۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۲۵۴۲۷
پس از بخشنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت؛

نعکاس اقدام جدید ایران/ «مرگ بر کالاهای مصرفی آمریکایی»

«با وجود توافق هسته‌ای، وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران در 31 اکتبر ممنوعیت کالاهای مصرفی آمریکایی را اعلام کرد.»
نعکاس اقدام جدید ایران/ «مرگ بر کالاهای مصرفی آمریکایی»
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از جام نیـوز، روز گذشته رسانه‌های داخلی از نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به معاونین و روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها خبر دادند که در آن اعلام شده بود؛ با توجه به تاکید مقام معظم رهبری اجازه عرضه کالاهای مصرفی آمریکا که جنبه نمادین حضور آمریکا در کشور می‌باشند را ندهند.

این اقدام ایران مورد توجه برخی رسانه‌های جهانی قرار گرفته است. خبرگزاری فرانسه (AFP) با پرداختن به این موضوع نوشت: «در حالی که ایران برای لغو تحریم‌های اقتصادی آماده می‌شود، وزیر صنعت و تجارت این کشور روز پنجشنبه اعلام کرد که ایران ورود کالاهای مصرفی آمریکایی را ممنوع کرده است.

"محمدرضا نعمت زاده" در پایگاه وزارت صنعت و تجارت ایران نوشت: "به منظور افزایش تولید ملی، ضروری است که ... از ورود کالاهای مصرفی آمریکایی جلوگیری شود و محصولاتی که نماد حضور ایالات متحده در کشور است ممنوع گردد."»

پایگاه آمریکایی یاهو (Yahoo)، ضمن انعکاس این خبر نوشت: «اظهارات نعمت‌زاده یک روز پس از راهپیمایی‌ها در سراسر ایران به مناسبت سی و ششمین سالگرد حمله به سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان صورت گرفت؛ اقدامی که روابط ایران و واشنگتن را برای ده‌ها سال به رکودی عمیق فرو برد.

شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی در خارج از محل سفارت آمریکا در تهران و در سراسر ایران تجمع کردند و "روز ملی مبارزه با استکبار جهانی" را گرامی داشتند. "استکبار" واژه‌ای است که اغلب توسط رهبر ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن‌ها تابلوهایی در دست داشتند که شعار "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" روی آن‌ها نوشته شده بود. ابراهیم رئیسی دادستان کل ایران نیز با ایراد سخنرانی تند در این مراسم و حمله به آمریکا، "جنایات" آمریکا از برده داری و رفتار بد با سرخپوستان آمریکایی تا استراغ تلفن شهروندان و "کشتن ۳۰۰ هزار نفر در عراق" را محکوم کرد. روز دوشنبه نیز اکثریت نمایندگان مجلس ایران گفتند که جمهوری اسلامی شعار "مرگ بر آمریکا" را با وجود توافق هسته ای، ترک نخواهد کرد.»

پایگاه "رادیو اروپای آزاد" (Radio Free Europe) نیز در خبری تحت عنوان "ایران واردات و توزیع کالاهای آمریکایی را ممنوع کرد" ضمن انعکاس بخشنامه مذکور می‌نویسد: «این بخشنامه خطاب به رؤسا و معاونین سازمان‌های زیرمجموعه این وزارتخانه در استان‌های ایران صادر شده و لحن این بخشنامه حاکی از آن است که به بخش خصوصی تعلق نمی‌گیرد.»

پایگاه آمریکایی "ورلد تریبون" (World Tribune) نیز با انتقاد شدید از توافق هسته‌ای و توصیف آن به "توافق بر عدم توافق" می‌نویسد: «با وجود این توافق، وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران در ۳۱ اکتبر ممنوعیت کالاهای مصرفی آمریکایی را اعلام کرد.»

پایگاه اینترنتی روزنامه "بانکوک پست" (Bangkok Post)، در گزارشی تحت عنوان "ایران: مرگ بر کالاهای مصرفی آمریکایی" به این خبر پرداخته و می‌نویسد: «وزیر ایرانی گفت که این اقدام در راستای نامه ماه گذشته آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران به حسن روحانی رئیس جمهور این کشور است که خواستار افزایش تولیدات داخلی شده است.»

پایگاه خبری العربیه (Al-Arabia)، خبرگزاری ترند آذربایجان (Trend) و ... نیز با عناوین مختلف به این خبر پرداخته‌اند.

متن بخشنامه محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت و معدن به این شرح است: "با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در انتهای نامه ۲۹ مهرماه ۹۴ خطاب به حضرت حجت الاسلام روحانی رییس جمهور محترم، در مورد توجه جدی به امر اقتصاد مقاومتی و ضرورت تقویت تولید ملی و نیز مراقبت بر جلوگیری از واردات بی‌رویه و به خصوص پرهیز از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا، لازم است کلیه معاونان و روسای سازمان‌ها ضمن تلاش در تقویت تولید ملی از واردات کالاهای مصرفی آمریکا جلوگیری نموده و اجازه عرضه کالاهای مصرفی آمریکا که جنبه نمادین حضور آمریکا در کشور می‌باشد را ندهند."

گفتنی است، این بخشنامه در تاریخ ۹ آبان ماه ۹۴ خطاب به قائم مقام وزیر در امور تجارت و معاون امور اقتصادی و بازرگانی،‌ معاون طرح و برنامه،‌معاون امور صنایع، رئیس سازمان توسعه تجارت و روسای سازمان‌های صنعت،معدن وتجارت صادر شده است.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۱:۲۹:۴۵

2 Jan 2020