:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?>:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?> پرورش اخلاقي و معنويت از مهمترين مشخصه‌هاي تربيت اسلامي است | جهان بین
۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۰
کد مطلب : ۱۸۸۲۱
به مناسبت هفته تربيت

پرورش اخلاقي و معنويت از مهمترين مشخصه‌هاي تربيت اسلامي است

تربيت به معناي باروري و شکوفايي بذرهاي نهفته و کشف گنجينه هاي پنهان در وجود انسان است تربيت به معني رشد و نمو و پرورش دادن است.
پرورش اخلاقي و معنويت از مهمترين مشخصه‌هاي تربيت اسلامي است
به گزارش جهانبین‌نیوز در يادداشت بام ايران خبر آمده است:

معاني تربيت و مربي و چرايي نامگذاري هفته تربيت:

تربيت به معناي باروري و شکوفايي بذرهاي نهفته و کشف گنجينه هاي پنهان در وجود انسان است تربيت به معني رشد و نمو و پرورش دادن است. هدايت به سوي حق و کمال رساندن به حد بلوغ در تشخيص و تزکيه و نفس و اخلاق و عمل از جمله مفاهيمي از تربيت مي باشند که در قرآن مجيد به کار رفته است.

مربي هنرمند بصيري است که با ظرافت، شکيبايي و شناخت تقريباً کامل از محيط پيرامون خويش و فرد يا افراد تحت تعليم همه فرصت ها و تواناييهاي موجود را در جهت هدايت و سازندگي امانتهاي عظيمي به دستش سپرده شده اند، بسيج مي کند و اين گلهاي لطيف را از هجوم آفات و سموم پاس مي دارد. مربي رسول اگاهي، رشد، خويشتن شناسي و دگر سازي است.

به علت اهميت فوق العاده امر تربيت و به کمال رساندن انسان نظام جمهوري اسلامي ايران در سال ۱۳۵۹ از سيزدهم تا ۱۹ آبانماه هر سال را هفته تربيت نام نهاد که نخستين روز آن روز دانش آموز نام گرفته است.

چهار عامل اصلي تربيت انسان:

چهار عامل اصلي تربيت انسان به ترتيب عبارتند از:

خانواده: خانواده نخستين و حساس ترين پايگاه تربيت است. از اولين تماس عاطفي مادر با فرزند هنگام شير دادن برقرار مي شود تا روابط انديشه اي افراد خانواده همه و همه در نحوه تشکيل ساختار شخصيت کودک موثر است. خانواده پل ارتباطي فرد با جامعه است. خانواده اي که جو معنوي و علمي در آن حاکم باشد و روابط بين اعضاي آن محبت آميز، عادلانه و بر اساس درک متقابل، نظم و وظيفه شناسي باشد فرزنداني پرورش خواهد داد که سعادت هر دو جهان را خواهند داشت.

مدرسه: مدرسه عامل مهم ديگري در تکوين شخصيت علمي و تربيتي است. اگر هر فرد مدت ۱۲ سال در مدرسه باشد نيمي از عمر مفيد افراد در اين محيط سپري مي شود. ميزان فراگيري دانش آموزان از معلم، همشاگردي ها، جو علمي مدرسه و... بسيار گسترده و قابل توجه است. دانش آموزان بيشتر الگوهاي خود را از مدرسه اقتباس مي کنند رفتار کودکاني که تازه به مدرسه گام نهاده اند ملموس تر است.

وسايل ارتباط جمعي: رسانه ها اعم از مطبوعات، راديو و تلويزيون، سينما و تئاتر و ابزاري که مستقيم و غير مستقيم در تار و پود زندگي راه يافته مي توانند بزرگترين نقش را در تربيت ايفا کنند . جاذبه اين وسايل ايجاب مي کند که با برنامه ريزي کارشناسانه از اين امکانات در جهت رشد و تعالي انساني استفاده کنيم.

جامعه: فضاي جامعه و ارزش ها و ضد ارزش هاي موجود مستقيم و غير مستقيم بر روان و شخصيت آدمي تاثير مي گذارد، دشوار بودن کنترل انسان و تحول سريع جامعه امروز از مسائل مهمي هستند که بايد در تربيت مورد توجه واقع شوند.

شاخصه ها، اهداف و شيوه هاي تربيت در اسلام:

پرورش اخلاقي و معنويت از مهمترين مشخصه هاي تربيت اسلامي است و به منظور پرورش انسانهاي پرهيزگار و شايسته الگوهاي کاملي را براي تربيت ارائه مي دهد. شاخصه هاي تربيت اسلامي بر تزکيه و تعليم، بر علم و يقين تکيه دارد و هماهنگ فطرت انسان مي باشد.

هدف تربيتي اسلام پرورش روح حقيقت جويي و قوه تشخيص در افراد است تا انسانهايي با ايمان، با تقوا و عامل به خوبي ها تربيت کند و با تشويق آنان به برادري و تعاون با خشونت و فقر و مظاهر آن مبارزه نمايد.

اسلام مباني تربيتي خود را بر اساس اعتقاد و ايمان به خدا دستور کرده، "لااله الا الله" را شعار اعتقادي و تربيتي خود قرار داده و همه اصول را بر محوريت پروردگار يکتا گرد آورده است. کرامت و شرافت انسان مساوات توجه به مراحل رشد انسان جهت و هدف داشتن انسان ، قابليت و استعداد بشر براي رسيدن به کمال و مبارزه با کفر، شرک، جهل و مظاهر آن از اصول تربيتي اسلام است.

شيوه تربيتي اسلام بر اساس قرآن و سنت پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) است اسلام با آگاه ساختن انسان از خويش و جهان پيرامونش به تربيت همه جانبه افراد و جامعه اي بر اساس برادري، حق و قانون ايجاد خواهد کرد.

مجتبي صالحي فر/کارشناس ارشد علوم سياسي
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۳۲:۰۸

29 Dec 2019