۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲
کد مطلب : ۳۲۲۵۸

سفره شب يلدا در موزه مردم شناسي بروجن پهن شد/مدير برنامه: برخي ها غرب زده شده اند

به مناسبت فرا رسيدن طولاني ترين شب سال سفره شب يلدا در موزه مردم شناسي شهر بروجن گسترده شد.
سفره شب يلدا در موزه مردم شناسي بروجن پهن شد/مدير برنامه: برخي ها غرب زده شده اند
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کلار، موزه مردم شناسي شهر بروجن موسوم به استاد بهرام بهرامي شامل مجموعه اي از مجسمه هاي سيماني است كه در آن، فرهنگ قديم و تمامي آداب و رسوم زندگي مردم چهارمحال و بختياري در زمينه هاي مختلف را به نمايش گذاشته است.

همزمان با فرا رسيدن شب يلدا موزه مردم شناسي بروجن به خاطر برخوردار بودن از فضاي سنتي و مجسمه هاي سيماني که زندگي مردم استان را به نمايش گذاشته با چيدن سفره شب يلدا حال و هوايي از برگزاري شب چله را براي بازديد کنندگان تداعي کرده است.

مدير برنامه شب يلدا در بروجن به خبرنگار کلار، گفت: از آنجايي که احساس مي کرديم آيين سنتي شب يلدا در ميان مردم و مخصوصا در بين قشر جوان در حال فراموش شدن است در موزه مردم شناسي شهر بروجن که نشان دهنده زندگي، آداب و رسوم قديم مردم استان است با برپايي يک اتاق شب يلداي واقعي را به تصوير کشيديم.

مسيح کيهاني، آيين هايي از جمله دور هم نشيني و شاهنامه خواني را از جمله برنامه هاي پيش بيني شده در اين مراسم عنوان کرد و گفت: سعي داريم اين فرهنگ را که به باد فراموشي سپرده شده در مدارس، مهدکودک ها و بستر جامعه بروجن نگرش و بازسازي کنيم.

مدير برنامه شب يلدا در بروجن گفت: در اين مراسم از برخي شاهنامه خوان ها دعوت کرديم و به ضرب موسيقي به صورت زنده به اجراي برنامه مي پردازيم.

برخي ها غرب زده شده اند

کيهاني گفت: در کنار بازديد و حضور مردم با دعوت از کانون بازنشستگان، مهد کودک ها و سراي سالمندان اين سنت را به صورت ويژه به نمايش گذاشته ايم.

وي با اشاره به اين که برخي از مردم غرب زده و دچار چشم و هم چشمي شده اند، تاکيد کرد: بايد اين فرهنگ کهن ديرينه را سينه به سينه حفظ کنيم و به فرزندان خود آموزش دهيم.

کيهاني با بيان اين که از روز يکشنبه به مدت شش روز برنامه شب يلدا در موزه مردم شناسي ادامه دارد، گفت: علاقه مندان مي توانند تا روز جمعه در نوبت صبح و بعد ازظهر از موزه مردم شناسي بروجن با بليط نيم بها بازديد کنند.

انتهاي پيام1026ج /۵۴۰ ک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۵۷:۲۲

6 Jan 2020