۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۴۹۷۰۲
عزت و اقتدار کشاورز در گرو اجرای کشاورزی قراردادی

مقابله با دلالان، واسطه‌گری و افزایش درآمد، ره‌آورد کشاورزی قراردادی/دولت، بخش خصوصی و کشاورز در سود و زیان تولید سهیم می‌شوند

کشاورزی قراردادی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان راهکار نهایی برای جلوگیری از فساد و ضرر و زیان محصولات کشاورزی، مقابله با دلالی، واسطه‌گری و افزایش درآمد کشاورزان معرفی شده است و با اجرای آن از کشاورز حمایت می‌شود.
مقابله با دلالان، واسطه‌گری و افزایش درآمد، ره‌آورد کشاورزی قراردادی/دولت، بخش خصوصی و کشاورز در سود و زیان تولید سهیم می‌شوند
به گزارش جهانبین نیوز؛ کشاورزی قراردادی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا عملی شده و فائو هم آن را توصیه کرده، در ایران موضوع تقریباً جدیدی است و به عقیده بسیاری از کارشناسان، این روش کشاورزی مولفه تامین امنیت غذایی کشور را تعیین و تامین می‌کند.
 
این نوع از کشاورزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان راهکار نهایی برای جلوگیری از فساد و ضرر و زیان محصولات کشاورزی، مقابله با دلالی، واسطه‌گری و افزایش درآمد کشاورزان معرفی شده و اجرای آن را کلید خورده است.
 
در کشاورزی قراردادی، کشاورز با یک شرکت و سرمایه‌گذار قرارداد می‌بندد و در مدت زمان تولید محصول، سرمایه‌گذار حمایت‌های نقدی و نهاده‌ای از کشاورز انجام می‌دهد و در نهایت محصول را به قیمتی که ابتدا توافق کرده‌اند، خریداری می‌کند، درواقع می‌توان گفت در این روش کشاورزی بخش خصوصی جای دولت را در خرید‌ها و حمایت‌ها می‌گیرد و امور بخش کشاورزی و تولید بیشتر خصوصی‌سازی می‌شود که منطبق با سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی نیز است.
 
جهاد کشاورزی معتقد است با اجرای کشاورزی قراردادی مشکلات کشاورزان ازجمله تامین نهاده، رساندن محصول به بازار، فروش و یا هدایت آن به صنایع تبدلی و... حل می‌شود، پایه آن بر توافق کشاوزر با شرکت‌ بنا نهاده شده است.
 
با اجرای روش‌های کشاورزی قراردادی به دنبال افزایش بهره‌وری هستیم

عطاءالله ابراهیمی رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: کشت قراردادی فقط مختص یک یا دو محصول نیست و در بخش‌های مختلف این ظرفیت وجود دارد که بحث کشت قراردادی را توسعه داد.
 
وی با بیان اینکه نه‌تنها در بخش تولیدات گیاهی که در بحث تولیدات دامی هم اگر انتظار داریم که تولیدات پایداری داشته باشیم باید کشاورزی قراردادی جزء اولویت‌های ما باشد، تاکید کرد: اگر نگاهی به آمار و ارقام بیاندازیم چرایی اهمیت کشت قراردادی تا حدود بسیاری برایمان روشن می‌شود.
 
ابراهیمی با بیان اینکه متوسط تولید گندم این استان در بخش آبی چهار تن و در بخش دیم حدود یک تن است، یادآور شد: این رقم نسبتا پایین است و انتظار می‌رود درقالب کشاورزی قراردادی بتوانیم بهره‌وری را در بخش کشاورزی افزایش دهیم و از نهاده‌هایی که استفاده می‌کنیم به‌طور مطلوبی کمیت و کیفیت تولید را ارتقاء دهیم.
 
رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: سالانه چیزی در حدود 2.6 میلیارد دلار برای واردات گندم هزینه می‌شود، لازم است برای گندم به‌عنوان یک کالای استراتژیک که اقتدار و امنیت غذایی و در کنار آن اقتدار کشور را تامین می‌کند سرمایه‌گذاری ویژه‌ای صورت گیرد.



حمایت از کشاورز در تامین نهاده‌ها، کشت، داشت و برداشت هدف کشاورزیی قراردادی

وی هدف اصلی فرآیند کشاورزیی قراردادی را حمایت از کشاورز در تامین نهاده‌ها، کشت، داشت و برداشت عنوان کرد و افزود: اگر ما می‌خواهیم رقم قابل توجهی که برای گندم خصوصا در شرایط تحریم داشته باشیم باید برنامه‌ریزی دقیقی برای کشاورزی قراردادی داشته باشیم، در کشاورزی قراردادی نباید نگاهمان به یک قرارداد روی کاغذ محدود شود.
 
ابراهیمی یادآور شد: همه ما موظفیم در توسعه کشاورزی قراردادی تلاش کنیم، باید از ظرفیت‌های درون استان به نحو مطلوب استفاده نماییم، 11 کارخانه آرد موجود در این استان پتانسیل خوبی هستند که می‌توان از آن استفاده کرد و توسعه این شکل از کشاورزی را داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: نباید برای ورود به بحث کشاورزی قراردادی منتظر تکلیف باشیم، باید در این زمینه با جدیت قدم برداریم و شرکت خدمات حمایتی، شرکت تعاون روستایی، غله، بیمه و دیگر مراکز مرتبط با این موضوع باید ورود کرده و در کنار هم قرار گرفته و با هم‌افزایی با بخش خصوصی و کارخانه‌جات رقم قابل توجهی برای این استان رقم بزنیم.

عزت و اقتدار کشاورز ما در گرو اجرای کشاورزی قراردادی است 

به گزارش جهانبین نیوز؛ سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در نشست هماهنگی تبیین سیاست های اجرایی، تنظیم بازار و نظارت بر توزیع کالاهای اساسی کشاورزی که در آبان‌ماه برگزار شد، بیان داشت: کشاورزی قراردادی را با شرکت بازرگانی دولتی و تعاون روستایی شروع کرده ایم تا نواقص کار برطرف شود.
 
وی خاطرنشان کرد: کشاورزی قراردادی محوری‌ترین کار وزارت جهاد کشاورزی در این دولت خواهد بود و عزت و اقتدار کشاورز ما در گرو اجرای کشاورزی قراردادی است.
 
ساداتی‌نژاد افزود: باید برای حمایت از کشاورز به سمت کشاورزی قراردادی برویم تا معیشت کشاورز بهتر شود و بهره‌وری و تولید افزایش یابد بنابراین کشاورزی قراردادی شاخص ارزیابی ما در استان ها خواهد بود.
 
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه این دولت، دولت مردمی است و مردمی ترین بخش آن وزارت جهاد کشاورزی است ادامه داد: توسعه کشاورزی قراردادی، اجرای الگوی کشت و افزایش بهره وری در گرو توجه به امر ترویج است بنابراین باید با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی، بخش ترویج کشاورزی را ارتقاء دهیم.



اجرای کشاورزی قراردادی در چهارمحال و بختیاری با همکاری بخش خصوصی

محسن مهدوی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: کشاورزی قراردادی فرآیند تولید محصولات کشاورزی براساس قرارداد مکتوب بین تولیدکننده و خریدار است.
 
وی با بیان اینکه در شرایطی که امسال اعلام شده مجریان دولتی را شرکت بازرگانی دولتی و سازمان تعاون روستایی معرفی کردند تصریح کرد: مجریان غیردولتی این طرح کارخانجات آسیابانی، آردسازی، سیلوداران، کارخانه‌های ماکارانی و فعالان صنف و صنعت مرتبط با آرد و نان است.
 
مهدوی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری جزء استان‌های پایلوت برای اجرای کشت قراردادی توسط مجریان دولت نبوده است یادآور شد: بنابراین با همکاری بخش خصوصی هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

تامین بخشی از نقدینگی از خارج از دولت، قیمت گندم را تثبیت می‌کند

حسین برزگر معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: تامین نقدینگی زمان خرید محصولاتی مانند گندم هم دولت را دچار مشکل می‌کند و هم به تورم دامن می‌زند.
 
وی تصریح کرد: تامین بخشی از نقدینگی لازم برای خرید محصولات کشاورزی باید از خارج از دولت صورت گیرد و این موضوع برای تثبیت قیمت واقعی گندم مورد نیاز است چراکه هرچه قیمت گندم واقعی‌تر باشد طبیعتا کارخانه‌دار، صنف و صنعت و فعالان حوزه آرد متناسب با این قیمت واقعی، سود واقعی خواهند برد.



باید خرید توافقی را به سمت کشاوزی قراردادی سوق داد 

برزگر با اشاره به اینکه در کشاورزی قراردادی در مصائب کشت، تامین بذر، کود، سم، آزمایشگاه و بحث‌های مربوط به بیمه با کشاورز شریک شده، اما در خرید توافقی بر سر قیمت خرید توافق می‌شود و این دو موضوع دو مقوله مجزا هستند بیان داشت: باید خرید توافقی را به سمت کشاوزی قراردادی سوق داد.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ از آنجایی که در کشاورزی قراردادی دولت و بخش خصوصی در سود و زیان کشاورز سهیم است و باید در طول دوره تولید محصول کشاورز را حمایت کند این شیوه از کشاورزی می‌تواند تا حد زیادی به نفع کشاورز باشد، همچنین می‌تواند کشور را دربحث تولید محصولات استراتژیک مانند گندم خودکفا کرده در تامین امنیت غذایی نقش به‌سزایی داشته باشد.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰

ساعت:

۱۱:۰۴:۰۷

23 Jan 2022