۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۴۷۶۸۶
باز هم کمبود مرغ و پای لنگ تولید و نظارت

پرکشیدن مرغ از بازار چهارمحال و بختیاری/تلاطم بازار و مسئولانی که از مسئولیت خود شانه خالی می‌کنند

تلاطم در بازار مرغ از روزهای پایانی سال ۹۹ آغاز و اکنون که در ماه سوم بهار ۱۴۰۰ قرار گرفته‌ایم همچنان ادامه دارد، در روزهای اخیر دوباره کمبود مرغ در  بازار چهارمحال و بختیاری مردم را کلافه و سردرگم کرد.
پرکشیدن مرغ از بازار چهارمحال و بختیاری/تلاطم بازار و مسئولانی که از مسئولیت خود شانه خالی می‌کنند
به گزارش جهانبین نیوز؛ تلاطم در بازار مرغ از روزهای پایانی سال ۹۹ آغاز و اکنون که در ماه سوم بهار ۱۴۰۰ قرار گرفته‌ایم همچنان ادامه دارد.

افزایش قیمت و نبود مرغ در بازار مشکلی است که این روزها مردم با آن مواجه هستند و هر بار که بازار خرید و فروش این کالای اساسی رو به آرامش می‌رود با موجی سهمگین دوباره آشفته شده، مشکلاتی را برای شهروندان به‌وجود می‌آورد.

در روزهای اخیر دوباره کمبود مرغ در  بازار چهارمحال و بختیاری مردم را کلافه و سردرگم کرد و صف‌های طولانی خرید آن نشان از وجود مشکل در این زمینه دارد.

جوجه‌ریزی طبق روال است، کمبودی در تولید وجود ندارد

سام مردانی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: با توجه به آمار و اطلاعات درخصوص جوجه‌ریزی کمبودی در استان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: کمبود و نوسانات در بازار مرغ از اواخر سال گذشته و اوایل امسال در سطح استان و کشور نمایان شده است، اما درواقع طبق آمار و گزارش‌ها شب عید در این استان ۸۰۰ تن مرغ کشتار شد.



مردانی ادامه داد: با وجود این مقدار کشتار سه روز بعد از عید خبرها حکایت از نبود مرغ در بازار داشت، در ایام فروردین‌ماه نیز به‌طور میانگین روزانه ۱۲۰ تن و در اردیبهشت‌ماه روزانه ۷۰ تن مرغ کشتار شده و در خرداد هم شرایط روبه بهبودی است.

تولید مشکلی ندارد، توزیع نامناسب علت نارضایتی مردم از بازار مرغ است

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نیاز روزانه استان در حدود ۶۵ تا ۷۰ تن است افزود: از آنجایی که تولید و کشتار مرغ متناسب با نیاز بازار است، می‌توان علت گلایه‌مندی مردم از نبود مرغ را به دلیل توزیع نامناسب آن که توسط صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود، دانست.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اختلاف قیمت مرغ در این استان با استان‌های هم‌جوار می‌طلبد که نظارت بیشتری در بحث توزیع و پیشگیری از خروج مرغ وجود داشته باشد.

مردانی از حضور بازرسان در مرغداری‌ها و نظارت بر کشتار روزانه یادآور شد: آمار جوجه‌ریزی‌ها مشخص است و فروردین‌ماه ۱۴/۵ درصد (یک میلیون و ۱۷۰ هزار جوجه) نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش داشتیم، در اردیبهشت‌ماه یک میلیون و ۴۳۴ هزار جوجه‌ریزی در سطح استان صورت گرفت و در خرداد هم تا امروز ۶۰۰ هزار جوجه‌ریزی صورت گرفته است، این درحالی است که نیاز ماهانه استان یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه است.



خروج مرغ از استان بی‌تاثیر در کمبودها نیست

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه امروز ۷۱ تن مرغ گرم آماده توزیع است، عنوان داشت: در بحث کشتار مرغ برنامه زمان‌بندی وجود دارد که ما تنها استانی هستیم که این اقدام را صورت دادیم و همین امر منجر شده تا با کم‌ترین نوسانات عرضه مرغ مواجه شویم.

وی بیان داشت: قبل از شرایط کرونا روزانه ۵۵ الی ۶۰  تن مرغ کشتار می‌شد و شرایط هم عادی و مصرف بالاتر بود، اما الان با وجود کشتار بالاتر بعدازظهرها با کمبود مواجه می‌شویم.

مردانی تاثیر منفی اثرات روانی کمبود مرغ در مردم را یکی از علل کاهش مرغ در بازار عنوان و اضافه کرد: خروج مرغ از استان هم در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است.

آمار جوجه‌ریزی با عرضه مرغ زنده به کشتارگاه متفاوت است

غلامرضا قائدامینی معاون بازرسی و نظارت و حمایت از مصرف‌کننده صمت چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: بحث جوجه‌ریزی با عرضه مرغ زنده به کشتارگاه متفاوت است، جوجه‌ریزی به اندازه کافی صورت گرفته اما طی سه هفته اخیر آن میزان مرغی که باید به کشتارگاه وارد می‌شد تا حاصل آن ۸۰ تن گوشت مرغ شود را نداشتیم.

وی با بیان اینکه هر شب باید ۱۱۰ تا ۱۱۵ تن مرغ زنده به کشتارگاه عرضه شود، تا با کشتار آن ۸۰ تن گوشت مرغ گرم به دست آید و مصرف استان تامین شود، خاطرنشان کرد: براساس سرانه جمعیت که در چهارمحال و بختیاری یک میلیون نفر است و براساس آمار مرکز آمار ایران که ۸۰ گرم گوشت مرغ روزانه برای هر نفر در نظر گرفته، به‌طور متوسط در یک بازار عادی روزانه نیاز به ۸۰ تن گوشت مرغ برای تامین بازار داریم.



وجود میانگین خلاء ۳۰ تنی کشتار مرغ در ۲۲ روز گذشته در چهارمحال و بختیاری

قائدامینی اضافه کرد: در ۲۲ روز گذشته میانگین کشتار در این استان ۵۱ تن بوده است، یعنی در این مدت ۳۰ تن خلاء وجود داشته گرچه با تلاش مسئولان جهاد کشاورزی در شب‌های گذشته کشتار خوب بوده است.

معاون بازرسی و نظارت و حمایت از مصرف‌کننده صمت چهارمحال و بختیاری عنوان داشت: اگر کالایی به اندازه نیاز تولید شود بحث توزیع مشکلی نخواهد داشت، چون توزیع امری سیستماتیک بوده و عوامل توزیع از قبل آماده اقدام هستند، اما عدم وجود کالاست که عرضه را با مشکل مواجه می‌سازد.

منکر قاچاق ۱۰ تا ۱۵ درصدی مرغ به خارج از استان نیستیم

قائدامینی با اشاره به اینکه از محل کشتارگاه تا محل عرضه همه نیروهای بازرسی و نظارت سازمان صمت بسیج هستند که ۲۴ ساعته نظارت داشته باشند، تاکید کرد: ما منکر این نیستیم که میزانی از مرغ کشتارشده استان قاچاق می‌شود، نزدیک به ۳۰۰ واحد صنفی در سطح استان وجود دارد و مرغی که کشتار می‌شود و به نسبت جمعیت در نقاط مختلف توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: مقدار ۵ تا ۱۰ درصد و در برخی موارد ۱۵ درصد از مرغی که کشتار می‌شود علی‌رغم وجود نظارت‌ها منحرف شده و از استان خارج شود اما اگر این مقدار هم نباشد باز هم میزان تولید پاسخگوی نیاز استان نیست.

معاون بازرسی و نظارت و حمایت از مصرف‌کننده صمت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اختیار توزیع کاملا از کشتارگاه‌ها گرفته شده است تاکید کرد: توزیع عمده و خورده کاملا در اختیار سازمان صمت است.

قائدامینی بیان داشت: خلاء حاصل از عدم کشتار و عدم تزریق مرغ مورد نیاز مردم سیر صعودی دارد و بازرسان ما روز گذشته در واحدهای صنفی نیز نظارت بر توزیع داشتند، با این وجود مردم موارد تخلفات را به ۱۲۴ اطلاع دهند.



به گزارش جهانبین نیوز؛ کمبود تولید و عرضه یا عدم نظارت درست بر توزیع مر‌غ هر دو فاکتورهای مهم در ایجاد تلاطم در بازار عرضه مرغ است که موجبات نارضایتی مردم را فراهم ساخته است و لازم است مسئولان بدانند که انتظار مردم برای تامین نیازهای اولیه و اصولی انتظار زیادی نبوده و باید در این زمینه اقدامات موثر و عملی صورت گیرد.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

ساعت:

۱۳:۱۵:۳۲

2 Jun 2021