۰
plusresetminus
دسترسی راحت به بازی‌های دیجیتال به‌ویژه بازی‌های موبایلی خود باعث به وجود آمدن آسیب در عرصه بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی شده است، چراکه هر فردی در هر رده سنی می‌تواند به هر نوع بازی با هر محتوایی دسترسی داشته باشد، محتوایی که امنیت آن به‌هیچ‌وجه قابل اطمینان نیست.
رهاشدگی چالش مهم در دنیای بازی های رایانه ای و موبایلی/ اعتماد به نفس کاذب، خودکشی و خشونت رهاورد دنیای رنگین بازی‌های دیجیتال
به گزارش جهانبین نیوز؛ تعاریف متفاوتی از بازی‌های رایانه‌ای یا موبایلی که البته این روزها بسیار رواج پیدا کرده مطرح شده است.

 شاید بتوان گفت بازی رایانه‌ای یا بازی کامپیوتری نسخه پیشرفته‌تر همان بازی‌های ویدیویی است که زمانی روی کنسول بازی ویدیویی یا دستگاه آرکید انجام می‌شد و این روزها به رایانه های شخصی راه پیدا کرده است.

از سال 1983 بود که بازی‌های رایانه‌ای در جهان و به‌ویژه اروپا رواج پیدا کرد و از حدود سال 2000 این بازی‌ها به‌صورت دیجیتالی عرضه شدند، به همین منوال سیر تکامل بازی‌های رایانه‌ای ادامه داشت و امروزه شاهد بازی‌های هوشمندی هستیم که بر روی انواع دستگاه‌های دیجیتالی همچون تلفن همراه، تبلت و... قابلیت اجرا دارند.

شیوه عرضه بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی با هم تفاوت دارد، بازی‌های رایانه‌ای از طریق CD یا DVD در بازار عرضه می‌شوند تا افراد بتوانند از این طریق آن‌ها را نصب و استفاده کنند، اما بازی‌های موبایلی از طریق فروشگاه‌های اپلیکیشن یا همان App Store ها در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرند.

همین عرضه بازی‌های موبایلی در App Store ها، راحتی شرایط دانلود آن‌ها و پیچیده نبودن اغلب این بازی‌ها باعث شده اقبال بسیاری از سوی مردم نسبت به این بازی‌ها دیده شود.

متأسفانه راحتی دسترسی به بازی‌ها به‌ویژه بازی‌های موبایلی خود باعث به وجود آمدن آسیب در عرصه بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی شده است، چراکه هر فردی در هر رده سنی می‌تواند به هر نوع بازی با هر محتوایی دسترسی داشته باشد، محتوایی که امنیت آن به‌هیچ‌وجه قابل اطمینان نیست.

طبق آخرین آماری که در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام کرده است حداقل 33 میلیون ایرانی دائماً از بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند، البته نباید شرایط پیش آمده به‌واسطه کرونا را نادیده گرفت، بیماری که به دلیل شیوع آن مردم مجبور به استفاده بیش از قبل از گوشی موبایل و اینترنت شدند.

متأسفانه افسارگسیختگی بازی‌های رایانه‌ای به لحاظ محتوی و امنیت به بازی‌های ایرانی نیز سرایت کرده است، در برخی App Storeهای ایرانی نیز رد پای برخی نرم‌افزارهای نامناسب همچون دوست‌یابی و قمار، عکس‌های مستهجن، نیمه برهنه و... دیده می‌شود.

ترویج مد و مدگرایی بر اساس فرهنگ غربی، اشاعه برخی کلمات نامناسب و دیالوگ‌هایی که اغلب به مسائل جنسی اشاره دارد، نمایش بی‌پرده از آلات و ابزار قمار، شوخی و یا حتی سبک شمردن مسائل دینی و ملی و... ازجمله مواردی هستند که باعث رواج بی‌بندوباری در مخاطبان بازی‌های موبایلی و رایانه‌ای به‌ویژه در کودکان و نوجوانان خواهد شد.

فارغ از اثرات مخرب فرهنگی بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی پول‌های کلانی است که به جیب عده‌ای خاص ریخته می‌شود.

مجلس در سال‌های اخیر تکلیفی برای دولت مشخص کرده است تا عوارض 10 درصدی از بازی‌های وارداتی و اصطلاحاً خارجی دریافت کند اما این مهم به دلیل نفوذ بازی‌سازهای خارجی اجرایی نشده است.

درواقع می‌توان گفت یک رقابت نابرابر بین بازی‌سازهای ایرانی و رقبای قدر خارجی آنان در جریان است، که این هم خود به آسیبی دیگر تبدیل شده است.‌

گروه اقتصادی جهانبین نیوز؛ در گزارشی به موضوع بازی‌های رایانه‌ای پرداخته است که در زیر می‌خوانید.
 


 
تمایل خریداران برای خرید بازی‌های آنلاین

یکی از جوانان اهل شهرکرد که مشغول بازی‌های رایانه‌ای بوده و صاحب یک گیم نت است در گفت‌وگو با جهانبین نیوز، اظهار کرد: زمان زیادی از روز را صرف بازی‌های رایانه‌ای می‌کنم.

وی افزود: به دلیل عادتی که به انجام بازی‌های رایانه‌ای دارم وقت بسیار کمی برای خانواده‌ام دارم.
این جوان گیمیر شهرکردی ادامه داد: بیشتر مراجعه‌کنندگان برای خرید بازی‌های رایانه‌ای، تمایل به انتخاب بازی‌های آنلاین دارند.
 

انجام بازی‌های رایانه‌ای خشن خواه ناخواه باعث خشن شدن روحیات فرد می‌شود

وی عنوان کرد: برخی از بازی‌های رایانه‌ای دانلود رایگان است و بعضی از آن‌ها نیز اوریجینال است که خریداری می‌شود.

این صاحب گیم نت در شهرکرد خاطرنشان کرد: انجام بازی‌های رایانه‌ای خشن خواه ناخواه باعث خشن شدن روحیات فرد می‌شود، وضعیت به‌گونه‌ای است که جوانان هر بازی که انجام می‌دهند نمود عملی آن را در دنیای واقعی پیاده می‌کنند، مثلاً اگر در طول روز ماشین‌سواری بازی کرده شب آن را در خیابان‌ها اجرا می‌کنند.

وی اضافه کرد: انجام روزانه بازی‌های کامپیوتری باعث می‌شود روحیه‌های خود ما هم شبیه بازی‌ها شود.
 

از بازی‌های ایرانی چندان استقبالی نمی‌شود

یکی دیگر از جوانان شهرکردی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: در طول روز زمان‌هایی که کاری نداشته باشم بازی رایانه‌ای انجام می‌دهیم، درواقع زمانی که بیکار باشم پای گیم می‌نشینم.

وی افزود: سعی می‌کنم ابتدا کارهای روزمره و مهم را انجام دهم بعد به بازی بپردازم به همین دلیل از سوی خانواده با مخالفتی در این خصوص مواجه نیستم.

این جوان ادامه داد: بازی‌هایی را انتخاب می‌کنم که جذاب باشند و اغلب از طریق دوستان و اطرافیانم با آن‌ها آشنا می‌شوم.

وی عنوان کرد: از بازی‌های ایرانی چندان استقبالی نمی‌شود چون علی‌رغم اینکه کیفیت خوبی دارند اما در گرافیک کمی ضعیف هستند.

بازی‌های خارجی خشونت بیشتر و سانسور کمتری دارند

این گیمر شهرکردی خاطرنشان کرد: تأثیری که بازی‌های خارجی دارند، بازی‌های ایرانی ندارند، برای مثال بازی‌های خارجی هیجان و خشونت بیشتری دارند، گرافیک بالا و سانسور کمی دارند.

وی اضافه کرد: هر چیزی چه بازی یا حتی یک فیلم می‌تواند اثراتی روی افراد داشته باشد، برای مثال برخی با انجام بازی‌های ماشینی علاقه به خودرو پیدا می‌کنند و سعی می‌کند این موضوع را در واقعیت هم پیاده کند.

این جوان گیمر شهرکردی بیان کرد: بازی‌های خشن نیز به همین صورت است، زمانی که فردی یک بازی خشن انجام می‌دهد بشدت تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد.

فرصت‌ها و تهدیدهای بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی

اصغری روانشناس در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: بازی‌های رایانه‌ای یا موبایلی نکات مثبت و منفی زیادی دارد، برخی از بازی‌ها می‌تواند میزان تمرکز و دقت فرد را بالا ببرد.

وی افزود: برخی دیگر از این بازی‌ها به‌ویژه بازی‌های ایرانی می‌تواند در تقویت فرهنگی در افراد همچون دامنه لغات، اطلاعات عمومی و... کمک‌کننده باشد.

این روانشناس ادامه داد: بازی‌های رایانه‌ای اثرات مخرب بسیاری نیز به دنبال دارند، از ضعف بینایی در فرد گرفته تا اثرات روحی و روانی آن‌ها، همچنین اثرپذیری فرد از بازی‌های رایانه‌ای بسیار زیاد است و این بازی‌ها می‌توانند خشم، هیجان و... را بسیار بالا ببرد.
 

بازی‌های رایانه‌ای با طراحی هدفمند عاملی برای خودکشی هستند

اصغری عنوان کرد: تعدادی از بازی‌های رایانه‌ای مخصوصاً بازی‌هایی که با هدفمندی از سوی طراحان آن‌ها طراحی شده‌اند با القاء افکار منفی می‌تواند زمینه خودکشی را در فرد ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: بازی‌های کامپیوتری همچنین بر اعتماد به نفس افراد تأثیرگذار است و می‌تواند آن را کاهش دهد یا موجب بروز اعتماد به نفس کاذب در فرد شود.

این روانشناس اضافه کرد: یک قسمت بسیار مهم بازی‌های رایانه‌ای بی‌تحرکی و کم‌تحرکی آن‌ها است که باعث افزایش وزن، ایجاد بیش فعالی در کودکان و نوجوانان شده و... می‌شود.

اصغری توصیه کرد: آن‌هایی که می‌خواهند بازی‌های کامپیوتری انجام دهند حتماً برای خود زمان تعیین کنند، چون هیجان و سرگرمی که این بازی‌ها دارند گذر زمان را از یاد فرد می‌برد.

به گزارش جهانبین نیوز؛ مراقبت محتوایی و امنیتی در فضای مجازی مدت‌ها است مطرح است، این مراقبت باید در عرصه بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی هم وارد شود تا بتوان جلوی ولنگاری فرهنگی در این خصوص که بسیار تهدید کننده است را سد کرد.

در حال حاضر بازی‌های دیجیتالی متولیان بسیاری به خود دیده است و ارگان‌های مختلف دستی بر آتش این بازی‌ها دارند، اما درنهایت به مصداق این ضرب‌المثل رسیدیم که " آشپز که دوتا شد، آش یا شور میشه یا بی‌نمک" امری که این روزها از روز هر روشن‌تر و نمایان‌تر شده است.

کودکان، نوجوانان و جونان روزبه‌روز بیشتر و بیشتر گرفتار دنیای مجازی به‌ویژه بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی می‌شوند و این خود زنگ خطری برای جامعه خواهد بود، گروه‌هایی که علاوه بر آسیب‌های مخرب روحی و روانی به دلیل محتوی نامناسب دچار عوارض جسمی و فیزیکی نیز می‌شوند.

App Store هایی همچون گوگل پلی و دیگر اَپ استورها به‌راحتی دانلود هرگونه بازی و نرم و افزار را بدون محدودیت برای همه گروه‌های سنی باز گذاشته‌اند لذا بحث نظارت بر این فضا باز هم مطرح می‌شود.

انتهای پیام/1031ج
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰

ساعت:

۱۰:۴۹:۳۳

22 May 2021