۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۵
کد مطلب : ۳۵۶۸۸

وضعيت اشتغال و دلايل مهاجرت جوانان شهرستان لردگان

مهاجرت بي رويه روستاييان به شهرها و استان هاي همجوار ناشي از عوامل گوناگوني است و باعث تخليه بسياري از روستاها شده است؛ بنابراين نياز است مسئولان در راستاي کاهش مهاجرت اين قشر توليد کننده به شهرها، اقدامات عملي و راهکارهاي مناسب و موثر به کار گيرند.
وضعيت اشتغال و دلايل مهاجرت جوانان شهرستان لردگان
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از سلام لردگان؛ شهرستان  لردگان با جمعيت بيش از 215 هزار نفر در 160 کيلومتري جنوب استان چهارمحال و بختياري واقع است که به عنوان يکي از شهرستانهاي پرجمعيت استان محسوب مي شود.

۳۶درصد جمعيت شهرستان لردگان را جوانان با مدارک تحصيلي دانشگاهي در سطوح مختلف ليسانس، فوق ليسانس و دکتر تشکيل مي‌دهند که امروزه يکي از مشکلات عمده  اين جوانان بيکاري و عدم اشتغال است.

جامعه شناسان بر اين باورند که با بالا رفتن سن ازدواج تا افزايش آمار طلاق در ده سال گذشته رد پاي بيکاري در همه اين معضلات اجتماعي مشهود است. معضلاتي که سر انجام به افسردگي و سرخوردگي جوانان مي انجامد تا ميزان نشاط اجتماعي را با وجود داشتن جمعيتي جوان کاهش دهد. حتي جامعه شناسان به آمار معتادان اشاره کرده و بيکاري را يکي از متهمان پرونده اعتياد جوانان مي دانند.

جوانان توانمند به دليل نبود شغل به مشاغل کاذب روي مي آورند
يکي از جوانان داراي مهارت فني و داراي مدرک تحصيلي بالا که به دست فروشي در چهار راه بهداري روي آورده، به خبرنگار سلام لردگان مي گويد: به واسطه نبود کار مناسب و هزينه هاي معيشت زندگي خود و به ناچار به کارهاي ديگري از جمله دست فروشي و مشاغل کاذب روي آوردم .

بومي‌گرايي راهکار ايجاد اشتغال براي جوانان است
عيسي حسني رئيس اداره ورزش و جوانان شهرستان لردگان در گفتگو با خبرنگار سلام لردگان افزود: ايجاد بومي‌گزيني در سطوح کارگري، کارمندي و استخدامي و همچنين بومي‌گرايي در سطوح بالاي مديريتي باعث عدم مهاجرت جوانان به خارج از شهرستان مي شود .

بيکاري براي جوانان يک مصيبت بزرگ است
حجت اسلام انصاري امام جمعه شهرستان لردگان در خصوص بيکاري جوانان گفت: بيکاري براي جوانان يک مصيبت بزرگ است و مسئولان دستگاه‌هاي اجرايي اشتغال جوانان را اولويت کاري خود قرار بدهند و به جوانان اعتماد بکنند و به صورت جدي پيگير اين مسئله باشند چرا که منشأ تمام خرابکار ها بيکاري است.
جوان تحصيل کرده بيکار در اين باره مي گويد: وجود بورو کراسي اداري و مقررات بعضا زايد و وجود فشارهاي دروني و خارجي تحميلي بر برنامه ريزان اقتصادي موجب بوجود آمدن محدوديت هاي فراواني در جهت رسيدن به اهداف اقتصادي شده است.اين چنين محيطي باعث سرخوردگي کارآفرينان مي شود که جايي براي ابراز ايده هاي خود نمي بينند.

يکي از فرهنگيان در گفتگو با خبرنگار ما مي گويد: مشکلات اقتصادي مهمترين علت مهاجرت روستاييان به شهرها است و نبود درآمد کافي، نبود شغل، فرار از بيکاري و تامين معيشت خانواده، اين قشر را وادار به مهاجرت مي کند.

عوامل مهاجرت مردم لردگان به شهرستان ها و استان هاي همجوار
 بعد از پيروزي انقلاب طرح‌ها و برنامه هاي مختلفي با هدف دستيابي به توسعه روستايي و کاهش مهاجرت روستاييان به مناطق شهري اجرا شد که يکي از مهم‌ترين آنها طرح هادي روستايي است.
اما سوال اساسي اين است که چرا با اجراي چنين طرح ها و برنامه هايي همچنان شاهد مهاجرت روستاييان به شهرها به دلايل متعدد هستيم. علل مهاجرت، بسته به ويژگي هاي مختلف شخصيتي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي افراد، متفاوت است.
 هدف عده اي از مهاجرت روستاييان به شهرها اشتغال و قصد عده اي ديگر تحصيل، ازدواج و... است که با نتايج متفاوتي همراه است. با بررسي هاي اجمالي مي توان تاکيد داشت که علل تاثير گذار بر مهاجرت روستاييان به شهرها در ايران از ابعاد گوناگوني همچون اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، جمعيت شناختي، طبيعي و کشاورزي قابل بررسي است که از اين ميان بعد اقتصادي نقش عمده اي ايفا مي کند و پس از آن ابعاد اجتماعي، فرهنگي، طبيعي ، کشاورزي و جمعيت شناختي قرار دارند.

پيشنهاد ها و ارايه راه حل هاي رفع بيکاري
براي رفع مشکل بيکاري توجه و حمايت هاي تسهيلاتي به جوانان در خصوص  رااندازي کارگاه ها و کارخانه هاي کوچک و بزرگ ،  جلوگيري از قاچاق کالاها، قاچاق کالا سبب مي شود بسياري از شرکت هاي توليدي ورشکست شده و بسياري از کارکنان آنها بيکار شوند جلوگيري از قاچاق و حمايت از کالاي ايراني سبب اشتغال زايي شده و از بيکاري جلوگيري مي کند، حمايت از کارافريني و کار آفرينان، حمايت از جوانان ايراني و استعداد آنهادر زمينه هاي مختلف اعم از علمي و هنري که باعث خود باوري رسيده، استخدام نيروهاي بومي در دواير دولتي و ...

انتهاي خبر1022ج /630 ل
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۲۴:۲۱

19 Jan 2020