۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۲۱۵۰۱
معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبیخیزداری چهارمحال و بختیاری خبر داد:

اجرای پروژه تغییر الگوی مصرف سوخت جنگل‌نشینان با نصب آبگرمکن‌های خورشیدی

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبیخیزداری استان گفت: اداره کل منابع طبیعی استان برای اولین بار در سطح کشور بطور گسترده و در مناطق جنگل‌نشین استان اقدام به نصب آبگرمکن‌های خورشیدی نمود.
اجرای پروژه تغییر الگوی مصرف سوخت جنگل‌نشینان با نصب آبگرمکن‌های خورشیدی
علی محمدی‌مقدم، معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبیخیزداری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار کرد: در بخش حفاظت رویکرد بیشتر سمت حفاظت با مشارکت مردمی بود.

وی افزود: یکی از اقدامات خوب در این راستا اجرای پروژه تغییر الگوی مصرف سوخت جنگل‌نشینان با نصب آبگرمکن‌های خورشیدی بود.

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل تخریب جنگل‌های استان، استفاده از سوخت‌های هیزمی از قبیل جنگل بوده که در مناطق جنگل‌نشین به دلیل عدم دسترسی به سوخت‌های فسیلی مثل نفت و گاز و یا افزایش قیمت حامل‌های انرژی با هدفمندی یارانه‌ها، فقر و استضعاف اقتصادی جنگل‌نشینان جهت تامین انرژی گرمایی به اجبار اقدام به قطع درختان با هدف تامین سوخت می نمودند افزود: اداره کل منابع طبیعی استان برای اولین بار در سطح کشور بطور گسترده و در مناطق جنگل‌نشین استان اقدام به نصب آبگرمکن‌های خورشیدی نمود.

محمدی‌مقدم در ادامه گفت: نکته حائز اهمیت اینکه این پروژه با مشارکت جنگل‌نشینان و با آورده مردمی یک سوم قیمت آبگرمکن‌های خورشیدی را مردم و مابقی را منابع طبیعی تامین اعتبار نموده که دراین راستا یک صد و پنجاه و هفت آبگرمکن خورشیدی در مناطق جنگل‌نشین استان و در روستاهای پشت کوه میلاس، له‌دراز، گرگرو سرقلعه، دره‌روآب، ان‌جو، شاه حسینی، سرپوت پشت کوه ساطع، دوده‌راه و همچنین منطقه مشایخ از توابع شهرستان کیار نموده است.

این مسئول با اشاره به اینکه عامل اصلی موفقیت منابع طبیعی در اجرای پروژه، برگزاری کلاس‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی بود اضافه کرد مردم هیچ شناخت و اطلاعاتی نسبت به این آبگرمکن‌های خورشیدی نداشتند.

وی گفت: اداره کل منابع طبیعی برای اولین بار درسال ۹۰ با اهداء یک عدد آبگرمکن خورشیدی به صورت رایگان به یکی از معلولین منطقه پشت کوه میلاس زمینه فرهنگ‌سازی و تغییر باور‌های مردمی را نسبت به جایگزینی انرژی‌های نو به جای سوخت‌های هیزمی فراهم آورده است که قیمت هر آبگرمکن ۲ میلیون می باشد و منابع طبیعی ۵۰۰ هزار تومان آن را تقبل کرده است.

وی در ادامه افزود: هر آبگرمکن هیزمی روزانه ۷ کیلوگرم چوب جنگل مصرف می‌کند در هر هفته ۴۹الی ۵۰ کیلوگرم و در ماه ۲۰۰ کیلوگرم که یک درخت بلوط با ارتفاع ۳ متر و قطر برابر با سینه ۲۰ سانتی متر، ۲۰۰کیلوگرم چوب دارداین یعنی هر خانواده جنگل‌نشین در ماه یک اصله درخت بابت تامین آب گرمش از بین می برد.

وی افزود: حالا با توجه به اینکه استان چهارمحال و بختیاری ۲۱ هزار خانوار جنگل‌نشین دارد با نگاهی خوشبینانه اگر دو سوم آنها دسترسی آسان به سوخت‌های فسیلی مثل نفت و گاز داشته باشند و تنها یک سوم آنها یا دسترسی آسان به سوخت‌های فسیلی نداشته و یا اینکه به دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی قادر به استفاده از سوخت‌های فسیلی نباشند آنگاه سالانه ۸۴ هزار اصله درخت معادل ۱۷ هزار تن جنگل جهت تامین آب گرم قطع می شوند.

معاون حفاظت امور اراضی منابع طبیعی کمربند حفاظتی را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های منابع طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل ناآگاهی و جهل مردم از قوانین، بیشترین مشکل اجتماعی در راستای اجرای آن وجود دارد.

این مسئول هدف این پروژه را تعیین مرز اراضی ملی با مستثنیات اشخاص در روی عرصه دانست و گفت: درروی نقشه اجرایی قانون که بروی کاغذ است مرز اراضی ملی و مستثنیات مشخص شده است و ماباید با اجرای این پروژه یعنی کمربند حفاظتی نقشه اجرای قانون را عملیاتی کنیم که متاسفانه بعضا عده‌ایی ناآگاهانه فکر می کنند منابع طبیعی از الان تصمیم به اجرای قانون و مقررات منابع طبیعی را دارد و خواهان این است که اراضی بیشتری را به مستثنیات اضافه و کمربند را در بالادست اجرا کنند غافل از اینکه نقشه اجرای قانون در دهه ۵۰و۶۰ اعمال شده است.

وی اضافه کرد : هدف اجرای پروژه اطلاع رسانی به کشاورزان به دلیل هم جواری اراضی کشاورزی با اراضی ملی ناخواسته اقدام به تخریب و تصرف در اراضی ملی می نمایند و همچنین یکی دیگر از محاسن این پروژه کاهش دعوای کیفری و حقوقی منابع طبیعی با کشاورزان با محاکم عمومی است.

انتهای پیام/1020ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۰:۲۱:۵۷

30 Dec 2019