۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۲۱۲۳۲
معاون فناوری اطلاعات و رسانه‌های نوین قرارگاه فضای مجازی بسیج کشور:

سازگار نبودن محصولات فناوری با هنجارهای ایران/ جنگ نرم در منازل و در درون خانواده‌ها در حال روی دادن است

معاون فناوری اطلاعات و رسانه‌های نوین قرارگاه فضای مجازی بسیج کشور گفت: جنگ نرم در منازل و در درون خانواده‌ها در حال روی دادن است.
سازگار نبودن محصولات فناوری با هنجارهای ایران/ جنگ نرم در منازل و در درون خانواده‌ها در حال روی دادن است
به گزارش جهانبین نیوز، معاون فناوری اطلاعات و رسانه‌های نوین قرارگاه فضای مجازی بسیج کشور در گفتمان «چالش های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی» در شهرکرد با اشاره به اینکه هم اکنون فضای مجازی در همه ابعاد زندگی افراد نفوذ کرده است، گفت: ناآگاهی از خطرات این فضا موجب آسیب‌های متعدد شده است به گونه‌ای که اینک این موضوع به عنوان یک دغدغه جهانی شناخته می‌شود.

روح‌الله مؤمن نسب افزود: کشورهای توسعه‌یافته جهان به دلیل گسترش مشکلات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌های فیلترگذاری را با دقت بیش تری دنبال می‌کنند تا بتوانند امنیت و آرامش جامعه را حفظ کند.

وی به فیلتر ۷۰ درصدی پایگاه‌های اینترنتی در انگلستان به عنوان نمونه‌ای از تلاش دولت‌ها برای کاهش خطرات فضای مجازی اشاره و تصریح کرد: بر اساس مطالعات موسسه‌ی آمریکایی «فمیلی سیف» که از معتبرترین مؤسسات امنیت خانواده در جهان به شمار می رود، ۸۹ درصد محتوای چت و پیامک‌ها غیراخلاقی است.

این کارشناس فضای مجازی مصرف‌گرایی در استفاده از فناوری‌های موجود را از عمده‌ترین عوامل ایجاد مشکلات در فضای مجازی دانست و یادآور شد: نرم‌افزارهای موجود برای حضور در شبکه‌های اجتماعی محصول فناوری است و هر محصول تولیدشده منافع خاص تولیدکنندگان خود را دنبال می‌کند.

مؤمن نسب با اشاره به اینکه ۷۰ درصد کاربران اینترنت در ایران را افراد زیر ۲۶ سال تشکیل می‌دهند، سازگار نبودن محصولات فناوری با هنجارهای ایران را گوشزد کرد و گفت: لازم است تا با نیازسنجی، آموزش و تولید محتوا و محصولات مناسب علاوه بر مهار فناوری و استفاده بهینه از آن برای حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی تلاش شود.




وی با بیان اینکه جنگ نرم در منازل و در درون خانواده‌ها در حال روی دادن است، افزود: این جنگ بر اصول و نظم خاصی استوار نیست و همه افراد در تمامی سنین را درگیر می‌کند.

معاون فناوری اطلاعات و رسانه‌های نوین قرارگاه فضای مجازی بسیج کشور، تردید، بدبینی و کمرنگ شدن ارزش‌های اخلاقی در خانواده‌ها و جامعه را گلوله جنگ نرم بیان و تصریح کرد: تربیت حاصل‌شده از حضور در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از محصولات این فضا متناقض با تربیت خانوادگی و هنجارهای اجتماعی است و موجب شکاف در روابط افراد با دیگران می‌شود.

مؤمن نسب، به تنوع‌طلبی احساسی به عنوان یکی دیگر از اثرات مخرب فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: این فضا به افراد اجازه می‌دهد تا احساسات خود را به انواع مختلف بروز دهند درحالی‌که عادت به این‌گونه از رفتارها، فرد را از ابراز احساسات حقیقی در زندگی دور کرده و توان پاسخگویی به نیازهای عاطفی را از او سلب می‌کند.

وی فواید حضور در شبکه‌های اجتماعی را در دو بخش ارتباط و تفریح تشریح کرد و افزود: این فواید در مقابل ۱۰۶ اثر مخرب شناسایی‌شده بسیار اندک است و نمی‌توان ضرر و زیان و همچنین خطرات این فضاها را نادیده گرفت.

این پژوهشگر فضای مجازی با بیان اینکه باید برای طراحی شبکه‌های اجتماعی و فضای مناسب و امن مجازی در کشور برنامه‌ریزی شود، یادآور شد: مردم در این زمینه از مسئولان مطالبه‌ای ندارند و فعالیت‌های انجام‌شده نیز تاکنون نتوانسته است پاسخگوی نیاز جامعه ایرانی را برآورده کند.

مؤمن نسب در ادامه با انتقاد از برخی برنامه‌ها و طرح‌های اجرایی در کشور گفت: این برنامه‌ها به اعتیاد افراد به اینترنت و حضور بیشتر آنان در شبکه‌های اجتماعی غیر ایرانی دامن می زند.

وی، ایجاد و گسترش فضاهای مناسب تفریحی، آموزش خانواده‌ها و آشنا کردن آن‌ها با خطرات و تهدیدات فضای مجازی، تولید شبکه‌های اجتماعی جایگزین مطابق بافرهنگ ایرانی و حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی را از راهکارهای مبارزه با جنگ نرم دشمن برشمرد.


انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۳:۴۸:۲۴

4 Jan 2020