۰
plusresetminus
بيکاري معضل اجتماعي در جامعه و در شهرستان سامان به صورت فصلي است و اغلب جوانان تحصيل کرده شهرستان بيکار هستند و در ايام تابستان در زمان جمع آوري محصولات داري می توان گفت در شهرستان افرار بیکار کمتر دید می شود.
مهارت، دروازه ورود به دنياي مشاغل/ آسيب آموزش تئوري، حرکتي به سمت مدرک گرايي بدون تخصص است
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از خبرنگار سامان ما ، عوامل بروز بحران بيکاري، عدم ايجاد اشتغال متناسب با ورودي متقاضيان شغل است ،از سوي ديگر، بسياري از جوانان به دلايلي چون تمايل به مدرک گرايي وارد دانشگاه‌ها شدند و عملا از آموختن مهارت‌هاي لازم دور ماندند تا امروز نبود مهارت مورد نياز بازار کار در بين جوانان، يکي از دلايل بيکاري باشد.

واقعيت اين است که آموزش‌هاي صرفا تئوري بدون داشتن مهارت جايگاهي در بازار کار ايران و حتي دنيا ندارد؛ ظرفيت استخدام‌هاي دولتي به حداقل رسيده و غالب استخدام‌ها در شرکت‌هاي خصوصي، کارگاه‌ها و موسسات متمرکز شده که اين بنگاه‌ها به عنوان بخش خصوصي صرفا به مدارک تئوري قانع نيست بکله مهارت انجام کار، مهمترين اولويت استخدام در اين واحدها است.

بنابراين نخستين گام براي ورود به بازار کار، کسب مهارت مربوط به رشته مورد علاقه است و آمارها نشان مي دهد افراد داراي مهارت در بيشتر موارد توسط کارآفرينان و صاحبان کسب و کار به کار گرفته مي شوند.
هر چند نقش آموزش‌هاي دانشگاهي و آکادميک در نظام آموزشي کشور اجتناب ناپذير است اما مهارت گام نخست براي فعاليت در بازار کار است.

بي شک در کنار سياست‌هاي دولتي که بايد در گرو حمايت از واحدهاي صنعتي، کارآفرينان و رفع موانع کسب و کار زمينه را براي اشتغال ايجاد کنند، اما اين خود افراد هستند که بايد به مسئوليت‌هاي فردي خود واقف باشند و مهارت‌هاي مورد علاقه براي ورود به بازار کار را در خود تقويت کنند. از سوي ديگر دولت هم بايد با در نگاه کلان با جذب سرمايه گذاري، توسعه متغيرهاي اقتصادي، شناسايي فرصت هاي شغلي منطقه اي و ساير سياست هاي اشتغالزايي شرايط توسعه اشتغال را تسهيل کند.

معضل بيکاري نه تنها معضلي اقتصادي محسوب مي شود که مي تواند آسيب هاي اجتماعي را براي يک جامعه در پي داشته باشد؛ با اين حال تبديل شدن بيکاري به بحراني براي کشور بر کسي پوشيده نيست؛ بايد اميدوار بود که نامگذاري سال ۹۶ با عنوان «اقتصاد مقاومتي؛ توليد و اشتغال» آغازي براي تحول در توليد و ايجاد اشتغال مولد باشد.

شهرستان سامان از جمله شهرستاني هاي استان است که بيشترين باغات و زمين هاي کشاورزي استان را به خود اختصاص داده است بيکاري در اين شهرستان به صورت فصلي و بيشتر در ايام پاييز و زمستان است ،غالب جمعيت اين شهرستان به جز ايام زمستان که به عنوان فصل بيکاري تلقي مي شود، در ساير فصول سال به صورت تمام وقت و حتي برخي نيز به صورت شبانه روزي اشتغال داشته، بطوري که حتي يک نفر بيکار در سطح شهرستان براي انجام امور کارگري در اين فصول کاري پيدا نمي شود.

خوشبختانه در فصول کشاورزي شاهد حضور گارگراني از ساير مناطق و شهرستانها، در اين شهرستان هستيم. اما اغلب افراد تحصيل کرده شهرستان بيکار هستند و جويايي کار در ايام بهار و تابستان جوانان تحصيل کرده به خانواده هاي خود در راستاي کشاورزي کمک مي کنند .

با توجه بر اينکه شهرستان سامان ظرفيت و پتانسيل کشاورزي و گردشگري وجود دارد بايد تعاوني هاي در راستاي توليد و اشتغال با محوريت کشاورزي و گردشگري در سطح شهرستان در جهت ايجاد اشتغال براي جوانان تحصيل کرده ايجاد شود .

چرا که جوانان تحصيل کرده ۹ ماه از سال را بيکار هستند و اشتغال جوانان تنها در زمان تابستان است .

رئيس اداره کار، تعاون و امور اجتماعي شهرستان سامان در گفتگو با خبرنگار سامان ما با بيان اينکه وضعيت بيکاري در شهرستان سامان نسبت به ديگر شهرستان هاي استان با توجه به ظرفيت هاي گردشگري و کشاورزي مطلوب تر است ، اظهار داشت: در حال حاضر به دليل عدم وجود دفتر کاريابي در شهرستان امار دقيقي از بيکاري در شهرستان سامان وجود ندارد.

هومان داودي با اشاره بر اينکه وضعيت بيکاري بايد در بانک اطلاعات کاريابي ثبت شود ، بيان داشت: در شهرستان سامان دفتر کاريابي در هفته هاي اتي راه اندازي خواهد شد.

داودي با بيان اينکه بايد از شرايط شهرستان براي ايجاد اشتغال پايدار و ماندگار براي افراد تحصيل کرده استفاده کرد، بيان داشت: بايد براي ايجاد اشتغال براي جوانان تحصيل کرده تعاوني تشکيل شود و تعاوني ها با توجه به ظرفيت هاي شهرستان ايجاد شود .

وي افزود: کشاورزي نيز بايد به صورت صنعتي باشد تا بتوان از جوانان متخصص و تحصيل کرده در اين زمينه کمک گرفت .

انتهای پیام1022ج /601س
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۳:۴۱:۱۸

30 Dec 2019