۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۵۱۶۲۵
دکترای مواد غذایی و کارشناس ارشد تغذیه؛

چاقی ربطی به کم کاری تیروئید کنترل شده ندارد/ دو سالگی تا بلوغ، سن خاموش رشد

دکترای مواد غذایی و کارشناس ارشد تغذیه گفت: در افرادی که مشکل کم کاری تیروئید دارند اگر این مسئله با مصرف دارو حل و تیروئید کنترل شود، فرد چاق نمی‌شود، بنابراین لاغر نشدن فرد ربطی به کم کاری تیروئید کنترل شده ندارد، احتمالا مربوط به مصرف زیاد غذا یا کم تحرکی است.
چاقی ربطی به کم کاری تیروئید کنترل شده ندارد/ دو سالگی تا بلوغ، سن خاموش رشد
مجید هاشمی دکترای مواد غذایی و کارشناس ارشد تغذیه در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: برای چاق شدن صورت در افراد لاغر هیچ راهی جز چاق شدن وی وجود ندارد اما اگر فرد لاغر نباشد، مصرف مایعات بیشتر، خوردن میوه به‌ویژه میوه‌های قرمز رنگ، مصرف بیشتر لبنیات به خصوص شیر به همراه شیر خشک و مصرف ژله تنها راهکارهایی است که برای چاقی صورت مطرح است.
 
وی افزود: اکثر افرادی که لاغر هستند، وقتی غذای زیادی می‌خورند حالت تهوع پیدا می‌کنند از همین رو برای این دست از افراد از رژیمی به نام رژیم نرم استفاده می‌شود که با صبوری و پیروی از برنامه خاص به مرور مشکلاشان حل خواهد شد.
 
دکترای مواد غذایی و کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: در افرادی که مشکل کم کاری تیروئید دارند اگر این مسئله با مصرف دارو حل و تیروئید کنترل شود، فرد چاق نمی‌شود، بنابراین لاغر نشدن فرد ربطی به کم کاری تیروئید کنترل شده ندارد، احتمالا مربوط به مصرف زیاد غذا یا کم تحرکی است.
 
هاشمی عنوان کرد: مردان جوانی که رشد قدی خوب اما وزن کمی دارند به این دلیل است که این افراد مدل غذا خوردن خوبی دارند اما در حجم و کالری کم، این افراد باید کالری دریافتی خود را بیشتر کنند، به مرور میزان غذا باید زیاد شود و در ابتدا از غذاهای نرم مثل برنج، مرغ و گوشت آبپز شده و... استفاده گردد، همچنین میوه، سالاد، سبزیجات و... کم شود تا غذای اصلی مصرف شود.
 
وی خاطرنشان کرد: رژیم غذایی در IBS به این صورت است که همه غذاهایی که بیمار را آزار می‌دهد باید حذف شود، در این نوع، بیمار هر غذایی که می‌خورد ممکن است با حال بد مواجه شود، در IBS مرتبا اسهال و یبوست متناوب وجود دارد، افرادی که بیشتر یبوست دارند باید حجم غذا را کم و تعداد وعده غذایی را زیاد کنند، همچنین این افراد از خوردن غذاهای نفاخ مثل حبوبات، سبزیجاتی که حالت نفاخ دارند مثل کلم، سیر و پیاز خام، خودداری کنند، استفاده از چایی، نسکافه و ادویه‌ها بشدت محدود شود و غذاهای صنعتی مثل سوسیس و کالباس و دارای مواد نگه‌دارنده کاملا حذف شود و از لبنیات و ژله بیشتر استفاده کنند.
 
دکترای مواد غذایی و کارشناس ارشد تغذیه اضافه کرد: داروهایی که معمولا برای رفع کمبود آهن تجویز می‌شوند عوارض گوارشی دارند، اگر فرد این عوارض را دارد، می‌تواند از نوع دیگر این داروها استفاده کند که دچار مشکلات کمتری شود ولی اگر فردی هیچ کدام از این داروها و گوشت قرمز را نمی‌تواند مصرف کند می‌تواند از غذاهایی مثل دل، قلوه، جگر، عدس، مغز قلم و پسته استفاده کند که میزان آهن بالایی دارند.
 
هاشمی بیان کرد: دختران و پسران از دو سالگی تا زمان بلوغ در سن خاموش رشد به سر می‌برند، این دوران به نام کندی رشد نامیده می‌شود، در این دوران اشتها، سرعت وزن گیری و رشد قدی کم می‌شود، اگر فرد در این زمان سرعت رشد و وزن گیری مناسبی دارد که هیچ در غیر این صورت اگر وزن گیری کم و رشد قدی پایین باشد باید تعداد وعده‌های غذایی بیشتر و حجم هر وعده کم شود، مصرف مواد غذایی پُرکالری مثل دسرها بعد از غذا اصلی می‌تواند کمک کننده باشد.
 
انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۱

ساعت:

۱۲:۱۹:۳۸

13 Sep 2022