به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی«
جهانبین نیوز» حجتالاسلام والمسلمین عباس جاننثاری صبح چهارشنبه در کلاس معارف با تصریح اینکه قانون جامعه اسلامی باید طبق دستورات اسلامی چیده شود، توضیح داد: امروز بسیاری از قوانین باید منطبق بر آموزههای دینی اصلاح شود تا کار مردم درست شود و فعالیتهای اقتصادی رونق بگیرد.
وی با استناد به آموزههای آیه ۲۹ از سوره مبارکه نساء، تصریح کرد: اساس معاملات و داد و ستدهای اقتصادی باید مبتنی بر رضایت بر اساس حق باشد، یعنی اگر فعالیت اقتصادی بر مدار حق نباشد، رضایت طرفین باعث مشروعیت معامله نخواهد شد. مثلاً اینکه طرفین بر پرداخت ربا راضی باشند دلیل نمیشود که ربا صحیح باشد چرا که اساساً بر مدار حق نیست.
جاننثاری بیان کرد: موضوع رضایت در معاملات اقتصادی نشان میدهد که اسلام به مالکیت شخصی بها میدهد اگرچه رضایت تنها کافی نیست و هر فعالیتی باید مبتنی بر حق باشد.
جاننثاری در خصوص مفهوم «تجارت» در این آیه و در نظام اقتصادی اسلام، اظهار کرد: تجارت یعنی آنکه فعالیتی صورت گیرد و مبتنی بر ربا و ارتشاء و … نباشد و هر فعالیتی جز این باطل است. بر طبق این آیه فعالیت تجاری اولاً باید حلال باشد، دیگر آنکه نافع و غیرمضر باشد و با رضایت انجام گیرد.
وی در خصوص ساحتهای نظارت دولت بر اساس نظام اقتصادی اسلام، توضیح داد: دولت اسلامی وظیفه نظارت بر فعالیتهای اقتصادی فردی و گروهی دارد تا قوانین اقتصاد اسلامی به صورت صحیح در جامعه پیاده شود و از مسیر خودش خارج نشود.
جاننثاری با تأکید بر اینکه دولت اسلامی باید در نظارتهای خود مصالح عامه را بر مصالح خواص ترجیح دهد، افزود: دولت اسلامی برای خواص نیامده بلکه برای عموم امت یعنی رعیت و مردم آمده است و این آموزه مهم را از امیرالمومنین (ع) در نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر میآموزیم که همه مردم در اقصی نقاط کشور باید یکسان دیده شوند و حقی برابر از بیتالمال داشته باشند.
وی جلوگیری از شکاف طبقاتی و رسیدگی به طبقات ضعیف را از دیگر وظایف نظارتی دولت برشمرد و ادامه داد: دولت باید مراقبت کند که ضعیفان جامعه عقب نمانند و قدرتمندان با شتاب بالا نروند و شکاف طبقاتی روز به روز عمیقتر نشود.
جاننثاری در خصوص وظایف دولت برای جلوگیری از شکاف طبقاتی، توضیح داد: دولت باید از اموال عمومی که در اختیار دارد به طبقات ضعیف کمک کند تا این طبقه بتواند خود را بالا بکشد، این معنا در نهجالبلاغه نیز ذکر شده که حضرت به مالک دستور میدهند مراقب ضعفا باشد و به کسانی که هیچ راهی ندارند، رسیدگی کند.
انتهای خبر/1020ج