۰
plusresetminus
امیدواریم که جناب کاردر این حرف را از روی عصبانیت بیان نکرده باشند و حقیقتاً هر چه سریع‌تر به این خواسته مردمی و عمومی که روشنگری در مسائل مرتبط به مصالح جامعه است پاسخ مثبت دهند. انتظار می‌رود که مسئولین نفتی برای یک‌بار هم که شده اندکی سرکیسه محرمانگی را شل کنند و کمی هم شفافیت داشته باشند.
محرمانه‌ای که شرکت نفت تصمیم گرفت آن را علنی کند/ مردم میان منتقدان و موافقان قراردادهای IPC قضاوت می‌کنند
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی روزهای گذشته هفدهمین همایش سراسری مسئولین بسیج وزارت با حضور سردار نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین و همچنین علی کاردر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در باشگاه شماره یک وزارت نفت برگزار شد.

در این مراسم سردار نقدی مسائلی را به صورت پیشنهاد به وزارت نفت ارائه و در نهایت نسبت به اجرایی شدن قراردادهای جدید نفتی هشدار دادند؛ علی کاردر که به نظر می رسید از اطهارات سردار نقدی ناراحت شده روی سن رفته و در نهایت با عصبانیت مطالبی را در خصوص اهمیت افزایش فروش نفت ارائه کرد.

آنچه که مشخص است قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC هیچ حسنی نداشته باشند حداقل باعث شد که مردم برخلاف سابق بیشتر در چندوچون قراردادهای نفتی قرار بگیرند. رویه‌ای که البته همچنان بر محرمانه بودن آن اصرار می‌گردد ولی با تیزهوشی رسانه‌های حامی مردم، این بار از لحظه ارائه نسخه اول قرارداد جدید نفتی مباحثات و رفت‌وبرگشت‌های مختلف بر سر منافع و مصالح مردم و نظام شروع شد.

این حسن البته به مذاق مسئولین نفتی اصلاً خوش نیامده است و بارها هم اعلام کرده‌اند که از این وضعیت ناراحت هستند. اما باید به این مسئولین محترم عرضه داشت که آب‌رفته به جوی باز نمی­گردد و مردم همچنان منتظرند تا سرنوشت شاهرگ درآمدی کشور به دست توانای شرکت‌های داخلی سپرده می‌شود یا بازهم حضور شرکت‌های بین‌المللی متخاصم با منافع مردم رونق پیدا می‌کند.

اما در همین برنامه آقای کاردر اعلام کرد که آمادگی مناظره با هر کسی برای اثبات مفید بودن این قرارداد را دارد؛ این خبر خوشحال‌کننده بود و البته موجبات تعجب منتقدان را برانگیخت. اما خبر جالب‌تر آنکه پروفسور مسعود درخشان بلافاصله این دعوت را به فال نیک گرفته و آمادگی خود برای شرکت در مناظره دونفره با ایشان را ابراز کرده‌اند.

صرف‌نظر از اینکه در بحث‌های کارشناسی به‌قدر کفایت پروفسور درخشان به‌کرات خطرات جبران‌ناپذیر این قراردادها را مطرح کرده‌اند و صرف‌نظر از اینکه مسئولین وزارت نفت به لطایف‌الحیل همان تعداد محدود ایرادات رهبری بر قراردادهای نفتی را اصلاح نکرده‌اند و صرف‌نظر از اینکه مجلس در این موضوع اصلاً انقلابی عمل نکرد و مصالح کشور را در نظر نگرفت و صرف‌نظر از اینکه برخی میادین در پیوند با موضوع برجام برای برخی شرکت‌ها کنار گذاشته‌شده‌اند و صرف‌نظر از اینکه حضور شرکت‌های بین‌المللی نفتی همچون توتال در کشور تاکنون ضربات سنگین اقتصادی به کشور وارد کرده و بسیار صرف‌نظرهای دیگر، اما بسیار مشتاقیم که این مناظره در فضایی آرام هر چه سریع‌تر برگزار شود.

امیدواریم که جناب کاردر این حرف را از روی عصبانیت بیان نکرده باشند و حقیقتاً هر چه سریع‌تر به این خواسته مردمی و عمومی که روشنگری در مسائل مرتبط به مصالح جامعه است پاسخ مثبت دهند. انتظار می‌رود که مسئولین نفتی برای یک‌بار هم که شده اندکی سرکیسه محرمانگی را شل کنند و کمی هم شفافیت داشته باشند. نفت سرمایه مردم است. تقاضا داریم صداوسیما هم شرایط مقتضی را برای برگزاری این گفتگوی مهم و حیاتی را به احسن وجه فراهم کرده تا عموم مردم از نتیجه آن آگاه گردند.

**محمود کریمی بیرانوند/کارشناس اقتصاد نفت و گاز و عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۷:۳۶:۳۵

1 Jan 2020