۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
کد مطلب : ۵۳۹۲۱
جهانبین نیوز گزارش می‌دهد؛

نقش زنان و دختران در تحول، توسعه و پویایی جامعه غیر قابل انکار است

نقش زنان و دختران در تحول، توسعه وپویایی جامعه غیر قابل انکار است و بخش عمده‌ای از پیشرفت‌های امروز درعرصه های مختلف در گرو هم افزایی واستفاده از قابلیت‌های این قشر جامعه است.
نقش زنان و دختران در تحول، توسعه و پویایی جامعه غیر قابل انکار است
به گزارش جهانبین نیوز، پس از انقلاب، بانوانی در منصب‌های دولتی حضور داشته یا به عنوان نمایندگان مجلس و دیگر نهادهای اجرایی برگزیده شده‌اند.

در زمان حاضر بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۹۵، جمعیت کشور افزون بر ۷۹ میلیون نفر است که مردان ۵۱ درصد و زنان ۴۹ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.

نگاهی به آمار و ارقام نشان می‌دهد پیشرفت جمعیت زنان کشور بسیار محسوس و قابل مشاهده است؛ به طوری که به عنوان نمونه در سال ۱۳۵۷، تنها ۳۵ درصد زنان کشور باسواد بودند اما امروز نزدیک به ۹۰ درصد آنان باسواد هستند.

همچنین تعداد دانش آموزان دختر از دو میلیون و ۷۷۷ هزار و ۷۲۴ نفر در سال ۱۳۵۵ به ۶ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۳۴ نفر در سال ۱۳۹۶ رسیده و تعداد دانش آموختگان دانشگاهی زن از ۶ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۴۴ درصد در زمان حاضر افزایش یافته است.

در میان این تحولات، تعداد طلاب زن از چند ده نفر در قبل از انقلاب به ۸۰ هزار طلبه و ۴۰ هزار دانش آموخته رسیده است، پیش از انقلاب تنها ۶،۱۳ درصد استادان دانشگاه‌ها زن بودند اما امروز زنان ۲۰ درصد استادان دانشگاه‌ها را شامل می‌شوند، امروز هفت هزار نفر از استادان دانشگاه‌ها و دو هزار و ۷۰۰ نفر از استادان حوزه علمیه، زنان هستند.

تأسیس ده‌ها دانشگاه، دانشکده و پژوهشگاه ویژه بانوان، افزایش آمار نهادهای مردم نهاد خاص بانوان از ۵ مورد در قبل از انقلاب به ۲ هزار مورد در شرایط کنونی، افزایش تعداد رشته‌های بانوان از هفت به ۳۸ رشته، رشد نجومی تعداد مربیان زن از ۹ نفر به ۳۵ هزار نفر، رشد تعداد داوران ورزش زن با افزایش ۲ هزار برابری از هفت به ۱۶ هزار نفر و افزایش ورزشگاه‌های اختصاصی بانوان با رشد ۳۰ برابری پس از انقلاب، از دیگر دستاوردهای حوزه زن و خانواده است.

همچنین پیش از انقلاب حضور زنان در مسابقات خارجی تنها ۶ مورد بود اما پس از انقلاب به ۱۲ هزار مورد رسید، کل مدال‌های جهانی ورزشی بانوان در سال ۱۳۵۷ نیز پنج مورد و طی ۴۰ سال پس از انقلاب ۱۶۰ مورد بوده است، نهاد ورزشی بانوان پس از انقلاب اسلامی تأسیس شد و تعداد بسیار ناچیز ورزشکار حرفه‌ای زن به ۵۴۰ هزار نفر رسید.

پس از انقلاب بزرگترین تشکل مردمی زنان با ۹ میلیون نفر عضو و ۱۶ هزار پایگاه بسیج زنان ایران است، همچنین هفت هزار شهید و پنج هزار جانباز زن، نماد مقاومت و نقش آفرینی ممتاز زنان در انقلاب و دفاع مقدس است، مشارکت فعال ۲۳ هزار امدادگر و ۲ هزار و ۳۰۰ پزشک زن در جبهه‌های دفاع مایه افتخار و نماد مقاومت جامعه زنان است.

در این دستاوردها میزان امید به زندگی زنان از پنجاه سال در ۱۳۵۵ به ۷۸ سال در سال ۱۳۹۵ ارتقا یافته است، پزشکان عمومی زن با رشد ۱۶ برابری از سه هزار و ۵۰۰ نفر در سال ۱۳۵۵ به ۶۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ رسیده است، بانوان پزشک متخصص در سال ۱۳۹۵ از ۵۹۷ نفر به ۳۰ هزار نفر رسید.

تاکنون انقلاب اسلامی در راستای ارائه خدمات پزشکی به بانوان، پنج هزار و ۳۰۰ نفر پزشک فوق تخصص تربیت کرده است، طبق آمارهای جهانی تعداد مرگ و میر مادران در هنگام زایمان نسبت به قبل از انقلاب ۹۰ درصد کاهش یافته است، مشارکت زنان در امور سیاسی از حد ناچیز و غیرقابل شمارش در قبل از انقلاب با شایسته سالاری و بر اساس توانایی زنان در دوران بعد از انقلاب رشد قابل توجهی کرده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۵۹ قانون ناظر به تعالی زنان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، تعداد نویسندگان زن قبل از انقلاب که کمتر از ۵۰ نفر در سال ۱۳۵۷ به هشت هزار نفر رسید.

افزایش تعداد داستان نویسان زن به چهار هزار نفر و تعداد ناشران زن به ۷۱۲ ناشر، افزایش تعداد نشریات ویژه بانوان به ۴۵ عنوان در سال ۹۶، وجود ۶میلیون نفر از زنان به عنوان مخاطبان ۱۱ هزار مؤسسه قرآنی کشور و افزایش تعداد شاغلان آموزش و پرورش زنان به ۵۳۲ هزار نفر رسیده است.

نقش دختران و زنان در پیروزی انقلاب اسلامی بسیار پررنگ بود

مریم دهقان کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی به قدری پررنگ است که گاهی از آنان به عنوان 'جرقه‌های شروع قیام' یاد می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس بیانیه شورای عالی احزاب زنان اصلاح طلب که به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران به تازگی منتشر شده است، پس از شهریور ۱۳۲۰، زنان ایرانی توانستند با استفاده از فرصت «نوسازی غربی» پهلوی اول، برای بهبود و ارتقا جایگاه اجتماعی خود، درون و بیرون خانه‌ها به نتایجی روشن دست یابند.

دهقان ادامه داد: راه مبارزه برای رسیدن به حقوق و کرامت انسانی برای زنان در دهه‌های ۴۰ و ۵۰، چه در متن جریان‌های چپ و چه در جریان‌های نوگرای اسلامی ادامه پیدا کرد.

وی اذعان داشت: در نیمه دوم دهه ۵۰ با پیوند روشنفکران دین گرا و روحانیت پیشرو به رهبری امام خمینی (ره) و تفسیرهای جدید ایشان از فقه پویای شیعه و ضرورت توجه به دو عنصر «زمان و مکان» مسیر تازه‌ای فرا‌روی زنان ایرانی گشوده شد که نه نظام‌های ضدالهی شرقی را پاسخگوی نیازهایشان می‌دانستند و نه الگوهای غربی که زنان را ابزار نظام سلطه و سرمایه‌داری می‌ساخت.

حضور زنان و دختران در عرصه‌های مختلف فرهنگ غیر قابل انکار است

رؤیا درخشنده یکی دیگر از کارشناسان اجتماعی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز، اظهار کرد: در بازخوانی الگوهای تراز مکتب زن مسلمان در صدر اسلام و بزرگانی چون حضرت زهرا و حضرت زینب (س)، زنان ایرانی ظرفیت‌ها و فرصت‌های تازه‌ای جهت زدودن تبعیض‌های ناروا و استیفای حقوق انسانی خود یافتند.

وی بیان داشت: دیدگاه‌های امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو برای ایجاد شرایطی جدید در جامعه ایران، نوید «توسعه‌ای دین محور» را می‌داد، چنین شد که زنان ایرانی با نفی خشونت و با تمرکز بر روش‌های مسالمت آمیز، پیروزی انقلاب اسلامی را رقم زدند.

کارشناس مسائل اجتماعی گفت: انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از آموزه‌های مترقی دینی، زنان را از حوزه خصوصی و درون خانه‌ها به حوزه عمومی، یعنی عرصه سیاست، اقتصاد و فرهنگ کشاند.

درخشنده اذعان داشت: دیدگاه امام خمینی (ره) مبنی بر این‌که 'زنان باید در مقدرات اساسی کشور دخالت کنند.'، حضور زنان در عرصه اجتماعی - سیاسی را تثبیت و بر دیدگاه سنت گرایان مخالف حضور زن در اجتماع، مهر بطلان زد.

وی خاطر نشان کرد: دوره هشت ساله جنگ تحمیلی و دفاع مقدس مردم ایران از سرزمین خود نیز، یکی از دوره‌های درخشان حضور و مشارکت زنان است، زنان چه در حمایت و تقویت روحیه همسران و فرزندان خود برای مبارزه و چه در صحنه‌های رزم و مقاومت و در خطوط مقدم خوش درخشیدند و شایستگی و ضرورت حضور خود را به اثبات رساندند، نقش پررنگ آنان در عرصه فرهنگ و هنر دفاع مقدس و ثبت و انتقال این حماسه به نسل‌های بعد نیز غیرقابل انکار است.

درخشنده بیان داشت: پس از جنگ و در دوران دولت‌های سازندگی، اصلاحات، دولت نهم و دهم و دولت اعتدال، شاهد تلاش زنان برای استیفای حقوق همه جانبه آحاد مردم سرزمین مان هستیم، آنان به خوبی دریافتند دستیابی به دمکراسی و تحقق حقوق انسانی به ویژه حق مشارکت در تعیین سرنوشت در جامعه‌ای که استبداد در آن قرن‌ها به صورت‌های مختلف، حتی درون خانه‌ها، باز تولید شده و در صحنه عمومی امتداد پیدا کرده است، کار سهلی نیست و نیاز به تلاشی مضاعف دارد.

انتهای پیام/1020ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲

ساعت:

۱۰:۴۹:۲۳

22 May 2023