۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۴
کد مطلب : ۵۵۱۰۴
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

صدای هیاهوی خرید لوازم‌التحریر به گوش نمی‌رسد

شمارش معکوس برای بازگشایی مدارس آغاز شده و دانش‌آموزان در کمتر از ۱۰ روز دیگر راهی مدارس می‌شوند، اما قیمت‌های نجومی موجب شده تا صدای هیاهوی خرید لوازم‌التحریر، کیف و ... شنیده نشود.
صدای هیاهوی خرید لوازم‌التحریر به گوش نمی‌رسد
به گزارش«جهانبین نیوز»، دانش‌آموزان کم کم در حال آماده شدن برای ورود به سال تحصیلی جدید هستند، اما به‌نظر می‌رسد هنوز جنب و جوشی در بازار وجود ندارد و کسبه نیز از این بابت نگرانند.

اگر سری به بازار بزنید، از دیدن قیمت‌های نجومی لوازم‌التحریر، کیف، کفش، روپوش مدارس، دود از سرتان بلند می‌شود، والدین با تردید پای در فروشگاه‌های عرضه کننده این اقلام می‌گذارند و تلاش می‌کنند تا وسایل ضروری فرزندان را در سبد خرید جای دهند.

باز هم در آستانه بازگشایی مدارس شاهد وضعیت نابسامان بازار و قیمت‌های نجومی هستیم، انتظار می‌رفت بعد از دوران شوم کرونا و حضوری شدن مدارس رونق به کسب و کار صنوف فعال در این حوزه بازگردد، اما باوجود اینکه زمان زیادی تا بازگشایی مدارس باقی نمانده است، بازار در رکود به سر می‌برد.

والدینی که با قیمت‌های نجومی توان خرید اقلام مورد نیاز برای فرزندشان را در این شرایط اقتصادی ندارند، در آستانه بازگشایی مدرسه شرمنده شده‌اند و ای کاش این افزایش قیمت‌ها متناسب با افزایش حقوق و دستمزد کارگران بود.

گرانی در بازار لوازم التحریر/ سرگردانی والدین در فروشگاه‌ها

کاهش قدرت خرید مردم برای خرید لوازم‌التحریر

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر شهرکرد در گفت‌وگو با«جهانبین نیوز»،با بیان اینکه کمتر از ۱۰ روز دیگر شاهد بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید هستیم، اظهار کرد: اما هنوز شاهد جنب و جوش در بازار برای خرید لوازم‌التحریر نیستیم.

سید مسعود مرتضوی با اشاره به اینکه هر ساله از ۱۰ شهریور والدین برای خرید لوازم‌التحریر اقدام می‌کردند، گفت: اما هنوز استقبال چندانی برای خرید لوازم‌التحریر صورت نگرفته است، پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده مراجعات آغاز شود.

وی بیان کرد: در سال‌جاری شاهد افزایش ۱۰ تا ۴۰ درصدی قیمت لوازم‌التحریر در بازار هستیم که این افزایش مرسوم است، اما باید به این نکته توجه داشت که قیمت لوازم‌التحریر در سال‌های گذشته افزایش چشمگیر داشت.

مرتضوی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت لوازم‌التحریر در سال‌های گذشته موجب شد تا قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند، عنوان کرد: والدین اگر در سال‌های گذشته حداقل ۱۰ دفتر مشق برای فرزند خود خریداری می‌کردند، اکنون به خرید ۲ یا ۳ دفتر مشق اکتفا می‌کنند تا در این حوزه صرفه‌جویی کنند.

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر شهرکرد با اشاره به اینکه صنف لوازم‌التحریر فروشان در ایام کرونا دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیری شدند، خاطرنشان کرد: با تعطیلی مدارس و تعطیلی بازار این صنف به شدت دچار آسیب شدند و حدود ۲۰ نفر از کسبه فعال در این شغل در شهرکرد مجبور به تعطیلی واحد صنفی و تغییر شغل شدند.

وی در پایان تاکید کرد: والدین برای تهیه حداقل لوازم‌التحریر مورد نیاز برای یک دانش‌آموز پایه اول دبستان باید بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه کنند، خرید لوازم‌التحریر برای یک کودک پیش دبستانی حداقل حدود یک میلیون تومان هزینه در بر دارد.

گرانی در بازار لوازم التحریر/ سرگردانی والدین در فروشگاه‌ها

افزایش ۶۰ درصدی قیمت کیف و کفش مدارس
رئیس اتحادیه کیف و کفش شهرکرد در گفتگو با «جهانبین نیوز»، با اشاره به اینکه اکنون در آستانه سال تحصیلی جدید قرار داریم، اظهار کرد: بازار کیف و کفش در آستانه بازگشایی مدارس هم‌چنان کساد است.

ابوذر امیدی با بیان اینکه قیمت کیف و کفش نسبت به سال گذشته با افزایش ۶۰ درصدی مواجه شده است، گفت: در سال گذشته والدین با حداقل هزینه ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان می‌توانستند برای فرزند خود کوله‌پشتی تهیه کنند، اما اکنون ارزان‌ترین کوله‌پشتی موجود در بازار بین ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار تومان است.

وی با تاکید بر اینکه قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از خانواده‌ها توان خرید کیف و کفش برای فرزندشان ندارند، خرید یک جفت کفش مردانه چرمی حداقل یک میلیون و ۲۰۰ هزار هزینه می‌طلبد.

امیدی در پایان عنوان کرد: دانش‌آموزانی که توان خرید کیف و کفش را ندارند، به تعمیر کیف و کفش سال گذشته خود روی آروده‌اند.

آغاز طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس

سرپرست اداره‌کل تعزیرات حکومتی استان چهار محال و بختیاری با اشاره به آغاز طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس از ابتدای شهریور ماه، اظهار کرد: در راستای افزایش تقاضا برای خرید اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان از قبیل لوازم‌التحریر، لباس، کیف، کفش و همچنین هزینه مربوط به سرویس مدارس گشت‌های مشترک با حضور رؤسای شعب گشت سیار تعزیرات حکومتی به همراهی بازرسان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف روانه بازار می‌شوند.

سعید فلاح افزود: این طرح نظارتی با هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان پیرامون افزایش احتمالی ورود و عرضه قاچاق نوشت افزار و تشدید نظارت بر تأمین و توزیع آن در آستانه بازگشایی مدارس تا ۱۵ مهر ماه ادامه دارد.

به گزارش«جهانبین نیوز»، طبق گفته عضو اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران حداقل قیمت روپوش و شلوار مدارس دوره دبستان برای پسران ۵۵۰ هزار تومان و برای دختران ۶۰۰ هزار تومان است.

یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که والدین برای خرید لوازم مورد نیاز فرزندشان شامل لوازم‌التحریر، روپوش، کیف و کفش برای سال تحصیلی باید حداقل سه میلیون تومان هزینه پرداخت کنند.

حال تصور کنید که یک خانواده دو و یا سه فرزند محصل داشته باشد که این هزینه‌ها سر به فلک می‌کشد، البته باید در نظر گرفت که والدین باید هزینه‌هایی نیز برای شهریه مدرسه، سرویس و کتب درسی نیز پرداخت کنند.

عدالت آموزشی حکم می‌کند که دولت نظارت بیش‌تری بر قیمت‌گذاری اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان در آستانه سال تحصیلی داشته باشد تا تمامی خانوارها بتوانند حداقل‌ها را برای حضور فرزندشان در مدرسه فراهم کنند.

همواره در اواخر شهریورماه نمایشگاه‌های عرضه لوازم‌التحریر، کیف و کفش و روپوش مدارس در استان‌ها برگزار می‌شد تا والدین بتوانند با قیمت مناسب‌تری اقلام مورد نیاز فرزندشان را تهیه کنند.

انتهای خبر/1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۲

ساعت:

۱۵:۳۳:۱۳

13 Sep 2023