۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۴۷۳۴۱

چشمه برم، چشمه ای به قدمت تاریخ لردگان

اگر عازم چهار محال و بختياري هستيد، حتما در ميانه راه سري به شهر لردگان بزنيد، فضاي اطراف چشمه برم لردگان مکاني مناسب براي يک پيکنيک خانوادگي است ، هواي اين شهر بسيار خوش است و مي‌توانيد ريه‌هاي خود را پر از اکسيژن کنيد.
چشمه برم، چشمه ای به قدمت تاریخ لردگان
به گزارش خبرنگار جهانبین نیوز،  به جرات میتوان استان چهار محال و بختياري را  يکي از زيبا‌ترين استان‌ها از نظر جاذبه طبيعي دانست.
 
هر نقطه از چهار محال چيزي مکانی برای گردشگری دارد و هرکس به این استان سفر کند قطعا" از جاذبه های آن شگفت انگیز می شود.

چشم برم لردگان یکی از مکان های گردشگری این استان محسوب می شود که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

چشمه برم، چشم‌هاي زلال همانند اشک چشم

چشمه برم را مي‌توان عامل حيات چندين و چند نسل مختلف در هزاران سال مختلف دانست.

حقيقتا بدون وجود اين چشمه، شايد حيات و تمدن در اين منطقه شکل نمي‌گرفت، شايد اين بهترين مقدمه براي معرفي چشمه برم لردگان به شما باشد.

چشمه برم لردگان در مرکز شهري با همين نام يعني لردگان قرار دارد، همانطور که مي‌دانيد استان چهار محال و بختياري جزء استان‌هاي قديمي ايران به شما مي‌آيد و تمدن کهن و باستاني در آن وجود داشته، جالب است بدانيد که قديمي‌ترين شهر اين استان، شهر لردگان بوده و آثار باستاني زيادي را از گذشته در دل خود جاي داده بود.


چشمه‌اي به قدمت تاريخ لردگان

در اصل هخامنشيان و ايلامي‌ها تا دوره ايلخاني و عصر اتابکان لر در اين منطقه زندگي مي‌کردند، باستان شناسان بارها و بارها آثاري از اين دوران را در لردگان يافتند اما متاسفانه به دلايل مختلف در گذر زمان اين آثار دز بين رفته‌اند. در حال حاضر يکي از قديمي‌ترين يادگار‌هاي لردگان همين چشمه باستاني است که هنوز هم به مردم اين منطقه با محبت تمام خدمت مي‌کند.

جوشش هميشگي آب از دل خاک

شايد تمام سرسبزي و آباداني اين آبادي را بايد مديون چشمه برم باشيم، چه کساني که از آب اين چشمه سيرآب نشدند و چه حيواناتي که با آب چشمه برم به حيات خود ادامه ندادند، حتي تا به امروز هم چشمه برم تمام نياز آب کشاورزي و پرورش ماهي را تامين مي‌کند. اما واقعا چه بر اين زمين گذشته که باعث شده دل سنگ هم به گريه بيافتد؟ فضاي چشمه برم بسيار عاشقانه و شاعرانه است.

بسياري از شاعران هميشه در حسن تعليل‌هاي خود از اين چشمه ياد مي‌کنند، اين چشمه را همه به مانند فردي مي‌دانند که سال‌هاي سال به سوگ کسي يا چيزي نشسته و گريه‌اش تمامي ندارد.

البته چنين مثالي واقعا زيبا و منطقي به نظر مي‌رسد، زيرا ساليان سال است که جوشش اين چشمه زيبا تمامي نداشته.
 

جالب است بدانيد که حتي در دوران خشک‌سالي هم قطره‌اي از جوشش اين چشمه کم نشده و هيچگاه اجازه نداده مردم لردگان کم آبي را لمس کنند. اين چشمه در اصل يکي از رشته‌هاي رودخانه کارون نيز محسوب مي‎شود و از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.

اگر عازم چهار محال و بختياري هستيد، حتما در ميانه راه سري به شهر لردگان بزنيد

فضاي اطراف چشمه برم لردگان مکاني مناسب براي يک پيکنيک خانوادگي خواهد بود.هواي اين شهر بسيار خوش است و مي‌توانيد ريه‌هاي خود را پر از اکسيژن کنيد. جالب است بدانيد که پيش از اين در اطراف چشمه برم شکار مي‌کردند و يا حتي داخل آب چشمه مي‌آمدند. اما بسياري از محليان چشمه برم را مقدس مي‌دانند و شکار يا آب تني در منطقه را بي حرمتي قلمداد مي‌کنند. در نتيجه بهتر است شما نيز به عقيده محليان احترام بگذاريد.

چه فصلي را براي سفر به لردگان انتخاب کنيم؟

بدون اغراق لردگان را مي‌توان يک شهر چهار فصل دانست. هوا در تمامي روز‌هاي سال معتدل و عالي است و اصلا از گرما يا سرما آزار نخواهيد ديد،دليل اين اعتدال حضور همين چشمه جوشان در دل شهر است، البته نزديکي لردگان به استان خوزستان نيز در اين مورد بي تاثير نيست. به هر صورت اين عوامل دست به دست هم داده‌اند که فصل زمستان را تبديل به يک زمان مناسب براي سفر به اين شهر تبديل کنند.

براي رفتن به چشمه برم بايد در ابتدا خودتان را به شهر لردگان برسانيد، لردگان واقع در استان چهار محال و بختياري و در 160 کيلومتري شهرکرد قرار دارد.
 

جاذبه‌هاي اطراف
شايد ديدن چشمه برم لردگان آنقدر براي شما جذابيت نداشته باشيد که راضي به پيمودن اين مسير طولاني شويد، اما علاوه بر چشمه برم لردگان، چشمه برم مالخليقه، پوشش جنگلي و دره‌هاي مختلفي مثل دره دلي، دره کل، دره شوش و يا تنگ اذلب يا همان تنگ شيطاني و چهار طاق منج و آبشار آتشگاه نيز در اين شهرستان قرار دارند، پس بهتر است حداقل يک شب را براي اقامت در نظر بگيريد تا از تمامي اين ديدني‌ها لذت ببريد.

 آيا به تازگي از اين درياچه بازديد کرده‌ايد؟ تجربيات خود را با ما به اشتراک بگذاريد.

 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۰

ساعت:

۱۲:۳۲:۲۲

26 Apr 2021