۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲
کد مطلب : ۴۸۶۲۹
آئینی کهن اما ماندگار؛

شيره پزی، رسم ديرينه مردم اردل در آستانه پاييز طلايي

درفصل پائيز و اتمام زمان برداشت انگور در شهرستان اردل، شيره پزي انگور كه ازفعاليت هاي سنتي اين شهرستان است و ازديرباز درمناطق مختلف شهرستان رواج داشته، انجام مي شود.
شيره پزی، رسم ديرينه مردم اردل در آستانه پاييز طلايي
به گزارش  جهانبین نیوز ؛ قدمت پخت شيره انگور به کاشت آن مي‌رسد. در اغلب نقاط مختلف شهرستان  اردل از گذشته تاکنون از انگور شيره مي‌گرفتند.
اين روزها برخي از  مادران با اصلات بختياري در شهرستان اردل مشغول  تهيه و پخت شيره انگور هستند.

 
فاطمه صالحي يکي از بانوان اردلي  که در حال تهيه و پخت شيره انگور بود در گفت و گو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار داشت:شيره پزي در شهرها و روستا هاي شهرستان اردل ، بعد از برداشت انگور و معمولا در پايان شهريورماه انجام مي‌شود که علاوه بر تامين مواد غذايي مورد نظر جهت فروش، در تامين مالي خانواده نيز موثر است.

صالحي افزود: براي پخت شيره از انگور کشمشي استفاده مي‌کنند، چون آب‌دارتراست و از آب انگور علاوه بر شيره پزي، شربت و شيريني نيز درست مي‌کنند.
 
وي بيان کرد: براي تهيه و پخت شيره انگور در ابتدا انگورهاي کشمشي را از باغ چيده و در سبدهاي مخصوص حمل انگور، از باغ به خانه مي‌آورند، انگورها را شسته در حوض مخصوص ريخته، روي آن با چکمه مي‌روند و به اصطلاح لگدکوب مي‌کنند تا کاملا آب انگور گرفته شود .

 
صالحي اظهار کرد:سپس همه آب انگور را در ظرف‌هاي پلاستيکي ريخته، و به آن  مقداري خاک  اضافه مي‌کنند و تا صبح فردا به آب انگور دست نمي‌زنند.

وي با اشاره به اينکه علت اضافه کردن خاک سفيد(پودرآهک)، شفافيت‌سازي و به اصطلاح محلي براي حلال شدن آب انگور است، اضافه کرد: صبح روز بعد آب انگور زلال شده را در ديگ‌هاي ويژه شيره‌پزي ريخته و آن را روي کوره مي‌گذارند تا کاملاً بجوشد و درحين جوشيدن آن را هم مي‌زنند تا نسوزد و شيره خوش‌ رنگ شود.

اين خانم اردلي ‌گفت: پس از اينکه شيره پخت و کاملاً خوش ‌رنگ شد، مي‌گذارند تا سرد شود و براي درست کردن شربت و انواع شيريني‌هاي خانگي نيز استفاده مي‌کنند.

انتهاي پيام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۰

ساعت:

۰۸:۴۶:۳۹

21 Sep 2021