۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۴۰۵۳۷

ورود پرندگان زمستان‌گذر به تالاب‌های چهارمحال و بختیاری شروع شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: پرندگان زمستان‌گذر، مهاجرت خود را به تالابهای استان آغاز کردند.
ورود پرندگان زمستان‌گذر به تالاب‌های چهارمحال و بختیاری شروع شد
شهرام احمدی مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ با اشاره به افزایش حضور پرندگان در تالاب‌ها چهارمحال و بختیاری، اظهارداشت: طبق آخرین سرشماریها در اواخر تابستان امسال حدود ۳۰ هزار قطعه پرنده در این تالاب ها زیست می‌کردند که با ورود پرندگان مهاجر در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار قطعه پرنده‌ی آبزی و کنارآبزی در تالاب‌های چغاخور و گندمان زمستان‌گذرانی خود را شروع کردند.

احمدی عنوان کرد: کوچ پرندگان آبزی و کنارآبزی از نیمه مهرماه از زیستگاه های کشورهای آسیای میانه و منطقه سیبری به تالاب های استان انجام می شود که پرندگان آبزی شامل خوتکا، انواع اردک‌ها، کشیم‌ها و چنگرها و کنار آبزی مانند حواصیل، اگرت‌ها و لک لک ها از جمله گونه‌های پرندگان مهاجر در استان هستند.

وی افزود: این پرندگان از ۱۰ مهرماه سال جاری تعدادشان بیشتر شده و در حال افزایش هستند و خوتکا، حواصیل و لک لک ها از پرندگان پیش قراولی هستند که تالاب های استان را برای زمستان‌گذرانی انتخاب کردند.

این مقام مسئول با بیان اینکه، شکار پرندگان در تالاب های این شهرستان ممنوع است، تأکید کرد: در صورت مشاهده شکار هرگونه پرنده مهاجر در منطقه،ُ با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

احمدی در پایان وضعیت مناسب اقلیمی و وجود آب در تالاب ها نسبت به سایر تالاب های منطقه را از جمله دلایل افزایش پرندگان مهاجر در این استان دانست.

گفتنی است؛ تالاب بین‌المللی گندمان با یکهزار و ۷۰ هکتار وسعت و ۲ هزار و ۲۱۹ متر ارتفاع از سطح دریا، در نزدیکی تالاب بین‌المللی چغاخور و فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

این تالاب از ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری ایران و مهم‌ترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن ـ ۱۳۵۲» به ثبت رسیده است.

تالاب بین‌المللی چغاخور نیز با مساحت دو هزار و ۳۰۰ هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار، در مسیر جاده شهرکرد ـ خوزستان و نزدیکی شهر بلداجی شهرستان بروجن و ۶۵ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

انتهای پیام/530ب
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۰:۰۰:۱۷

26 Dec 2019