۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۵۰۰۵۷
حمله روسیه به اوکراین جهان را تکان داد/

جنگی که دختران اوکراینی را از پدر جدا می‌کند، کودکان خاورمیانه را یتیم کرد/ اعتماد به غرب، امضای سند بی‌دفاعی امروز اوکراین

جنگ همیشه و همه جا ناپسند است، جنگ همان‌گونه که دختران اوکراینی را از پدرانشان جدا می‌کند کودکان یمنی، فلسطینی، افغانستانی و... را نیز سال‌ها است از پدر و مادر خود جدا و چه بسا یتیم کرده است.
جنگی که دختران اوکراینی را از پدر جدا می‌کند، کودکان خاورمیانه را یتیم کرد/ اعتماد به غرب، امضای سند بی‌دفاعی امروز اوکراین
به گزارش جهانبین نیوز؛ حمله نظامی روسیه به اوکراین شوک بزرگ سال 2022 بود که جهان را تکان داد.
 
این واقعه واکنش‌های کشورهای مختلف، فعالان ضد جنگ و به نوعی همه ملت‌های جهان را در پی داشت، جنگ اوکراین نه‌تنها مناسبات سیاسی و نظامی بلکه معادلات اقتصادی دنیا را نیز تحت تاثیر خود قرار داد.
 
پیش از آغاز جنگ، زمانی که روابط بین دو کشور متشنج بود، بازارهای مالی و نفتی جهان بشدت متلاطم بود و قیمت نفت، روز به روز افزایش پیدا می‌کرد که بعد از حمله روسیه قیمت هر بشکه نفت به 100 دلار نیز رسید.
 
 
تنش‌های بین‌المللی افزایش قیمت نفت را به دنبال دارد
 
بهمن قدمی دمابی کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص اظهار کرد: برخی تنش‌ها نیز در سطح بین‌الملل صورت گرفته است، به عنوان مثال تنش روسیه با غرب در مسئله اوکراین، یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی بوده که بر قیمت جهانی نفت تاثیرگذار بوده است.
 
تعارضات ژئواکونومیکی یکی از مهم‌ترین ریسک‌ها جهان در سال 2022
 
شاه‌ویسی کارشناس اقتصاد بین‌الملل درخصوص آثار جنگ بین روسیه و اوکراین بر حوزه انرژی، بورس و ساختارهای اقتصادی در سراسر دنیا، اظهار کرد: آنچه مسلم است، یکی از مهم‌ترین ریسک‌ها که جهان در سال 2022 با آن مواجه است تعارضات ژئواکونومیکی است.
 
وی افزود: بخش بزرگی از اتفاقی که در بحران اوکراین با آن موجه هستیم رویکرد اقتصادی دارد، صرف نظر از چالش‌هایی که آمریکا و اروپا با آن مواجه است یک رویکرد ناپدید در کارکرد بخشی به اقتصادهای بین‌الملل ظهور و بروز پیدا کرده است.
 
این کارشناس اقتصاد بین‌الملل ادامه داد: به نظر می‌رسد یک نقطه تلاقی مبتنی بر ژئوپولتیک دسترسی با ژئواکونومیک دسترسی با هم در حال تصادف است، قابلیت‌های ناتو که امروز در مرزهای اوکراین متوقف شده بحثی با ماهیت امنیتی است.
 
شاه‌ویسی عنوان کرد: بخش بزرگی از بازارساز اروپا توسط روسیه از همین گذرگاه و کریدور اوکراین عبور می‌کند، غریب به 90 درصد از لوله‌های گازی که تغذیه حدود 16 تریلیون مترمکعبی گاز اروپا توسط روسیه را شکل می‌دهد، از این مسیر عبور می‌کند و اگر قابلیت‌ها و کارکردهای سیاسی در این کشور پهناور در اختیار جناح‌های جدید و نوپدید نظم نوین قرار گیرد، نه‌تنها خواهد توانست یک رقیب بزرگ مثل فدارسیون روسیه را مدیریت کند از آن مهم‌تر شریک راهبردی خود اتحادیه اروپا را هم می‌تواند مدیریت کند.
 
همیشه عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهد تا یک جنگ به وقوع بپیوندد و جدال روسیه و اوکراین ماحصل دخالت‌های بی‌جای کشورهای اروپایی و آمریکایی در روابط بین دو کشور همسایه است.
 
همان فتنه‌ای که مدت‌ها است به آن دامن می‌زنند تا برای کشورهای منطقه خاورمیانه نیز رخ دهد، مدت‌ها است کشورهای استکباری با ایران هراسی و ایجاد بی اعتمادی در بین دول اسلامی در منطقه با بهره‌گیری از حاکمان خودفروخته برخی کشورهای مرتجع منطقه سعی در آشوب و جنگ‌افروزی در خاورمیانه دارند و بعضا هم موفق بودند.

 
 

بحران اوکراین نتیجه فضولی‌هایی است که آمریکا در کل دنیا دارد
 
حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در این خصوص اظهار کرد: بحران اوکراین نتیجه فضولی‌هایی است که آمریکا در کل دنیا دارد و به‌ناحق خود را ابرقدرت می‌داند.
 
وی با اشاره به بحران اوکراین اذعان کرد: موضع نظام در مورد اوکراین را مسئولان محترم بیان کردند اما سیاست کلان ما در مسائل مشابه این است که همه کشورهای درگیر را به گفت‌وگو و خویشتنداری دعوت می‌کنیم.
 
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: آنچه دغدغه ماست کشته شدن بیگناهان است، در این حادثه اقدامات تحریک‌آمیز ناتو با محوریت آمریکا شرایط را در منطقه پیچیده‌تر کرده است، این نتیجه فضولی‌هایی است که آمریکا در کل دنیا دارد و به‌ناحق خود را ابرقدرت می‌داند در حالی که ابرقدرت نیست، از سوی دیگر در این قصه کشورهای اروپایی مدام بر طبل جنگ می‌کوبند مثل اینکه نان خود را در این جنگ می‌دانند.
 
نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری نیز ماهیت کشورهای غربی را شیطنت، شرارت و جنگ و خونریزی عنوان می‌کند و تاکید می‌کند، قائله بین اوکراین و روسیه نتیجه شبهه‌افکنی آمریکا و کشورهای اروپایی است.
 
 
کسانی که بر طبل غرب می‌کوبند بدانند چهره غرب این است که شیطنت و شرارت و جنگ و خونریزی کند
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری در خصوص مسئله اوکراین و روسیه، بیان کرد: این قائله و جنگ امروز نیز محصول شبهه‌افکنی آمریکا و اروپاست، در حملات روسیه به اوکراین پیش از هر کسی اشکال بر آمریکا و ناتو وارد است که تلاش داشتند و رئیس جمهور اوکراین را وسوسه کردند اما امروز در این قائله او را تنها گذاشتند؛ این شیوه آمریکایی‌هاست که باید درس بگیریم، کسانی که بر طبل غرب می‌کوبند بدانند چهره غرب این است که شیطنت و شرارت و جنگ و خونریزی می‌کند.
 
 
 
 
حمله روسيه به اوکراين، عبرت است
 
حجت الاسلام يدالله رحمانی امام جمعه شهرستان لردگان در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: خبر مهمی که اين روزها رسانه‌ها مشغول آن هستند حمله روسيه به اوکراين است، ما به اين رخداد بايد به عنوان يک عبرت نگاه کنيم.
 
وی افزود: مقام معظم رهبری و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران مکرر در بيانات خویش فرمودند: به آمريکا،غرب و اروپا اعتماد نکنید، اين‌ها دروغگو و به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند، حوادثی که در این مدت رخ داده گویای این مهم است، برای مثال حکومت پهلوی نوکر حلقه بگوش آمريکا بود اما وقتی از ايران فرار کرد تنها کشوری که به شاه پناه نداد کشور آمريکا بود، قذافی تمام وجود در ليبی به حرف آمريکا گوش داد به خواست آن‌ها فناوری هسته‌ای کشورش نابود کرد، اما باز مورد حمله آمريکا قرار گرفت تا جایی که روزی وی را از زير يک پل ذليلانه بيرون کشيدند، کشتند و آمريکا هيچ کاری برای نجاتش نکرد.


امام جمعه شهرستان لردگان ادامه داد: صدام به تحریک آمریکا هشت سال با ایران جنگید، اما زمانی که همین فرد احتیاج به کمک داشت، هیچ کمکی به وی نکرد، و دیدیم که به عراق یورش برد، صدام را از يک چاله بيرون کشيدند و اعدام کردند.
 
رحمانی عنوان کرد: نوکرترين و پست‌ترين حکومت را در افغانستان روی کار آوردند که وقتی همین زمامداران تصمیم گرفتند حکومت این کشور را رها کنند، افغانستان ظرف یک هفته سقوط کرد، سردمداران خودفروخته آن فرار کردند و هيچ کاری هم برای بقای کشور انجام ندادند.
 
وی خاطرنشان کرد: اوکراین سومين قدرت در زمینه سلاح‌های هسته‌ای در دنيا بود، حاکمان این کشور به امید پیوستن به ناتو سلاح‌های هسته‌ای خود را نابود کرد، اما دیدیم در این جنگ تنها ماند، رئيس جمهور اوکراين رييس جمهور فرانسه زنگ می‌زند و آرزو می‌کند ارتباط تلفنی آن‌ها برقرار باشد  .

امام جمعه شهرستان لردگان اضافه کرد: کسانی که فکر می‌کنند اگر زير چتر آمريکا، باشد این کشور از آن‌ها حمايت می‌کند، سخت در اشتباه هستند.
 
 
اوکراينی‌ها جنگ را در معاهده بوداپست باختند همان سالی که اعتماد به غرب و آمريکا را رمز اقتدار و آينده روشن خود دانستند
 
محمدرضا عسکری ارمندی کارشناس ارشد علوم سياسی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: با نگاهی واقع بينانه باید درسی از تاريخ را مرور کنيم و اين جمله معنی‌دار رهبر فرزانه انقلاب که غرب و آمريکا غير قابل اعتماد است، که البته حکايت اين روزهای اوکراين است.
 
وی افزود: وقایع روزهای گذشته درسی برای غرب زده‌های داخلی است که هرگز از وقايع ۱۳۲۰، کودتا عليه مصدق ۱۳۳۲، حمايت از صدام برای جنايات جنگی عليه مردم ايران ۱۳۵۹، ترور دانشمندان، سرداران و مقامات عالی رتبه از ۱۳۵۷ تا ۱۴۰۰، عبرت نگرفتند و همچنان بهشت گمشده خود را آمريکا و کشورهای غربی می‌دانند، امروز بار ديگر تاريخ را تکرار شده می‌بینیم اما اين بار در اوکراين نگون بخت که با اعتماد به آمريکا و غرب خود را خلع سلاح هسته‌ای کرد.

کارشناس ارشد علوم سياسی ادامه داد: سخنان اخير زلنسکی رئيس جمهور اوکراين دقيقا تاريخ را تکرار کرد به اين چند جمله دقت کنيد:
زلنسکی: ما را تنها گذاشتند!
من از آنها می‌پرسم با ما هستيد؟
آن‌ها می‌گويند با ما هستند اما حاضر نيستند ما را در ائتلاف نظامی (ناتو) ببرند.
همه آن‌ها می‌ترسند.

عسکری عنوان کرد: اين چند جمله اثبات می‌کند غرب و آمريکا هرگز متحدين وفا داری نبودند، بزدل‌های کرواتی که هميشه در حساس‌ترين لحظات تاريخی استاد خالی کردن پشت متحد خود هستند و امروز اوکراين بايد بياد آورد زمانی که توان دفاعی کشور خود را به لبخند دهن دريده‌های آمريکايی و غربی، دست زدن‌های طولانی کت و شلوار پوشيده‌های کروات رنگی که ايستاده اقدام اوکراينی‌ها را پيام‌صلح می‌دانستند در حالی که همه اين نمايش‌ها برای بی دفاع کردن يک کشور و چپاول هزاران کلاهک هسته‌ای اوکراينی‌ها بود.

وی خاطرنشان کرد: اوکراينی‌ها جنگ را در معاهده بوداپست  ۱۹۹۴ باختند همان سالی که اعتماد به غرب و آمريکا را رمز اقتدار و آينده روشن خود دانستند و همراهی با ناتو و غرب را مسير موفقيت اوکراين شناختند در حالی که سياست فيلم نيست که زلنسکی هنرپيشه نقش طنزگونه خود را بازی کند.

کارشناس ارشد علوم سياسی اضافه کرد: حمله روسيه به اوکراين بی دفاع عبرتی است برای غرب زده‌های داخلی که قهوه به دست آمريکا را بهترين دوست و خلع سلاح کشور به خصوص توان موشکی را راه حل پيشرفت می‌دانند و عده‌ای ساده لوح نيز در کمال بی‌سوادی معتقدند ساخت موشک هزينه زيادی دارد و باعث عقب‌ماندگی می‌شود.

عسکری بیان کرد: انقلاب اسلامی‌ علمدار شعار نه شرقی و نه غربی بوده و امامين انقلابی هميشه بر اين سياست تاکيد کرده و قطعا با افزايش چند برابری توان موشکی، توان دفاعی کشور را بيمه خواهند کرد و چه زيبا گفت مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی)؛  فرمودند: قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره نيست...!
 
وی تاکید کرد: پيشنهاد می‌کنم مسؤولان هر شهر و روستايی اين جمله را بر تمام ديوارها و بيلبوردها بنويسند تا همه دنيا بداند جمهوری اسلامی ايران بر سر توان دفاعی خود با هيچ کشوری تعارف ندارد.

کارشناس ارشد علوم سياسی یادآور شد: در پايان جهت اينکه مهر تاييدی باشد بر مطالب فوق، شما رو دعوت می‌کنم به مطالعه چند خطی از "يوری  کاستنکو" سياستمدار معروف اوکراينی که در کتاب " اوکراين و خلع سلاح هسته ای" خود چنین چنين نوشته است: همه ما (اوکراينی‌ها) فريب خورديم و برای آن معاهده دست زديم، بنابراين همه ما مقصريم. خلع سلاح هسته‌ای با توافق و کف و سوت ملت اوکراين و با حمايت رسانه‌ای و تبليغاتی انجام شد. اما اکنون مشخص شده  که آن ارزيابی‌ها کاملا اشتباه بوده است. گويی اوکراين، عراق دوم شده که نظام آن با تهاجمی بين المللی سرنگون شد و در حال حاضر به سمت تکه تکه شدن و غرق شدن در بحران‌های گوناگون پيش می‌رود".
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ بازیگر نقش‌های کمدی بلایی بر سر اوکراین هسته‌ای آورد که به بی‌دفاع‌ترین کشور جهان بدل شد تا لشگر نظامی روسیه شهرهای آن را در عرض چند روز اشغال کند.
 
فریبی که اوکراینی‌ها بعد از کف و هورا کشیدن در قبال خلع سلاح کشور خود، از به ظاهر هم‌پیمانان و دوستان خود خوردند مهر تایید دیگری است تا نشان دهد شعار " نه شرقی نه غربی" ایرانیان زمان و مکان نمی‌شناسد.
 
اگر ایران به حرف برخی اصلاح طلبان به دنبال مذاکره به جای توسعه صنعت نظامی و موشکی خود رفته بود، چه بسا امروز ما بودیم که باید با اشغال‌گران در جبهه‌های مختلف نبرد می‌کردیم.
 
جنگ همیشه و همه جا ناپسند است، جنگ همان‌گونه که دختران اوکراینی را از پدرانشان جدا می‌کند کودکان یمنی، فلسطینی، افغانستانی و... را نیز سال‌ها است از پدر و مادر خود جدا و چه بسا یتیم کرده است.

 
///////////////////////////////////
گزارش از سمیه نظری زاده
////////////////////////////////
 
انتهای پیام/1031ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰

ساعت:

۱۳:۱۷:۳۵

27 Feb 2022