۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
کد مطلب : ۳۴۲۲۹

موقوفه بی‌بی ماه بیگم صمصام، خانه مادری ایتام چهارمحال و بختیاری

۱۷۰ کودک بی‌سرپرست تحت حمایت کانون فرهنگی و تربیتی شبانه‌روزی امام صادق (ع) شهرکرد (موقوفه بی‌بی ماه بیگم صمصام بختیاری) هستند که حدود ۷۵ نفر از آن‌ها به صورت شبانه‌روزی در این مکان نگه‌داری می‌شوند.
موقوفه بی‌بی ماه بیگم صمصام، خانه مادری ایتام چهارمحال و بختیاری
به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از خبرگزاری فارس از شهرکرد، وقف سنتی دیرینه و درعین‌حال انسانی در بین مسلمانان است، سنتی که دین مبین اسلام بر انجام آن تأکید کرده است؛ گذشتن از مادیات و برخی مواقع معنویات، برای اینکه بتوان آرامش و آسایش فردی، خانواده‌ای یا جمعی از مردم را فراهم کرد قطعاً کاری بزرگ و باشکوه است، این کار نیکو در بین مردم مسلمان ایران و به ویژه مردم چهارمحال و بختیاری بسیار نمود دارد و موقوفات بزرگ و بسیاری در این استان به ثبت رسیده است.

یکی از این موقوفات، موقوفه بی‌بی ماه بیگم صمصام بختیاری در شهرکرد است که در گزارش زیر سعی شده به معرفی این مکان پرداخته شود.

مختصری درباره خانواده مرتضی‌قلی خان صمصام

مرتضی‌قلی خان صمصام بختیاری پسر بزرگ نجف‌قلی خان صمصام‌السلطنه بختیاری، همسر بی‌بی ماه بیگم و مالک قریه شلمزار و بسیاری دیگر از دهات دهکرد و بختیاری (چهارمحال و بختیاری) و دیگر نقاط در مرکز ایران بود.

مرتضی‌قلی خان پس از اشغال کشور به دست متفقین (روسیه، انگلیس و آمریکا) و عزل رضاشاه از سلطنت و روی کار آمدن محمدرضا شاه در شهریور ۱۳۲۰ هجری شمسی از سوی وزارت کشور به سمت فرماندار دهکرد و بختیاری (چهارمحال و بختیاری) منصوب شد و برای اولین بار در صحنه سیاسی کشور ظاهر شد؛ از دیگر فعالیت‌های سیاسی وی حاکم دهکرد و بختیاری و نماینده مجلس بعد از سقوط استبداد صغیر در دور دوم مجلس شورای ملی است.

مختصری درباره بی‌بی ماه بیگم صمصام

بی‌بی ماه بیگم همسر اول مرتضی‌قلی خان صمصام، دختر عباس قلی خان بختیاری و خواهر حاج سلطان‌علی شهاب‌السلطنه بختیاری است؛ در سال ۱۳۲۰ شمسی که حمله نیروهای متفقین به ایران چهره همه چیز را دگرگون کرد و با تبعید رضاشاه دوران زندانی خانگی مرتضی‌قلی خان و خانواده‌اش بسر آمد و فرصتی پدید آمد که آزادانه به سرزمین بختیاری بازگردند، مرتضی‌قلی خان صمصام بختیاری می‌توانست به شلمزار بازگردد ولی با توجه به اوضاع کشور تصمیم گرفت در تهران بماند و امور شلمزار و قلعه این شهر را به پسرش امیر بهمن و همسرش بی‌بی ماه بیگم بسپارد.

بی‌بی ماه بیگم زنی زرنگ و باهوش بود، ایشان با علاقه و اشتیاق زیاد روزنامه می‌خواند و به مسائل روز توجه می‌نمود، طرفدار دادن حق رأی به زنان و شرکت زنان در انتخابات بود.

در سال ۱۳۲۲ هجری شمسی که استان چهارمحال و بختیاری شکل گرفت و مرتضی‌قلی خان صمصام بختیاری به استانداری آن برگزیده شد این فرصت پیش آمد تا بی‌بی ماه بیگم به آرزوی دیرینی که داشت جامه عمل بپوشاند.

آرزوی وی ساختن پرورشگاهی برای پسران بی‌سرپرست و بی خانواده بختیاری بود، وی در مورد دختران زیاد دل‌نگران نبود زیرا فکر می‌کرد آن‌ها ازدواج می‌کنند و خانواده خود را تشکیل می‌دهند ولی با تجربه‌های که در ایل داشت می‌دانست پسران بی‌سرپرست و بی خانواده شانس خیلی کمی برای ساختن زندگی خود دارند.

در نهایت اقدام به ساخت پرورشگاهی که شامل یک سری اتاق خواب برای کودکان، کلاس‌های درس اتاق‌های مدیر و آموزگاران، اتاق‌هایی برای بی‌بی و خدمتکارش، آپارتمانی در ورودی مرکز برای سرایدار و خانواده‌اش، آشپزخانه و انباری و... کرد که مدیریت این مجموعه در آن زمان به عهده خود بی‌بی بود.

در نهایت در همان سالی که دانش‌آموزان هنوز در اتاق‌هایشان در خواب بودند، در همان اتاقی که در پرورشگاه برای خود در نظر گرفته بود دار فانی را وداع گفت و با ساخت پرورشگاه از خود یادگار و نامی نیک در چهارمحال و بختیاری و در ایران به جای گذاشت، بعد از وفات در تخت فولاد اصفهان تکیه فندرسکی در آیینه‌خانه آرامگاه بختیاری‌ها مدفون شد.

پس از مرگ بی‌بی ورثه وی اقدام به تنظیم وقف نامه رسمی تحت شماره ۴۱۷۴۴ در تاریخ ۱۸/۱۰/۱۳۳۶ در دفترخانه ۱۹ اصفهان نموده و پرورشگاه را بر اطفال فقیر و یتیم که حق تقدم دارند بر اطفال فقیر به ثبت رسمی رساندند.

بعد از انقلاب این موقوفه تغییراتی کرد از جمله اینکه مجتمع تجاری امام صادق (ع) در قسمتی از موقوفه و مجتمع تجاری – خدماتی که توسط واقف حاج عبدالله موسوی در زمینی به مساحت ۱۲ هزار مترمربع ساخته شدند و امروز کودکان بی‌سرپرست در مکانی با عنوان کانون فرهنگی و تربیتی شبانه‌روزی اما صادق (ع) شهرکرد در زمین همین موقوفه نگه‌داری می‌شوند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شهرکرد

عسگر زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: کلیه ایتامی که از سراسر چهارمحال و بختیاری در کانون فرهنگی و تربیتی شبانه‌روزی امام صادق (ع) شهرکرد به سر می‌برند در مدارس سطح شهر تحصیل می‌کنند و در واقع این مرکز مکانی برای استراحت و محل خواب این کودکان است.

۱۷۰ کودک بی‌سرپرست تحت حمایت موقوفه بی‌بی ماه بیگم صمصام بختیاری هستند

وی با اشاره به اینکه ۱۷۰ کودک بی‌سرپرست تحت حمایت کانون فرهنگی و تربیتی شبانه‌روزی امام صادق (ع) شهرکرد هستند که حدود ۷۵ نفر از آن‌ها به صورت شبانه‌روزی در این مکان نگه‌داری می‌شوند، افزود: مابقی این کودکان نیز افرادی هستند که خانواده آن‌ها توان مالی ندارد ولی با وجود حضور در کنار پدر یا مادر خود مورد حمایت‌های مالی مرکز هستند.

موقوفه بی‌بی ماه بیگم حدود ۱۲ هزار مترمربع زیربنا دارد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شهرکرد با بیان اینکه کل محوطه این موقوفه حدود ۱۲ هزار مترمربع است، ادامه داد: کانون فرهنگی و تربیتی شبانه‌روزی اما صادق (ع) شهرکرد از طرفی مابین خیابان‌های ۱۲ محرم و خیابان دکتر سید حبیب‌الله حسینی و از طرف دیگر نیز بین خیابان مولوی و اولین کوچه در این خیابان محدود شده است.

تأمین همه هزینه‌های ایتام تحت پوشش کانون فرهنگی و تربیتی شبانه‌روزی اما صادق (ع) شهرکرد

زمانی به تأمین همه هزینه‌های ایتام تحت پوشش کانون فرهنگی و تربیتی شبانه‌روزی اما صادق (ع) شهرکرد اعم از هزینه‌های تحصیل، تغذیه، آرایشگاه، پزشک و درمان و... اشاره و عنوان داشت: اغلب این هزینه‌ها بواسطه کمک‌های خیرین فراهم می‌شوند برای مثال برخی پزشکان برای ویزیت رایگان این کودکان اعلام آمادگی می‌کنند یا داروخانه‌های هستند که نسخه داروهای موردنیاز بچه‌ها را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: منبع درآمد کانون فرهنگی و تربیتی شبانه‌روزی اما صادق (ع) شهرکرد مغازه‌های مجتمع تجاری امام صادق (ع)، مجتمع حاج عبدالله موسوی نافچی که در زمین‌ها موقوفه توسط این واقف ساخته شده است، ۶۱ حبه از زمین‌های کشاورزی روستا کاکلک که توسط احمدقلی خان فرزند بی‌بی ماه بیگم وقف کانون شد و دو دانگ نیز از زمین‌های کشاورزی روستای آورگان که وقف مرتضی‌قلی خان همسر بی‌بی ماه بیگم هستند، است.

پذیرش ایتام از سراسر استان در کانون

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شهرکرد با تأکید بر اینکه ایتامی که تحت حمایت کانون فرهنگی و تربیتی شبانه‌روزی اما صادق (ع) شهرکرد هستند از سراسر استان پذیرش می‌شوند، گفت: برای پذیرش این کودکان با کمیته امداد اما خمینی (ره) و آموزش و پرورش استان هماهنگی‌های لازم انجام می‌گیرد تا بچه‌های بی‌سرپرست را به مرکز اعلام کنند، سپس با آن‌ها تماس گرفته می‌شود و در صورت تمایل از امکانات این کانون استفاده شود.

ایتام تا پایان دوره ابتدایی تحت حمایت کانون فرهنگی و تربیتی شبانه‌روزی امام صادق (ع) شهرکرد هستند

عسگری با اشاره به اینکه ایتام تحت پوشش در کانون فرهنگی تا پایان دوره ابتدایی یا پیرو نظام قدیم آموزش تا سوم راهنمایی در مرکز هستند و بعد از این دوره کمیته امداد امام خمینی (ره) پیگیر آینده آن‌ها خواهد بود، تأکید کرد: البته استثناهایی نیز وجود داشت که تعدادی از ایتام این کانون به دلیل وضعیت حاد و نامناسبی که داشتند در مرکز نگه‌داری شدند و اکنون در حال اخذ دیپلم و تحصیل در دانشگاه هستند.

۱۵۰ نفر به صورت دائم می‌توانند در کانون فرهنگی و تربیتی شبانه‌روزی امام صادق (ع) شهرکرد بمانند

وی با تأکید بر اینکه کانون فرهنگی و تربیتی شبانه‌روزی اما صادق (ع) شهرکرد ظرفیت پذیرش و خدمت‌رسانی به ۱۵۰ نفر از ایتام را دارد و این افراد می‌توانند به صورت دائم در مرکز بمانند، افزود: مردم و خیرین بسیاری به این کانون کمک می‌کنند ولی مردم عادی از این موقوفه بی‌اطلاع هستند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شهرکرد ادامه داد: از زمانی که در این سمت مشغول به کار هستم برای ایتام گوشت قرمز خریداری نشده و همه از سوی مردم و خیرین تأمین شده است.

مسؤول کانون فرهنگی و تربیتی شبانه‌روزی اما صادق (ع) شهرکرد

محمد بهرامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: خیرین بسیاری در زمینه‌های مختلف به کانون فرهنگی و تربیتی شبانه‌روزی اما صادق (ع) شهرکرد کمک می‌کنند.

کمک‌های خیرین به اشکال مختلف و در حوزه متنوع است

وی با اشاره به اینکه کمک این خیرین به اشکال مختلف و در حوزه متنوع است، افزود: عده‌ای برای تدریس خصوصی به ایتام اعلام آمادگی کرده و کلاس‌هایی برای آن‌ها برگزار می‌کنند، بعضی برای آموزش رشته‌های ورزشی چون ووشو، فوتسال و... داوطلب می‌شوند و خوشبختانه بچه‌ها نیز توانستند در برخی مسابقات حائز کسب مدال و رتبه شوند، پزشکان شهر کودکان را رایگان ویزیت کرده و داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها نیز به صورت داوطلبانه کمک‌ها خداپسندانه‌ای به آن‌ها ارائه می‌دهند.

مسؤول کانون فرهنگی و تربیتی شبانه‌روزی اما صادق (ع) شهرکرد با بیان اینکه بعضاً مواردی بوده که مردم جشن‌های خود مثل جشن تولد را در کنار این بچه‌ها برگزار می‌کنند، افزود: در مراسم‌ها مثل شب یلدا و اعیاد نیمه شعبان، غدیر، قربان و... نیز به این مکان آمده و با بچه‌ها جشن می‌گیرند یا اینکه کمک‌ها خود شامل تنقلات، میوه، شیرینی و... را به این کانون هدیه می‌کنند.

بسیاری از خیرین نمی‌خواهند حتی اسمی از آن‌ها برده شود

بهرامی خاطرنشان کرد: این کمک‌ها از سوی مردم به کانون فرهنگی و تربیتی شبانه‌روزی اما صادق (ع) شهرکرد صورت می‌گیرد در حالی که بسیاری از افراد خیر نمی‌خواهند حتی اسمی از آن‌ها برده شود و در برابر اصرار مسؤولان مرکز مبنی بر فاش شدن اسم آن‌ها مقاومت می‌کنند.

آنچه از این گزارش برداشت می‌شود طبع والای بی‌بی ماه بیگم صمصام بختیاری یکی از شیر زنان این استان است.

به راستی گذشتن از پول و دارایی کار سهلی نیست که البته از عهده هر کسی نیز برنمی‌آید ولی کانون فرهنگی و تربیتی شبانه‌روزی اما صادق (ع) شهرکرد خلاف این موضوع را ثابت می‌کند.

اگرچه کم نیستند موقوفات شاخصی که در این استان وجود دارند و منجر به خیر و برکات بسیار برای مردم و بهره‌برداران از آن‌ها شده‌اند.

چیزی که باید در جامعه گسترش پیدا کند و مردم نسبت به آن تمایل داشته باشند وقف است، سنتی زیبا از دینی زیبا که در صورت جاری و ساری شدن این سنت در جامعه قطعاً شاهد زندگی بهتری خواهیم بود.

گزارش از سمیه نظری زاده

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۵۶:۰۰

27 Dec 2019