۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۲۵۷۶۰
تکنولوژی و فناوری؛

زمین نامرئی می‌شود

محاسبات بی سابقه دانشمند ناسا نشان می‌دهد زمین قابلیت نامرئی شدن توسط ماده تاریک را دارد.
زمین نامرئی می‌شود
به گزارش جهانبین نیوز به نقل ازخبرگزاری مهر، آنچه که به عنوان ماده شناخته می‌شود و ما انسان‌ها چیزهای ساخته شده از آن را می‌بینیم تنها ۵ درصد از کل عالم را تشکیل می‌دهد و مابقی چیزی نیست جز ماده تاریک و انرژی تاریک.

اگرچه تاکنون امکان ردیابی ماده تاریک وجود نداشته است اما دانشمندان از وجود آن اطمینان دارند و حتی نظریه‌هایی مطرح شده که نشان می‌دهد ماده و انرژی تاریک شبیه چه چیزی هستند. اینگونه به نظر می‌رسد که ماده تاریک کاری با نور ندارد اما جاذبه بر آن تأثیر می‌گذارد.

اکنون یک دانشمند برآورد کرده که جاذبه یک سیاره می‌تواند شکلی مو مانند را به ماده تاریک بدهد. نتایج این بررسی در نشریه Astrophysical Journal منتشر شده است.

شبیه‌سازی‌هایی که در دهه ۹۰ میلادی انجام شد که نشان می‌داد ماده تاریک در قالب جریان‌های عظیمی در اطراف ما وجود دارد. برخی از این جریان‌ها به بزرگی منظومه شمسی هستند.

«گری پریزو» فیزیکدانی در آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا محاسبه کرده که وقتی جریان‌های تشکیل‌دهنده ماده تاریک به سوی سیاره‌ای مانند زمین هجوم می‌آورند چه اتفاقی روی می‌دهد؟

برخلاف ماده معمولی، ذرات ماده تاریک بدون برجای گذاشتن تأثیری، از زمین عبور می‌کنند، اما نمی‌توانند از جاذبه زمین فرار کنند. در این فرآیند جریان‌هایی که شامل ذرات تشکیل‌دهنده ماده تاریک می‌شوند باریک و به نوارهای پرچگالی تبدیل می‌شوند و جالب اینکه زمین می‌تواند در پوشش این نوارهای مو مانند غیرقابل رؤیت شود.

این دانشمندان محاسبه کرده که ریشه این مو در فاصه ۹۶۵ هزار کیلومتری زمین یا فاصله‌ای درحدود دو برابر مسافت زمین تا ماه قرار دارد. این نقطه دقیقا همان جایی است که ذرات ماده تاریک متراکم می‌شوند. نوک این رشته مو نیز یک میلیون و ۹۰۰ هزار کیلومتر آن طرف‌تر قرار دارد.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۱:۱۳:۱۸

30 Dec 2019