۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۵۵۴۲۸
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

چهارمحال و بختیاری قطب تولید سیب زمینی در کشور

چهارمحال و بختیاری به دلیل شرایط آب و هوایی و اقلیم مناسب یکی از قطب‌های تولید سیب‌زمینی در کشور است.
چهارمحال و بختیاری قطب تولید سیب زمینی در کشور
به گزارش «جهانبین نیوز»، چهارمحال و بختیاری یکی از قطب‌های تولید سیب‌زمینی در کشور است.

امسال ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت این محصول رفته است و پیش‌بینی می‌شود از این میزان ۲۵۰ هزار تن سیب‌زمینی برداشت شود.

۳۰ تا ۴۰ درصد از محصول برداشت شده سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری به عنوان بذر استفاده می‌شود.

این محصول بیشتر به شهرهای جیرفت، کرمان و بندرعباس ارسال می‌شود.
زمان برداشت سیب‌زمینی از اول مهرماه در استان شروع می‌شود و تا آخر آبان‌ماه ادامه دارد.



برداشت ۲۵۰ هزار تن سیب زمینی از مزارع چهارمحال و بختیاری

سیروس بیک‌بکان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: این استان یکی از قطب‌های تولید سیب‌زمینی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه امسال ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت این محصول رفته است تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود از این میزان ۲۵۰ هزار تن سیب‌زمینی برداشت شود.

بیک بکان با اذعان بر اینکه سیب‌زمینی یکی از محصولات اساسی و عمده این استان است بیان داشت: ۴۰ درصد از محصول برداشت شده سیب زمینی از این استان به عنوان بزر استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این محصول علاوه بر مصرف مردم استان به شهرهای دیگر نیز صادر می‌شود بیان داشت: این محصول به شهرهای جیرفت، کرمان و بندرعباس ارسال می‌شود.

بیک بکان با اذعان بر اینکه امسال با توجه به آغاز زود هنگام بارش‌های پاییزی کشاورزان باید هرچه سریع‌تر به برداشت مزارعی که امکان برداشت وجود دارد، اقدام کنند خاطر نشان کرد: محصولاتی که هنوز موقع برداشت آن فراهم نیست به محض به وجود آمدن شرایط در کوتاه‌ترین زمان برداشت شود تا آسیبی به کشاورز وارد نشود.



تولید سیب زمینی در شهرستان بن ۲۰ درصد افزایش داشته است

اسدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بن در گفتگو با خبرنگار «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: برداشت سیب زمینی از ۳۸۵ هکتار اراضی کشاورزی بن آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال‌های گذشته با افزایش تولید سیب زمین مواجه بودیم بیان داشت: پیش بینی شده امسال از هر هکتار ۵۰ تن سیب زمینی برداشت شود.



۳۰ درصد بذر سیب زمینی‌های کشور در چهارمحال و بختیاری تامین می‌شود

مجید هاشمی رییس واحد استانی موسسه گواهی بذر و نهال چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: طبق برآوردی که دفتر محصولات سیفی، سبزی و سیب‌زمینی وزارت‌خانه جهاد کشاورزی انجام داده است، حدود ۳۰ درصد بذر سیب زمینی‌های کشور را استان ما تامین می‌کند.

وی تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری رتبه سوم تولید بذر سیب‌زمینی کشور را دارد.

هاشمی با بیان اینکه ۳۰۰ هکتار سیب‌زمینی لیبل‌دار تحت اداره ثبت و گواهی جهاد کشاورزی مدیریت زراعت در استان کشت شده است عنوان کرد: امیدواریم با توجه به شرایط اقلیمی، وجود منابع آبی، عاری بودن از آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای رتبه اول را در کشور به دست آوریم.

به گزارش «جهانبین نیوز»، چهارمحال و بختیاری به دلیل ارتفاع بالایی که از سطح دریا، سالم بودن اراضی آن و همچنین عدم وجود ناقلان بیماری‌ها می‌باشد، میزان سیب‌زمینی بذری تولید شده در منطقه، سالم است و حداقل آلودگی را دارد.

این استان کشاورزان حرفه‌ای و باتجربه‌ای دارد که سیب‌زمینی را با هدف مطلوب به شکل بذری تولید می‌کنند که این محصول به سراسر کشور صادر می‌شود.

کته مهمی که وجود دارد قیمت‌های کنونی محصول سیب‌زمینی به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست هرچند که میزان عملکرد در منطقه به ۵۰ تن در هکتار هم می‌رسد، اما قیمت اجاره زمین، نهاده‌های کشاورزی و هزینه‌های کشت و کار به اندازه‌ای بالاست که درآمد و هزینه کشاورزی با هم برابر می‌شود.

انتهای خبر/۱۰۲۰ ج




 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲

ساعت:

۱۲:۳۵:۳۶

29 Oct 2023