مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: همزمان با روز جهانی تنوع زیستی و در راستای پیشگیری از بروز بحران زیستی و حفاظت از تنوع زیستی استان، عملیات گسترده پایش سلامت دامهای اهلی در مناطق تحت مدیریت آغاز شد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«جهانبین نیوز»، محسن کریمی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همزمان با روز جهانی تنوع زیستی و با توجه به آغاز فصل چرای دام و گزارشهای واصله از احتمال شیوع بیماریهایی نظیر «طاعون» و «تب برفکی» در استانهای همجوار، این اداره کل پروتکلهای حفاظتی ویژهای را جهت مهار ریسکهای اپیدمیولوژیک و جلوگیری از سرایت احتمالی به حیاتوحش در دستور کار قرار داده است.
وی افزود: تیمهای مشترک متشکل از کارشناسان محیط زیست، دامپزشکی و محیطبانان در قالب ۵ تیم تخصصی، عملیات پایش میدانی را با هدف بررسی دقیق وضعیت سلامت و مدارک واکسیناسیون دامهای ورودی به مناطق حفاظتشده و سایر زیستگاههای حساس اجرا کردند.
کریمی بیان کرد: طبق گزارشهای اولیه از بازرسیهای انجامشده، خوشبختانه هیچ مورد مشکوک به بیماری یا دام فاقد واکسیناسیون در مناطق مورد پایش مشاهده نشده و سلامت زیستگاه و تعادل همزیستی میان دامهای اهلی و گونههای جانوری وحشی در منطقه مورد تأیید قرار گرفت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در پایان خاطرنشان کرد: این عملیات که همزمان با روز جهانی تنوع زیستی در حال اجراست، با نظارت مستقیم اداره کل و همکاری شبکه دامپزشکی استان با جدیت دنبال میشود تا در صورت بروز هرگونه تهدید زیستی، تمامی ظرفیتهای موجود جهت صیانت از زیستگاههای حساس و حفظ جمعیت حیاتوحش استان بهکار گرفته شود.