۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۱۷۵۴۳

چالشتر قطب صنعت روبه زوال قفل‌سازی + تصاویر

هنر قفل سازی چالشتر قدمتی ۴۰۰ ساله دارد و کوچکترین قفل جهان با نام قفل چالشتر در کتاب گینس به ثبت رسیده است.
به گزارش جهانبین نیوز، هنر قفل‌سازی چالشتر قدمتی ۴۰۰ ساله دارد و کوچکترین قفل جهان با نام قفل چالشتر در کتاب گینس به ثبت رسیده است.

استاد نگهدار خواجه علی با حدود ۲۵ سال تجربه، یکی از شاگردان مرحوم استاد احمد نیکزاد چالشتری می باشند که با آثار خود، نام و هنر آن مرحوم را زنده نگه داشته اند.

وی در رابطه با پیشینه قفل سازی در استان گفت: پیشینه  قفل چالشتر به حدود ۳۰۰ سال قبل برمی گردد، یعنی زمانی که مرحوم "حاج عبدالله ریاحی چالشتری" این قفل را ابداع و در طول زندگی پر برکتش آن را تکمیل کرد.

وی افزود: گفته می شود که حاج عبدالله به قصد حج واجب(تمتع) چالشتر را به مقصد مکه ترک می کنند ولی متاسفانه به مراسم حج آن سال نمی رسند و به ناچار به مدت یک سال در عربستان اقامت می کنند تا حج سال بعد را به جای آورند.

این استاد فعال در صنعت قفل‎سازی تصریح کرد: در طی این مدت ایشان در یک آهنگری مشغول به کار بوده اند و بنا به پیشنهاد صاحب آهنگری به قفل سازی که هنر اصلی ایشان بوده نیز می پردازند که حاصل آن یک سال تلاش، قفلی بوده است که مرحوم حاج عبدالله برای خانه ی خدا می‌سازند و بر درب کعبه نصب می‌شود.

خواجه‌علی خاطرنشان کرد: استاد حاج عبدالله ریاحی بزرگترین استاد مسلم قفل‌سازی در چالشتر بوده اند، به طوری که هنوز بعد از سال ها باز هم قفل ابتکاری ایشان بدون هیچ دخل و تصرفی به همان شکل و شیوه ساخته می شود.

این در حالی که به گفته قفل‌سازان استان، قفل چالشتر مانند گذشته دیگر مورد استفاده مردم قرار نمی‌گیرد و قفل های خارجی جایگزین این قفل‌های اصیل شده است.

ˈخواجه‌علی افزود: قفل چالشتر آمیخته‌ای از هنر و صنعت و فرهنگ است اما متاسفانه مورد حمایت قرار نگرفته است و تنها در نمایشگاه ها و همایش‌ها از آن یاد می شود و امید می‎رود مسئولان در این رابطه حمایت‌های لازم را به عمل آورند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۴۶:۳۴

26 Dec 2019