۱
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۲۰۴۹۰

روستاي سرآقاسيد كوهرنگ، ماسوله اي خفته بر دامان زاگرس مركزي + تصاوير

سرآقاسيد، روستايي از توابع بخش مرکزي شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختياري ايران است. روستاي زيباي سرآقاسيد يکي از جاذبه هاي تفريحي منطقه کوهرنگ بختياري مي باشد که به علت طبيعت زيباي آن گردشگران بسياري را جذب مي نمايد.
به گزارش جهانبین به نقل از کوهرنگ خبر،روستاي سرآقاسيد در حاشيه شمال غربي جنگل هاي زاگرسي چهارمحال و بختياري و در نزديکي هاي مرز با استان لرستان به مانند نگيني قديمي بر زيست بوم بختياري خودنمايي مي کند.

چيدمان خانه هاي روستايي در شيب تند جنگل هاي کوهستاني بازفت در دامن طبيعت بکر بختياري، يک جاذبه طبيعي بي همتاي اکوتوريستي را به وجود آورده است.

سرآقاسيد از جمله روستاهاي قديمي کوهرنگ بختياري بوده که به مانند ماسوله و برخي روستاهاي کشورمان، بام هر خانه ي آن، حياط خانه ي بالايي ست که چنانچه به درستي مورد توجه قرار گيرد، يکي از بارزترين جلوه هاي طبيعت گردي ايران با جايگاهي جهاني خواهد شد.
 
خانه هاي روستايي معمولا" فاقد پنجره و با ديوارهاي ضخيم و سقف هاي مسطح بوده که با سنگ و گل و چوب ساخته شده اند که به نظر ميرسد علاوه بر جنبه هاي امنيتي(حمله حيوانات وحشي، سرقت و ...)، با توجه به زمستان هاي سرد و يخبندان هاي منطقه، اصول بهينه سازي مصرف سوخت بهتر از امروز رعايت مي شده است!

در نگاه اول به بافت متراکم اين روستا، ماسوله زيباي شمال ميهن مان از ذهن عبور مي کند، اما اين سرآقاسيد زاگرس است که در فاصله 45 کيلومتري کوهرنگ (چلگرد) و 130 کيلومتري شهرکرد، با دل نوازي پر رمز و راز، خود را به رخ ديگر زيست بوم هاي زيباي سرزمين مادري مان مي کشد.

روستاي سرآقاسيد با 2500 متر ارتفاع از سطح دريا اقليمي کوهستاني با زمستاني سرد و برفي داشته و معمولا" در زمستان ها به خاطر بارش شديد برف راه ارتباطي آن قطع مي باشد و نوع زندگي مردمان آن از تعامل انسان با طبيعت نشأت گرفته است.
 
اين پتانسيل ناب و بکر طبيعت گردي برشي بسيار کوچک از ظرفيت هاي بزرگ و سترگ استان چهامحال و بختياري به عنوان بخشي از سرزمين تاريخي مان بوده که مي توان با برنامه ريزي هاي درست اکوتوريسمي، بقاي طبيعت بکر منطقه و برخورداري اهالي آن را تضمين نمود.

غار يخي چما از نادرترين غارهاي يخي نيز در نزديکي سرآقاسيد واقع شده که سعي دارم در آينده در باره اين جاذبه ناب اکوتوريستي استان هم بنويسم.

انتهاي خبر/1024ج/610ک
  • روستاي سرآقاسيد كوهرنگ،ماسوله اي خفته بر دامان زاگرس مركزي

    روستاي سرآقاسيد كوهرنگ،ماسوله اي خفته بر دامان زاگرس مركزي

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

ساعت:

۱۴:۲۳:۴۶

18 Apr 2024