۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۴۰۹۰۷
روزگار کم فروغ صنعت در چهارمحال و بختیاری:

کارگران برفاب و کابوس بیکاری / تعدیل نیرو، سیاست یا کیاست؟!

کارخانه برفاب در چهارمحال و بختیاری از جمله کارخانه های بزرگ و معروفی است که متاسفانه به بهانه سیاست های غلط داخلی همه ساله اقدام به اخراج چندین کارگر می کند.
کارگران برفاب و کابوس بیکاری / تعدیل نیرو، سیاست یا کیاست؟!
به گزارش جهانبین نیوز؛ در دولت یازدهم و دوازدهم بیش از نیمی از کارخانه ها تعطیل یا به صورت نیمه تعطیل درآمدند و با حداقل ظرفیت تولید به حیات خود ادامه می دهند.

ناگفته نماند که برخی از این کارخانه ها بیش از نیم قرن سابقه فعالیت داشته اند، کارخانه هایی که نام هایشان بر سر زبان ها بود و همه آن ها را می شناختند.

رئیس جمهوری بارها گفته است که مردم پیش از برجام هر روز با یک تحریم جدید مواجه بودند، اما اکنون و بعد از برجام، هر روز یک گشایش در امور حاصل می شود که این جای شکرگزاری دارد!

برخلاف صحبت های روحانی میتوان گفت که بعد از برجام نه تنها گشایشی حاصل نشد، بلکه هر روز شاهد تعطیلی کارخانه ها، واحدهای تولیدی و اخراج کارگران بوده ایم،  به طوری که کارخانه های معروف و ریشه دار ایران به صورت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمده‌اند.

رهبر معظم انقلاب دو سال متوالی را اقتصاد مقاومتی نام نهادند اما بی توجهی دولت تدبیر به توان و تولیدات داخلی، که حتی تا میوه شب عید را از مصر و ترکیه وارد می کند و محصول باغدار ایرانی در انبارها فاسد می شود، نه تنها به این تاکیدات رهبری توجهی نشده است بلکه با ایجاد مناطق آزاد بیشتر، آن ها را به دروازه های رسمی قاچاق کالا به کشور تبدیل کرده اند تا ریشه تولید داخل زده شود.

کارخانه برفاب از جمله کارخانه هایی است که همه ساله تعدادی از کارگران خود را بدون هیچ دلیلی و شاید به بهانه تمام شدن قرارداد های سه ماهه اخراج می کند تا شاید بتواند تسهیلات بیشتری را از دولت بگیرد.

مدیر عامل این کارخانه حتی در پرداخت حقوق به موقع کارگران کوتاهی می کند و همین امر موجب اعتراض کارگران و خانواده های آن ها می شود و اما جای مسئولین در این مسئله کجاست و چگونه می توانند به داد کارگرانی که جزء این درآمد ، درآمد دیگری ندارند و خرج زن و بچه های خود را از این راه در می آوردند را در ادامه گزارش آورده ایم.



از اخراج کارگر تا صحنه سازی نبود مواد اولیه در کارخانه برفاب

یکی از کارگران اخراج شده در کارخانه برفاب در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛  اظهار کرد: چرا عملکرد اشتباه مسولین در جهت حمایت از تولید باعث شده یک روال اخاذی در تولید استان برقرار شود .

وی با اشاره به اینکه شرکتها متاسفانه جهت اخذ اعتبارات استانی هزار راه و روش را انتخاب می کنند و از ابزارهای گوناگون استفاده میکنند بیان داشت: در این میان از اخراج کارگر گرفته تا صحنه سازی نبود مواد اولیه از راه هایی هستند که کارخانه دار برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی و تحت فشار قرار دادن مسئولین از آن ها بهره می گیرد.

این کارگر اخرا ج شده با تاکید بر اینکه آقایان مسئول ؟ ! ایا موقع آن نرسیده که از این خواب بیدار شوید عنوان کرد: متاسفانه با این شرایط هم اعتبارات استانی به تاراج میرود و هم روز بروز به تعداد بیکارین استان اضافه میشود .

وی با اذعان بر اینکه چرا با اینهمه حمایت از لحاظ بیکاری در صف اول هستیم ؟ عنوان کرد: چرا کارگر زحمتکش باید دنبال حقوقش بدود،چرا باید طبق معمول جهت جذب اعتبارات یک مسئول سپر انسانی بشوند.

وی تاکید کرد: متاسفانه تمام مردم عادی به این مطلب واقف شدن اما روال همچنان ادامه دارد .



شرکت برفاب علاوه بر حقوق، از پرداخت سنوات سال گذشته و امسال کارگران هم خوداری می کند

یکی دیگر از کارگران برفاب در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ با اشاره به اینکه اين شرکت علاوه بر اينکه سه ماه است حقوق به مانداده است اظهار کرد: شرکت برفاب سنوات سال گذشته وامسال راهم نداده است.

وی با اشاره به اینکه مسئولان هیچ اهمیتی به این موضوع نمی دهند تصریح کرد: با وجود شرایط بد اقتصادی شرکت برفاب گاه و بی گاه اقدام به تعطیلی کارگاه کرده و مرخصی اجباری برای کارکنانش رد می کند.

وی با اذعان بر اینکه امروز روزي است که براي استاندارد، ايزو کارخانه بايد مميزي شود بیان داشت: بدون حضورکارکنان شرکت نمی تواند مميزي شود و زمانی که این مسئله را از مسئولین پیگیری می کنیم آن ها تنها جوابی که به ما می دهند این است که می گویند شرکت خصوصی است و به ما ربطی ندارد.

این کارگر در ادامه گفت: بجای اینکه این مبالغ دستاویزی شود برای عده ای سودجو ،در طرحهای اشتغالزا صرف شود که دائمی باشد نه اینکه پس از دادن اعتبار مورد نظر شاهد فوج فوج اخراج به بهانه نبود مواد اولیه و نبود بازارهای خارجی باشیم .



پیگیر علت اخراج کارگران برفاب هستیم

حفیظ‌الله فاضلی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در پاسخ به سئوالی ‌مبنی‌بر اینکه هر ساله کارخانه برفاب برای شانه خالی کردن از تعهداتی که به کارگران دارد تعدادی را تعدیل ‌و از کارگران جدید استفاده می‌کند، اظهار داشت:‌ امسال کارخانه برفاب مانند سال‌های گذشته تعدادی از کارگران خود را اخراج کرده است.

وی با بیان اینکه اداره کار نیز متوجه این اقدامات کارخانه برفاب شده که در حال پیگیری برای جلوگیری از اقدامات مشابه این کارخانه هستیم، بیان کرد:‌ متوجه شده‌ایم که این کارخانه به چه علتی نیروهای خود را اخراج می‌کند، بر همین اساس به دنبال راهکار‌یم و ان‌شاءالله این مسئله نیز حل می‌شود.

فاضلی با اشاره به افزایش کارگرانی که بیمه بیکاری دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از ۲۱۰۰ نفر بیمه بیکاری دریافت می‌کردند که امسال متأسفانه این تعداد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: به غیر از کارخانه برفاب مابقی کارخانه‌های استان اخراج نیروی چندانی نداشته‌اند.
مشکل تامین مواد اولیه نباید بهانه اخراج کارگران شود.

مشکل تامین مواد اولیه نباید بهانه اخراج کارگران شود

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: بی شک در شرایط فعلی کشور بسیاری از کارخانه های تولیدی با مشکلاتی از قبیل تامین مواد اولیه مواجه هستند اما این مشکلات نباید زمینه ای برای تعدیل نیروی کار و اخراج کارگران شود.

وی ادامه داد: کارفرمایان تا زمانی که مواد اولیه برای کارخانه های تولیدی آنها تامین شود زمینه ای فراهم کنند تا کارگران از بیمه بیکاری برخوردار شوند و پس از رفع مشکلات واحدهای خود این کارگران را به کار بازگردانند.

عباسی تصریح کرد: از کارفرمایان بخش خصوصی تقاضا می شود تا در شرایط کنونی کشور اقدامی نکنند که به ناامیدی قشر کارگر منجر شود و در این خصوص با دولت همکاری کنند.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اولویت دولت رونق تولیدات داخلی و حمایت از کالای ایرانی است، افزود: دولت با تمام قدرت درصدد رفع مشکل واحدهای تولیدی است و در این رابطه بخش خصوصی باید دولت را در کنار خود ببیند.

به گزارش جهانبین نیوز ؛ شرکت تولیدکننده لوازم‌خانگی برفاب یکی از واحدهای نمونه تولیدکننده در کشور بوده که در چهارمحال و بختیاری واقع شده است و عمده محصولات خود را به کشور عراق صادر می‌کند. مدتی است که این شرکت در پرداخت به موقع حقوق کارگران کوتاهی می کند و هر چند ماه یکبار اقدام به اخراج کارگران خود، چه آن‌ها که با سابقه هستند و چه نیروهای تازه استخدام شده می‌کند.

درست از آذرماه سال ۹۵ بود که شرکت برفاب چهارمحال و بختیاری با اخراج نزدیک به ۳۰۰ نفر از کارگران و پرسنل خود شوک بزرگی به کارگران، خانواده‌های آن‌ها و استان وارد کرد که این روند ظاهرا" همه ساله ادامه دارد

با وجود تمام مشکلاتی که در این گزارش مطرح شد نظارت بیشتر مسئولین را بر شرکت های خصوصی می طلبد و نباید اجازه داد که با ترفندهای مختلف کارخانه داران برای کسب منافع بیشتر به کارگرانی که قشر ضعیف جامعه هستند فشار وارد کنند.

به امید آن روز که حمایت و درک قشر ضعیف جامعه وظیفه مسئولان باشد.

انتهای پیام/۵۳۰ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۹:۳۳:۵۹

26 Dec 2019