۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۳۴۴۳۳

گراني زمين و مسکن در کيار به سود مالکان يا نابودي آينده جوانان؟

يکي از مسائلي که شايد توجهي بدان نشده است مساله گراني زمين و مسکن و رهن و اجاره در برخي شهرها و روستاهاي شهرستان کيار است که مي طلبد در اين راستا مسئولان برنامه ي مناسبي را پياده سازي و اجرا نمايند.
گراني زمين و مسکن در کيار به سود مالکان يا نابودي آينده جوانان؟
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از  کيار بيدار؛ يکي از مسائل و مشکلاتي که سال هاي اخير در حال نمود و نمايش در شهرستان کيار خصوصا در مرکز و حتي روستاهاي نزديک به مرکز شهرستان است بالا رفتن قيمت زمين، مسکن، رهن و اجاره خانه است.

يکي از مهمترين مشکلات پيش روي جوانان در زمينه ازدواج پس از مسئله اشتغال موضوع مسکن است که علي رغم تمهيدات متعددي که براي حل اين مسئله انديشيده شده است اما کماکان يکي از اساسي ترين مشکل زوج هاي جوان تامين مسکن است.

مسئله گراني زمين و مسکن و حتي رهن و اجاره مسئله اي نيست که آن را محدود به نقطه خاصي از کشور دانست هرچند در سال هاي گذشته اين گونه بود اما اکنون شهرها و روستاهاي شهرستان کيار هم که روزگاري خيل عظيم جمعيت مهاجر از آنجا راهي کلان شهرها شدند اکنون با اين مساله دست به گريبانند.

از آغاز دهه شصت تا نيمه هاي دهه ۸۰ شمسي شهرستان کيار يکي از شهرستان هاي استان چهارمحال و بختياري بود که جمعيت بسياري از اقصي النقاط اين شهرستان به دلايل مختلف ازجمله دستيابي به امکانات، شغل، تبعيت از ديگر دوستان و آشنايان و همشهريانشان که مهاجرت کردند و... خانه و کاشانه خود را ترک کردند و به شهرهايي همچون شهرکرد، اصفهان و تهران مهاجرت کردند تا يکي از ممتازترين شهرستان هاي استان چهارمحال و بختياري از نظر منابع طبيعي و استعدادهاي بالقوه همچون زمين، آب مناسب و داراي قالبيت هاي فوق العاده در زمينه هايي همچون گردشگري خالي از جمعيت جوان و نيروي کار کارآمد شود، اتفاقي که نزديک به سه دهه در شهرستان کيار تداوم يافت.

هر چند در آن زمان کساني که اقدام به مهاجرت و ترک ديار خود کردند دلايل خوبي براي اين کار داتند اما شايد بي خبري از آينده هم مزيد بر علت شد تا اين مهاجرت ها شدت يابد تا اينکه در دهه ۹۰ با مشکلات بوجود آمده در شهرها و کلان شهرها در ززمينه هاي مختلف همچون آلودگي هوا، شلوغي، استرس و... بسياري را بر آن داشت تا به سرزمين مادري خود بازگردند.

با آغاز موج بازگشت مهاجران از شهرها به روستاها، رسيدن جمعيت بالاي متولدان دهه ۶۰ به سن ازدواج و تشکيل خانواده، ظرفيت محدود شهرها و روستاها، فرسودگي بافت قديمي و بسياري از عوامل ديگر که نياز به بررسي و کارشناسي دارد مشکلات جديدي را در شهرها و روستاهاي شهرستان کيار بوجود آورد.

گراني زمين، مسکن، رهن و اجاره

شايدکمتر کسي باور کند اکنون شهرها و روستاهاي شهرستان کيار هم با مساله گراني زمين، مسکن، رهن و اجاره روبرو شده باشند اما واقعيت آن است که علي رغم وجود منازل خالي در جاي جاي شهرستان کيار حتي منازل نوساز اما در اين عرصه موجي از گراني و آشفتگي بوجود آمده است.

بازگشت بسياري از شهرنشينان که اتفاقا ريشه در شهرها يا روستاهاي کيار دارند و از نظر اقتصادي نيز داراي توان مناسب مالي هستند باعث شد کساني که زمين هاي مسکوني يا خانه هاي قديمي دارند قيمت بالايي را براي فروش املاک خود به مهاجران شهري پيشنهاد کنند که متاسفانه در برخي شهرها و روستاهاي کيار اين مساله با استقبال خريداران مواجه شد و به يکياره قيمت اراضي مسکوني رشد يافت و اکنون چوپاناني از همان شهرها يا روستاها که قصد خريد خانه يا زمين مسکوني براي آغاز زندگي جديد را دارند از اين مهم ناتوانند.

يکي از چوپانان ساکن شلمزار به خبرنگار کيار بيدار گفت: مشکلي که در حال حاضر در شهر شلمزار باعث اذيت شدن جوانان اين شهر شده است اين است که قيمت اجاره خانه و رهن روندي رو به رشد به خود گرفته است به طوريکه مالکان براي اجاره يک خانه صد متري مبلغ ۳۰۰ هزار تومان در ماه و براي رهن همان خانه ۵ ميليون تومان پول را شرط عقد قرارداد عنوان مي کنند.

وي همچنين گفت: خانه اي با اين شرايط در استان اصفهان با ماهي ۲۰۰ هزار توان را مي توان اجاره کرد.

با توجه به اينکه شهرستان کيار يکي از شهرستان هاي برخوردار از امکانات طبيعي، واقع در فاصله مناسب تا شهرهاي بزرگ و مسير ارتباطي اصفهان-خوزستان است و پيش بيني مي شود يکي از نقاط مورد توجه براي بازگشت مهاجران به کلان شهرها باشد شايد وقت آن رسيده باشد که دستگاه ها و ارگان هاي ذي ربط در زمينه برنامه ريزي و جلوگيري از مشکلاتي که در آينده احتمال بروز آنهاست جلوگيري نمايند.

انتهاي پيام1026ج /۵۸۰ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۵:۲۹:۳۴

2 Jan 2020