري نبايد موجب فراموشي يا به حاشيه رانده شدن مسئله اصلي يعني «خانواده و نقش محوري زنان در اين نهاد مقدس» شود.

دکتر عشرت شايق تاکيد کرد: استفاده از نظرات اساتيد حوزه و دانشگاه، فعالان اجتماعي، پژوهشگران و صاحب نظران منصف و معتقد به رعايت الزامات مطرح شده، مي تواند كمك موثري براي تدوين «راهبردي صحيح و همه جانبه» در امور زنان باشد و يقينا در چنين راهبردي، ابعاد مختلف اشتغال زنان هم مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وي در پايان خاطر نشان کرد: دستگاه هاي اجرايي نيز با ارائه پيشنهادات و انتقال تجربيات به مراكز پژوهشي و نهادهاي تصميم گير، مانند مجلس شوراي اسلامي و شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي توانند وظيفه خطير خود را ايفا کنند.

انتهاي پيام/


کد مطلب: 17902

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/interview/17902/پرداختن-مسئله-زن-مستلزم-پرهيز-کامل-فرآورده-هاي-غربي

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir