۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۵۰۶۵۸
در چهارمحال و بختیاری؛

برخی مدارس در مناطق محروم بصورت کانکسی اداره می شوند/ به تسهیل شرایط تحصیل دانش آموزان در مناطق دور باید توجه شود

  به تسهیل شرایط تحصیل دانش آموزان و استفاده از معلمان باتجربه در مناطق دور افتاده استان هم باید توجه شود تا امکان رشد و شکوفایی دانش آموزان در مناطق محروم نیز فراهم گردد .
برخی مدارس در مناطق محروم بصورت کانکسی اداره می شوند/ به تسهیل شرایط تحصیل دانش آموزان در مناطق دور باید توجه شود
به گزارش جهانبین نیوز؛  سیاوش سلیمانی دشتکی رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در جلسه   بررسی مسائل و مشکلات شهرستان های تابعه مرتبط با حوزه آموزش و پرورش و نوسازی و توسعه ، تجهیز مدارس استان، ضمن تبریک هفته معلم و گرامیداشت شهادت استاد مرتضی مطهری گفت: شهید مطهری با اندیشه‌ها و آرمان‌های انقلابی خود در ایجاد آگاهی و روشنگری در بین جوانان انقلابی و دانشگاهی پرچمدار توسعه علمی و فرهنگی شد و تلاش‌های ماندگاری را از خود به یادگار گذاشت.

 وی با اشاره به اینکه معلمی یک شغل بسیار شریف و مقدس است و ما مدیون زحمات معلمان واقعی در طول تاریخ بشریت هستیم افزود: اولین معلم  و آموزگار بشریت خداوند متعال است و بعد از آن پیامبران الهی و امامان هستند.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه نقش آموزش و پرورش در نهادینه سازی زیرساخت های کشور برکسی پوشیده نیست ، افزود: قرآن کریم و روایات بسیاری از شغل با ارزش و شریف معلمی یاد نموده اند لذا رکن اصلی هر کشور بر پایه آموزش و پرورش می باشد و معلم نقش بسیار مهمی در کشور ایفا می کند برهمین اساس انتظار داریم معاونت هماهنگی امورعمرانی استاندار و سایر مسئولین ذیربط استانی توجه ویژه ای به معلمین و بازسازی مدارس استان داشته باشند تا عدالت اجتماعی تحقق یابد.

وی تصریح کرد: به تسهیل شرایط تحصیل دانش آموزان و استفاده از معلمان باتجربه در مناطق دور افتاده استان هم باید توجه شود تا امکان رشد و شکوفایی دانش آموزان در مناطق محروم نیز فراهم گردد .

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه سرمایه های آینده کشور معلمان هستند ، گفت: آموزش و پرورش پویا با معلمان دلسوز و کارآمد است که  می تواند موجب پیشرفت  و توسعه شتابان کشور گردند و در تربیت دانش آموزان خلاق و ماهر و مسئولیت پذیر در جامعه  نقش خویش را به خوبی ایفا نمایند.

وی با اشاره به اینکه خیرین را در ساخت مدارس مشارکت دهید ، یاد آور شد: انتظار داریم مسئولین آموزش و پرورشی خیرین و مردم را جهت بازسازی ، نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس استان ورود دهند چراکه سرمایه گذاری در امر مدرسه سازی و توسعه فعالیت‌های آموزش و پرورش در نهایت به توسعه همه جانبه کشور می‌انجامد.

رئیس شورای اسلامی استان چهرامحال و بختیاری با تاکید بر این موضوع که همه ما به نظام جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی پایبند هستیم، خاطر نشان کرد: نباید فراموش کنیم نظام تعلیم و تربیت نظام بخشنامه‌ای و دستورالعملی نیست و باید برای بهبود کیفیت این بخش به نظرات و دیدگاه‌های مدیران مدارس، معلمان و تمام دست اندرکاران این بخش احترام گذاشته و از آن‌ها استفاده کنیم .

تجهیز خانه معلم فارسان از ضروریات است

 سید احمد هاشمی نماینده شهرستان فارسان در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری ،گفت: ساختمان سینمای شهر فارسان نزدیک به چهل سال است که با اختلاف مالکیتی روبروست، نه آموزش و پرورش توان تملک را دارد و نه مالک کوتاه می آید و باید هر چه  سریعتر تعیین تکلیف شود و به بهره برداری برسد.

وی افزود: چهل هکتار باغ ده چشمه هست که بحث آن از شهرستان فراتر و استانی می باشد زمین آن مهیا است  و آب آن را هم پیش بینی کردند و باید تجهیز و درخت کاری شود و پروژه اجرا گردد.

هاشمی تصریح کرد: تجهیز خانه معلم فارسان از ضروریات است همچنین انتظار می رود خانه معلم باباحیدر در پروژه های سفر ریاست جمهوری با سرعت بیشتری اجرا گردد تا به بهره برداری برسد .

 هاشمی با اشاره به عمده مشکلات مدارس شهرستان فارسان ، افزود: مدارسی داریم سرویس بهداشتی آنها که اصول اولیه بهداشتی می باشد  قابل استفاده نیست و فضای ورزشی نامناسبی دارند ، تنها سالن ورزشی جونقان که از آموزش و پرورش می باشد دارای کف پوش پوسیده  و نیاز شدید  به تعویض دارند و سرانه واریزی مدارس که بصورت عادلانه تخصیص نمی شود ، باید بررسی و اقدام لازم صورت گیرد.
 
وی با اشاره به عدم خدمات رسانی صحیح برخی مدارس غیر انتفاعی ، تاکید کرد: در مدارس غیر انتفاعی با وجود تعداد کمتر دانش آموز کیفیت خدمات رسانی، تفاوتی با مدارس دولتی ندارند و هزینه اضافی از مردم اخذ می گردد.
 
نماینده شهرستان فارسان در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری ، اذعان داشت: فضاهای آموزشی و حیاط مدارس شهرستان خصوصا در بخش باباحیدر اکثرا یا خاکی اند یا آسفالت شان خراب شده که باید فضاهای استاندارد و پوشش های چمن مصنوعی در مدارس در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.

خروجی مدارس به یک شکل نیست

هاشمی در آخر اضافه کرد: اکثر معلم های مدارس دولتی مجرب و با سابقه هستند  اما خروجی مدارس به یک شکل نیست و دانش آموزان مدارس غیر دولتی موفق تر هستند که این یک مشکل نیست یک ضعف اجتماعی و شاید هم مدیرتی باشد که باید اصلاح گردد.
 
 عطاءالله حسین پور نماینده شهرستان لردگان و عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در خصوص مشکلات شهرستان لردگان در حوزه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مدارسی داریم که سرویس بهداشتی و زمین بازی ندارند و دانش آموزان در زمینی با شیب زیاد و خطرناک بازی می کنند.
 
وی افزود: زمانی که خودم دانش آموز بودم در کانکس درس خواندم و اکنون که معلم هستم در کانکس درس می دهم لذا ضروری است برای جمع آوری کانکس ها و جایگزینی آنها اقدامی جدی صورت گیرد .
 
حسین پور تصریح کرد: برخی مدارس شهرستان لردگان استیجاری و اکثر مدارس تخریبی اند و کمبود نیروی انسانی در شهرستان بیداد می کند .

دانش آموزان عشایری استعداد های بی نظیری دارند

 وی افزود: دانش آموزان عشایری استعداد های بی نظیری دارند که هیچ کجای ایران پیدا نمی کنیم اما سرباز معلم ها با علم اندک و دانش ضعیف برای تدریس به این مناطق اعزام می شوند و باید چند پایه را تدریس کنند که می طلبد نیروی با سابقه در این مناطق حضور یابد تا با اهتمام بیشتری جهت رشد و شکوفایی دانش آموزان عشایری  اقدام لازم صورت گیرد.
 
حسین پور اذعان داشت: سازمان سنجش موقع انتخاب رشته کمترین سهمیه برای جذب نیروی تربیت معلم را به استان چهارمحال و بختیاری خصوصاً شهرستان لردگان اختصاص داده و کمترین توجه به دانش آموزان عشایری می شود در صورتی که در شهرستان لردگان بدلیل کمبود نیروی انسانی یک معلم بصورت دو شیفته سر کلاس می رود.
 
وی با اشاره به ابلاغ بخشنامه دانش آموزان در معرض شکست، خاطر نشان کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته بیشترین آمار ترک تحصیل مربوط به دانش آموزان دختر در عشایر بوده که دلیل عمده و اصلی آن نبود مدرسه راهنمایی و دبیرستان برای آن ها می باشد و والدین راضی نمی شوند آنها را به مدارس راه دور بفرستند.
 
حسین پور با اشاره به عدم رعایت عدالت در انتقالی نیروهای آموزش و پرورش گفت: برخی معلمین با سابقه خدمت ده ساله در مناطق عشایری همچنان باید بمانند و نیروی تربیت معلمی که با تعهد خدمت به مناطق عشایری استخدام می شود بعد از یک سال خدمت انتقالی می گیرد که دلیل عمده آن می تواند عدم بیتوته باشد .
 
نماینده شهرستان لردگان در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری افزود: سرانه های آموزشی تخصیصی به مدارس بسیار پائین است و گاهی  مدیران مدارس برای تهیه چای و سایر ملزومات دفتر مدارس، هزینه از معلمین دریافت می نماید و یا جهت خرید کاغذ برای امتحانات، از دانش آموزان پول می گیرند که این موضوع شأن و جایگاه معلمین را پائین می آورد.
 
حسین پور یاد آور شد: وسایل کمک آموزشی در مدارس شهرستان لردگان و مناطق عشایری بسیار ضعیف است و دانش آموزان ما از تابلوهای هوشمند، رایانه ، تخته وایت برد، ویدئو پرژکتور، وسایل آزمایشگاهی ، امکانات ورزشی، میز و صندلی استاندارد و ... محروم اند. همچنین عشایر مدرسه فنی و حرفه ای ندارند و  وسایل نقلیه برای عشایر یا نیست و یا خیلی قدیمی اند که اکثر مدارس باید با همکاری خیرین بازسازی شوند.
 
وی با اشاره به اینکه خیانت به آموزش و پرورش خیانت به یک ملت است ، تأکید کرد: ساختمان مدرسه روستای چال شیرین استیجاری است اسکلت ساختمان مدرسه را احداث کردند و آن را نیمه تمام رها کردند.

در شهرستان بن مدارس خاص از جمله مدرسه نمونه، تیزهوشان و شاهد وجود ندارد

 محمود بهارلویی نماینده شهرستان بن در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم شفاف سازی اقدامات صورت گرفته دستگاه های اجرایی استان و در اولویت قرار دادن مطالبات مردمی که از سوی شوراها اعلام می گردد، خاطر نشان کرد: هر سازمانی اگر بخواهد فقط آمار بدهد و همه بجای کمک به مدیران برای بهتر شدن عملکرد، فقط تعریف و تمجید کنند قطعاً تحولی در شهرها و روستاها اتفاق نمی افتد پس باید رودروایسی را کنار بگذاریم .

وی افزود: مدرسه دخترانه شهر یان چشمه را به خاطر یک دانش آموز تعطیل کردید و مدرسه پسرانه این شهر نیز تعطیل شده ، نصف دانش آموزان ترک نحصیل کردند لذا از نیروی انقلابی دولت جدید انتظار داریم راه چاره ای پیدا کنند .

بهارلویی تصریح کرد: در شهرستان بن مدارس خاص از جمله مدرسه نمونه، تیزهوشان و شاهد وجود ندارد و دانش آموزان این شهرستان برای تحصیل در مدارس خاص مجبورند به شهرستان های دیگر بروند که معمولا خانواده ها با رفت و آمدهای دانش آموزان بین شهرستانی بدلیل خطرات احتمالی موافقت نمی کنند و این باعث محرومیت از تحصیل فرزندان با استعداد این شهرستان در مدارس خاص گردیده.

وی با اشاره به برخی از فواید ورزش در توسعه روند تحصیلی دانش آموزان بیان داشت: تقویت انگیزه کوشش برای یادگیری، کاهش دغدغه، اضطراب و استرس و بالا بردن عزت نفس و آسایش فکری از جمله مزایای ورزش برای دانش آموزان خواهد بود بر همین اساس تقاضا می گردد به موضوع ورزش دانش آموزان و توسعه فضاهای ورزشی آنها توجه ویژه شود.

لزوم تسریع در تکمیل نوسازی مدارس شهرستان سامان

 غلامرضا چهلگردی نماینده شهرستان سامان در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد:  پژوهش سرای سامان که تخریب شده خیر قصد ساخت آن را داشته ولی نقشه ها و مقدمات کار به درستی به ایشان تحویل نگردید.

وی افزود: اردوگاه کشوری دانش آموزی چم عالی در پروژه های سفر ریاست جمهوری تعریف گردد که هم در جهت رفاه حال جامعه فرهنگیان ودانش آموزان سراسر کشور وهم استان وشهرستان مفید خواهد بود وهم زمینه اشتغال زایی دارد.
 
چهلگردی با اشاره به لزوم تسریع در تکمیل نوسازی مدارس شهرستان سامان، گفت: برای مدرسه چم چنگ قول صد در صدی برای معاوضه از دانشگاه علوم پزشکی اخذ گردیده و باید اداره نوسازی مدارس استان اقدامات بعدی را معمول نمایند.
 
وی با اشاره به اینکه نگاه ویژه ای برای اختصاص نیروی انسانی به شهرستان سامان ضروری است، تصریح کرد: اگر امکان دارد کاربری ساختمان مدارس مازاد در شهرستان تبدیل به احسن گردد ؛ در نقاطی از شهرستان که نیاز به فضای آموزشی دارند نسبت به احداث فضای آموزشی اقدام گردد وهمچنین مدارسی که درقسمت از فضای محوطه آن امکان کاربری تجاری وجود دارد نسبت به تغییر کاربری و اخذ مجوز تجاری سازی برای ایجاد درآمد آموزش و پرورش اقدامات لازم صورت گیرد.

دو روستای گرد بیشه و ده توت مدرسه ندارند

 عبدالله صفیان بلداجی نماینده شهرستان بروجن در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه معلمین باید همواره آموزش ببینند  تا دانش شان بروز شود، خاطر نشان کرد:  هر دقیقه سر کلاس درس برای هر معلم یک تجربه است در صورت مقایسه شرایط با سال ها قبل، ما در بحث آموزش و پرورش و هم در فضای معلمی عقب ماندیم لذا ضروری است معلم ها آموزش ببینند .
 
صفیان در خصوص مشکلات بخش گندمان گفت: دو روستای گرد بیشه و ده توت مدرسه ندارند ، در شهر گندمان احداث یک باب مدرسه ، احداث ساختمان برای دارالقرآن  ، کانون فرهنگی خواهران و برادران ، پژوهش سرا و مرکز مشاوره ضروری است همچنین بسیاری از مدارس آن بخش نیاز به بهسازی تجهیزات و دیوارکشی دارند و مدرسه استثنایی خیری گندمان نیز باید سریعتر تکمیل گردد.
 
وی با اشاره به برخی مشکلات حوزه آموزش و پرورش در بخش مرکزی شهرستان بروجن تصریح کرد: عدم تکمیل پروژه های مدارس جدید الاحداث که با بیشترین زمان ساخت و کیفیت پایین مصالح مشکلاتی را در زمان تحویل بوجود آورده است، تخریبی بودن و فرسودگی حدود ۳۰ درصد از مدارس که فضایی نا امن و غیر ایمن برای تحصیل دانش آموزان می باشند و مجتمع فرهنگيان که حدود ۵ سال از زمان ساخت این مجتمع می گذرد با توجه به ساخت و هزینه چند میلیاردی این ساختمان ،قسمت سوئیت های این مجتمع به صورت نیمه کاره رها شده و ساختمان سوئیت ها در حال تخریب می باشد که با توجه به نامه نگاری ها و بازدید حضوری برخی از مسئولین امر به این مکان تا کنون هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است.
 
وی در خصوص پروژه های خیری مدارس سفیددشت افزود:خیرین به تعهدات کامل خود عمل نموده اند ولی اداره کل نوسازی مدارس با توجه به عدم اقدام به تعهد خود،این پروژه ها رها شده اند.
 
صفیان با اشاره به مشکلات ناشی از تعمیرات اساسی که شامل سرویس های بهداشتی ،آسفالت و ایزوگام و استاندارد سازی مدارس شامل سیستم گرمایشی استاندارد موتورخانه و... در شهرستان بروجن می باشد، خاطرنشان کرد : پیمانکاران به تعهدات خود به نحو احسنت عمل نمی کنند و با مدت زمان زیاد و با بهانه عدم واریز وجه از طرف نوسازی، پروژه ها را به صورت نیمه کاره رها کرده و هیچ نواقص و عیبی را رفع نمی کنند واین موضوع هزینه های زیادی را به مدارس و مدیریت آموزش و پرورش شهرستان تحمیل می کند که با توجه به عدم تخصیص بودجه و کمبود اعتبار مشکلاتی را برای دانش آموزان و عوامل مدرسه بوجود آورده است.
 
نماینده شهرستان بروجن در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به کمبود فضای آموزشی برای مدارس ابتدایی بخش بلداجی، افزود: آموزشگاههای میثاق ، بنت الهدی ، نشاط و شهید صفیان با دارا بودن میانگین ۱۵۰ نفر در هر نوبت به صورت دو شیفت فعالیت دارند.
 
وی از وجود مدارس تخریبی فعال در سطح شهر و روستاهای بخش بلداجی گلایه کرد و گفت: برای بازسازی مدارس سوده، مکتب معصومه، سیدالشهدا قدیم(اداره کنونی) ، مالک اشتر کلبی بک تمهیدات لازم باید سریع تر صورت گیرد و پیگیری برای تسریع در ساخت و تکمیل ساختمان های خیری مکتب معصومه، سیدالشهداء ، ابتدایی سیبک و آموزشگاه محبان فاطمه  در دستور کار باشد.
 
صفیان سایر مشکلات بخش بلداجی در حوزه آموزش و پرورش را کمبود فضای ورزشی برای دانش آموزان ، درخواست حمایت مالی برای ساخت سالن ورزشی اسماعیل بختیار ( طرح شهید سلیمانی)، احداث خانه معلم یا فضای جامع فرهنگی تربیتی در سطح منطقه، حمایت برای تملک شش دانگ مکان کانون فرهنگی تربیتی شهید کریمی آورگان ، کمبود تجهیزات در برخی مدارس مانند پرینتر، وجود دستگاه های کپی قدیمی و از کارافتاده و کمبود رایانه در هنرستان های ابتکار و پروین اعتصامی مطرح و خواستار رفع این مشکلات شد.

برخی مدارس در مناطق محروم استان بصورت کانکسی اداره می شوند

 محمد یعقوب باقری عضو هیات رئیسه شورای عالی استانها و نماینده شهرستان خانمیرزا در شورای اسلامی استان چهارمحال و بختیاری  با اشاره به اینکه ریشه مشکلات در تمامی ارگان ها به مسائل مالی بر می گردد، افزود:  برخی مدارس در مناطق محروم استان بصورت کانکسی اداره می شوند لذا در شهرستان ها  اگر فضاهای مازاد اطراف را به مکان های تجاری، تالارهای ویژه مراسمات، فضاهای ورزشی و ... تبدیل نمائیم، درآمدزایی صورت می گیرد.

باقری با اشاره به اینکه در بحث بهینه سازی و نوسازی مدارس تخریبی لازم است با قید فوریت ورود کنیم، تصریح کرد: عمر مدرسه روستایی سلح چین به 45 سال پیش بر می گردد و اگر زلزله رخ دهد خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری اتفاق می افتد.
وی یاد آور شد: دوره های آموزشی مدون بصورت مرتب برای معلمین گذاشته شود تا کیفیت آموزش زیر سوال نرود.

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تاريخ:

سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱

ساعت:

۱۲:۳۱:۲۸

10 May 2022