۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۵۳۹۰۶
رحیمی جهان آبادی :

ادعای طالبان درباره کم بودن آب را نمی پذیریم/ مسائل ملی و امنیتی ما در حوزه افغانستان نیاز به بازنگری دارد

نماینده مجلس گفت: وقتی طالبان اجازه بازدید به کارشناسان ما را نمی دهند و تصاویر ماهواره ای نیز خلاف ادعای طالبان را نشان می دهد طبیعی است که ما این ادعا را نپذیریم.
ادعای طالبان درباره کم بودن آب را نمی پذیریم/ مسائل ملی و امنیتی ما در حوزه افغانستان نیاز به بازنگری دارد
به گزارش جهانبین نیوز جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، با اشاره به وجود قراردادهای چندگانه بین دو کشور ایران و افغانستان در رابطه با موضوع حق آبه هیرمند، اظهار داشت: آخرین این قراردادها در دهه ۱۳۵۰ منعقد شده است و آخرین دور مذاکرات نیز به دوره قبل از طالبان بازمی‌گردد.

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تغییر دولت ها منجر به زیر پا گذاشتن توافقات نمی‌شود، گفت:‌ در توافقی که با دولت افغانستان در موضوع حق آبه هیرمند داشته ایم، ایران دارای حقوق مشخصی است و در این قراردادها میزان آبی را که طرف افغان باید در سال برای استفاده در ایران رهاسازی کند، تعیین شده است.

وی در ادامه بیان کرد:‌ متاسفانه دولت فعلی افغانستان (طالبان) با ایجاد موانع و همچنین دادن اطلاعات نادرست از پرداخت حق آبه هیرمند خودداری می‌کند و جلوی جریان آب به سوی منطقه سیستان و بلوچستان را می‌گیرد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ادعای دولت افغانستان درباره کم بودن آب برای انتقال زمانی امکان پذیر است که دولت طالبان بپذیرد کارشناسان دو طرف بازدید داشته باشند، خاطر نشان کرد: وقتی دولت طالبان اجازه بازدید به کارشناسان ما را نمی دهند و ارائه اطلاعات دقیق و میدانی امکان پذیر نیست و تصاویر و عکس های ماهواره ای نیز خلاف ادعای طالبان را نشان می دهد طبیعی است که ما این ادعا را نپذیریم.

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه می توان از شیوه های مختلفی برای پیگیری حق آبه هیرمند استفاده کرد، تصریح کرد: مورد اول بحث مذاکره است که بارها این کار را صورت گرفته است. مورد دوم طرح شکایت در مجامع بین المللی است. دیوان لاهه و یا نهادهای بین المللی دیگر که به عنوان نهاد رفع اختلاف و داوری و محل رجوع دولت ها باشد، این حق را دارد که به شکایت ما رسیدگی کند.

وی افزود: علیرغم اینکه کسی دولت طالبان را به رسمیت نمی شناسد ولی دولت افغانستان دارای کرسی در سازمان ملل متحد است و در دیوان بین المللی نیز عضویت دارد، بنابراین طرح شکایت امکان پذیر است اما باید پذیرفت شکایت به دیوان روندی طولانی دارد که بهتر است از شیوه های دیگر پیگیری شود.

نماینده مردم تربت جام در مجلس با بیان اینکه اگر دولت طالبان از پرداخت حق آبه ایران از رود هیرمند امتناع کند می توانیم از ابزارهای دیگر علیه این دولت استفاده کنیم، عنوان داشت: بحث واردات و صادرات افغانستان از مرزهای ایران در حال انجام است، همچنین تامین سوخت، تامین کالا و بسیاری از این ارتباطات از طریق خاک ایران در حال انجام است که می توان از آنها استفاده کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسائل ملی و امنیتی ما در حوزه افغانستان نیاز به بازنگری دارد، اظهار کرد: ما از ابتدا در مجلس شورای اسلامی مواضع کارشناسانه دقیقی داشتیم و طالبان را شایسته شناسایی و دادن سفارت در تهران نمی دانستیم، اما افرادی بودند که خیلی عجله داشتند برای شناسایی طالبان و همچنین عجله داشتند برای دادن سفارت افغانستان در تهران به طالبان و یا افرادی که طالبان را جنبش اسلام گرای اصیل در منطقه خطاب می کردند، حال باید  نسبت به مواضع خود پاسخگو باشند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲

ساعت:

۱۷:۰۶:۱۸

21 May 2023