۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
کد مطلب : ۴۷۷۳۰
رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

زراعت چوب راهی برای تأمین مواد اولیه مصنوعات چوبی/جلوگیری از فشار مضاعف بر جنگل‌ها با توسعه زراعت چوب

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: با گسترش زراعت چوب به‌عنوان یک منبع تولید چوب، می‌توان مواد اولیه برای تولید مصنوعات چوبی را تأمین، همچنین از واردات چوب و خروج ارز جلوگیری کرد و در اهداف کلان مانع از قطع بی رویه درختان جنگلی شد.
زراعت چوب راهی برای تأمین مواد اولیه مصنوعات چوبی/جلوگیری از فشار مضاعف بر جنگل‌ها با توسعه زراعت چوب
علی حسین امینی رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: واژه زراعت به معنای کشت و کار است، زراعت چوب در این استان با توجه به کاشت انواع صنوبر و نیاز آبی این محصول، همچنین همکاری ادارات متولی و ذی‌ربط در تأمین آب که امری ضروری است، اما با بی‌مهری مواجهه است.

وی افزود: زراعت چوب یعنی هر نوع کشت و کاری که منجر به تولید چوب شود، در زارعت چوب گونه‌های سریع الرشدی مثل صنوبر و اکالیپتوس پرورش داده می‌شوند، البته گونه‌های دیگر وارداتی نیز مطرح است که هنوز از نظر زیست‌محیطی به تأیید نرسیده است.
رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری در راستای زراعت چوب از سال‌های قبل گونه کبوده و تبریزی  کشت و توسعه پیدا کرد و با توجه به رویکرد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حمایت از این زراعت با اعطای تسهیلات و کمک‌های فنی اقداماتی از سوی این اداره کل صورت گرفته است.

امینی عنوان کرد: از سال‌های بسیار دور نگاه به جنگل‌های زاگرس متناسب با پتانسیل‌ها و قابلیت‌های آن  نبوده و از این جنگل‌ها  بیشتر بهره‌برداری غیراصولی همچون تهیه چوب، هیزم و زغال انجام می‌گرفته است، اما در سال‌های اخیر جوامع محلی و حتی مسؤولان به این نتیجه رسیدند که این جنگل‌ها کارکردهای متنوع، مهم و ارزش زیست‌محیطی بسیار بالایی دارند.

وی خاطرنشان کرد: جنگل‌های زاگرس تأمین‌کننده ۴۰ درصد از آب شیرین کشور هستند، در کنار آن فیلتری در مقابل گرد و غبار برخاسته از غرب کشور بوده و مهم‌ترین نکته اینکه با افزایش نفوذپذیری آب در سفره‌های زیرزمینی باعث جلوگیری از فرسایش خاک می‌شوند.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در جنگل‌های شمال کشور تا پنج سال پیش بهره‌برداری از این جنگل‌ها انجام می‌شد، اما بعد از تصویب قانون "طرح ملی تنفس جنگل‌ها" هرگونه بهره‌برداری ازجمله بهره‌برداری چوب در این جنگل‌ها متوقف شد، همین امر سبب افزایش قیمت چوب و بالا رفتن مزیت اقتصادی کشت و زراعت چوب نسبت به سایر محصولات کشاورزی شده است.

امینی یادآور شد: در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اقدامات حمایتی برای  متقاضیانی که قصد ورود به بحث زراعت چوب دارند، پیش‌بینی شده است، این اقدامات در سه دسته تقسیم می‌شوند، یک دسته از آن‌ها حمایتی هستند که در قالب تسهیلات کم‌بهره با دوره تنفس طولانی‌مدت در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: بخش دیگر اقدامات حمایتی در قالب تأمین نهاده است، درواقع تأمین نهاده همان قلمه یا نهال موردنیاز برای کشت است که به‌صورت یارانه‌ای در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: حمایت‌های دسته سوم آموزش‌های کاملاً رایگان از مرحله آماده‌سازی، کشت نهال، نحوه آبیاری، وجین علف‌های هرز، مبارزه با آفات و امراض است که در اختیار متقاضیان فعال در بحث زراعت چوب قرار می‌گیرد.

امینی تأکید کرد: درختان مناسب برای زارعت چوب از نوع گونه‌های سریع الرشد هستند لذا ارتباط مستقیم با نیاز آبی دارند، بنابراین هر جایی که دسترسی به منابع آبی داشته باشیم می‌توانیم این گونه‌ها را کشت دهیم، حتی به‌صورت کشت نواری به‌عنوان بادشکن نیز قابل کشت و درآمدزایی هستند.

وی افزود: در شمال چهارمحال و بختیاری دسترسی خوبی به منابع آبی داریم و بیشتر زراعت چوب این استان نیز در این منطقه در شهرستان فارسان و بخش لاران از توابع شهرستان شهرکرد انجام می‌گیرد.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در اراضی شیب‌دار نمی‌توان زارعت چوب را توسعه داد و بهترین زمان برای کشت و توسعه زارعت نهال اسفندماه است.

امینی عنوان کرد: در چند سال اخیر شاهد خشکسالی‌های پی‌درپی بودیم و یکی از مواردی که با توجه به کم‌آبی‌های اخیر پیشنهاد می‌شود، اجرای سیستم آبیاری تحت‌فشار است که استفاده از این سیستم‌ها هم به صرفه‌جویی در آب کمک می‌کند و هم اینکه رشد علف‌های هرز در عرصه را کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: زراعت چوب در مقابل سایر کشت‌ها چندان پرهزینه نیست چون تأمین نهال و تولید قلمه آن فقط در سال اول انجام می‌شود و با توجه به تولید سالیانه و بهره‌برداری پس از یک دوره ده‌ساله بسیار به‌صرفه است.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: بعد از ده سال از یک عرصه یک هکتاری حداقل 200 تن بهره‌وری خواهیم داشت که ارزش رقمی آن حدود 600 میلیون تومان خواهد بود.

امینی یادآور شد: پیشنهاد می‌شود که متقاضیان زراعت چوب به سمت کشت اصولی و علمی بروند یعنی در هر هکتار حداکثر یک هزار نهال بکارند و در سال‌هایی که درآمدی ندارند و تا به ثمر نشستن‌ محصولات چوب، اقدام به کشت اقلامی همچون یونجه و موسیر در اراضی خود کنند.

وی تأکید کرد: این اداره کل آمادگی دارد در عرصه‌های ملی مستعد در قالب اختصاص عرصه  به بهره‌برداران و متقاضیان به توسعه زراعت چوب کمک کند.

انتهای پیام/1031 ج

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۱۴ خرداد ۱۴۰۰

ساعت:

۰۹:۰۳:۴۶

4 Jun 2021