۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
کد مطلب : ۵۰۶۱۵

توجه به ظرفیت اقتصادی روستاها، از خودکفایی تا پیشگیری از مهاجرت

از زندگی ساده و بی‌آلایش روستایی و آرامش حاکم بر آن که بگذریم باید بگوییم روستاها به‌عنوان قطب تولیدکننده بزرگی در اقتصاد کشور مطرح می‌باشند و توجه به این ظرفیت، روستا می‌تواند کشور را در تأمین محصولات کشاورزی، پروتئینی و لبني تا مرز خودکفایی برساند.
توجه به ظرفیت اقتصادی روستاها، از خودکفایی تا پیشگیری از مهاجرت
به گزارش جهانبین نیوز؛ اگر سیری در تاریخ داشته باشیم خواهیم دید که زندگی شهری از روستاها آغاز شده است و سپس مراحل مدرنیته را طی کرده است.

از زندگی ساده و بی‌آلایش روستایی و آرامش حاکم بر آن که بگذریم باید بگوییم روستاها به‌عنوان قطب تولیدکننده بزرگی در اقتصاد کشور مطرح می‌باشند و توجه به این ظرفیت، روستا می‌تواند کشور را در تأمین محصولات کشاورزی، پروتئینی و لبني تا مرز خودکفایی برساند.



چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های روستایی کشور است که بیش از ۸۰۰ روستای کوچک و بزرگ در آن وجود دارد و لردگان با دارا بودن بیش از ۳۵۰ روستا بزرگ‌ترین شهرستان روستایی این استان بوده و این بدان معنا است که این استان ظرفیت بالایی برای تولید محصولات کشاورزی، لبني و دامی دارد.

این درحالی است که نباید از هنر روستانشینان در تولید صنایع دستی و کسب درآمد از این راه غافل شد، بافت‌های داری، گلیم، چوقا، حورجین، قالی، خاتم، سرمه دوزی و سیاه چادر ازجمله صنایع دستی هستند که در این استان و توسط سرانگشتان هنرمندان زمان روستایی تولید و عرضه می‌شوند.



اما چهارمحال و بختیاری به سبب آنکه مقصد عشایر در فصل بهار و تابستان است از ظرفیت تولید این افراد هم بهرمند بوده و از تولیدات دامی چون گوشت، شیر، ماست، کشک و... می‌تواند استفاده کند.

مسئولان با توجه به ظرفیت‌های و پتانسیل‌های اقتصادی روستاها و تأمین امکانات مورد نیاز برای روستانشینان می‌توانند از مهاجرت از روستاها جلوگیری کرده و به خودکفایی و تقویت اقتصاد کمک کنند.



اما متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد بودیم که عدم توجه به تامین نیازهای ساده مردم زحمت‌کش روستا چون تامین راه دسترسی، مدرسه، آب و برق و گاز و... سبب شده این مردمان مجبور به ترک زادگاه خود شده و کارگری در شهرها یا روی آوردن به شغل‌های کاذب را به ماندن در خانه‌های خود ترجیح داده روستاها را ترک کرده و این کارگاه‌های تولیدی لبنیات، محصولات کشاورزی و باغی و صنایع دستی خالی از سکنه شود.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱

ساعت:

۰۹:۱۳:۲۱

7 May 2022